Cztery żywioły - temat dnia
„Obrazki i słowa” – zabawa słuchowna.
- doskonalenie umiejętności wyróżniania głosek w nagłosie wyrazów.
Dziecko układają przed sobą obrazki. Po kolei podają nazwy obrazków i głoskę, którą słyszą na początku zadania. Chętne dzieci, jeśli potrafią, mogą też podawać ostatnią głoskę.
Załącznik
Prosimy, aby dziecko przez chwilę przyjrzało się ilustracjom, a następnie zapraszamy do zabawy. Podajemy nazwę żywiołu, a dziecko wymienia jedną rzecz, przedmiot, zjawisko, które z tym żywiołem mu się kojarzy.
Przykładowe skojarzenia:
ziemia – łąka, człowiek, samochód;
ogień – ognisko, świeca, słońce, strażak;
woda – delfin, rzeka, deszcz, parasol;
powietrze – wiatr, chmura, latawiec.
Na zakończenie dzieci wykonują ćwiczenie w „Kartach pracy” – wklejają brakujące elementy obrazka.
Pomoce: „Karty pracy. Powietrze” s. 25, kredki
Ziemia - może to być gest naśladujący kopanie łopatą, grabienie, ale też marsz, bieg, naśladowanie rosnących kwiatów.
Ziemia - wykonują dwa klaśnięcia, potem biegają, maszerują w miejscu,
Ogień - dziecko może chuchać w ręce, udawać, że się sparzyło, naśladować rękami płomienie.
Ogień - wykonuje dwa klaśnięcia, ciepło nam daje - obejmują swoje ramiona,
Woda - przedstawia gestem deszcz, fale, pływanie, żaglówki.
Woda - wykonuje dwa klaśnięcia, chętnie pijemy - głaszcze się po brzuchu,
Powietrze - dmuchać, kręcić tzw. wiatraki, naśladować lecące ptaki.
Powietrze – oddychamy, szerokim gestem rozkłada ręce na boki.
Umawiamy się, że na hasło, dziecko gra na wybranych przez siebie instrumentach muzycznych, lub :
Ziemia - dziecko gra na - klockach
Woda - pluska woda w pojemniku lub puka paluszkami po stole, naśladując padający deszcz
Ogień - szeleści gazeta,
Powietrze - dmucha w gwizdek.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13