Temat dnia: "Sz – s"
Cel główny:
− rozwijanie sprawności fizycznej.
Proponowane zabawy i zadania.
1. Poranna gimnastyka – Kochane dzieci teraz troszkę się poruszamy, a
następnie poćwiczymy nasze buźki.
Do zabawy potrzebne będą: woreczki, nagranie dowolnej piosenki,
odtwarzacz CD.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, trzymając ręce w pozycji skrzydełek (ręce to
rakiety na wyrzutni).
Wspólnie odliczają: 3, 2, 1, start. Na słowo: Start! wykonują energiczny wyprost rąk
w górę – rakieta startuje – i utrzymują ręce przez chwilę w maksymalnym
wyproście. Następnie uginają ręce, podnosząc je do pozycji skrzydełek – druga
rakieta szykuje się do startu.
Dziecko leży na podłodze z wyprostowanymi i złączonymi nogami i z rękami
wyprostowanymi przy głowie. Wykonuje trzy obroty w jedną stronę, a następnie trzy
obroty w drugą stronę.
Dziecko bierze woreczek, kładzie je na głowie i chodzi po pokoju z wyprostowanymi
rękami, starając się, aby woreczki nie spadł na podłogę.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzymając w dłoniach woreczki. Rzuca je w górę
i stara się chwycić w dłonie, zanim spadnie na podłogę.
Dziecko stając podnosi jedną ugiętą nogę (np. prawą), kładzie
woreczek na kolanie i stara się wytrzymać w tej pozycji jak najdłużej.
Dziecko leży tyłem, kładzie woreczki na brzuchu. Oddycha, wciągając mocno
powietrze nosem, a wydychając ustami.
Kochani Rodzice wy mówicie tekst, a dziecko powtarza i pokazuje odpowiednie
części ciała.
Dziecko:
Tutaj ręka jedna, pokazują jedną rękę,
a tu – ręka druga. pokazują drugą rękę,
Parę rąk mam. podnoszą obie ręce do góry,
Tutaj noga jedna, podnoszą jedną nogę,
a tu druga. podnoszą drugą nogę,
Parę nóg mam. dotykają obu nóg,
Tutaj ucho jedno, dotykają jednego ucha,
a tu ucho drugie. dotykają drugiego ucha,
Parę uszu mam. dotykają uszu.
Tutaj oko jedno, Wskazują (nie dotykają) jedno oko,
a tu oko drugie. wskazują drugie oko,
Parę oczu mam. wskazują oczy,
Policz teraz sam, liczą głośno, wymieniając liczone części ciała.
ile par wyszło nam.
Rę-ka-wicz-ki,
raz, dwa, trzy,
no-szę ja,
no-sisz ty!
Dziecko:
wyciąga przed siebie prawą rękę i ją cofa,
wyciąga przed siebie lewą rękę i ją cofa,
klaszcze w ręce, tupie,
wymawiając każdą sylabę,
podskakuje, wymawiając każdą sylabę.
Kochane dzieci ozdóbcie rysunek rękawiczek poprzez rysowanie kolorowych
pionowych kresek, następnie wytnijcie i odłóżcie je - (rękawiczki będą potrzebne
na zajęcia w następnych dniach).
Załącznik nr 1 - Rekawiczki
Kochane Misiaczki - wykonujcie czynności, które wskaże wam mama.
Sz – dziecko kieruje czubek języka za górne zęby (do górnego dziąsła), zwiera zęby,
wargi wysuwa lekko do przodu:
− naśladuje ruchy pyszczka króliczka,
− wypycha językiem policzki,
− układa język w kształt rurki,
− oblizuje wargi przy szeroko otwartych ustach,
− układa z warg dziubek, naprzemiennie, z szerokim uśmiechem,
− próbuje dotknąć językiem brody, nosa,
− unosi język do górnego i do dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach.
Drogie dzieci powtarzajcie za mamą.
sza, szo, sze, szu, szy, asza, aszo, asze, aszu, aszy, esza, eszo, esze, eszu, eszy, usza, uszo, usze,
uszu, uszy, ysza, yszo, ysze, yszu, yszy.
Potem powtarzają słowa:
szafa, szampon, szabla, szarfa, szal, szalik, szałas, szansa, szarlotka, szatyn,
szatnia, szajka, szosa,
szofer, szopa, szop, szok, szelest, szelki, szeryf, szeregi, sześcian, szyja, szyna, szyba,
szynka,
szyszka, szufelka, szuba, szuflada, szum, kasza, tusza, basza, czasza, daszek,
ptaszek, kaszel,
meszek, grusza, kalosze, kosze, groszek, koszula, uszy, muszelka, naszyjnik,
kieliszek, kosz, kapelusz,
grosz, dorsz, klosz, gulasz, mysz, susz, tusz, arkusz, sznurek, szmatka, szablon,
sztandar,
szkło, sztanga, szlak, szmaragdy, sztaba.
Na końcu powtórzcie:
Szybki Szymon.
Szary kapelusz.
Szeroka szafa.
Szafirowe szelki.
Szmaragdowy naszyjnik.
Szumiąca muszelka.
Pyszny gulasz.
Szumiąca grusza.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13