WODA - temat dnia.
- przypomnienie różnych stanów skupienia wody występujących w przyrodzie,
- obserwowanie w warunkach eksperymentalnych sposobu powstawania chmur.
Pomoce: słoik z nakrętką, gorąca woda, kostki lodu, ciemny karton lub tkanina, miski
Zapraszamy dziecko do obserwacji doświadczenia. Do słoika wlewamy gorącą wodę (do wysokości ok. 5 cm). Zamykamy słoik i pozostawiamy ok. 9 minut. W tym czasie przypominamy dziecku, że woda występuje w przyrodzie w postaci płynnej, w postaci lodu i pary wodnej. Dziecko podaje przykłady: rzeka, morze, kra, śnieg, chmury, para lecąca z gorącej wody.
Następnie kładziemy na pokrywce słoika kilka kostek lodu. Zasłaniamy światło wokół słoika (np. ciemnym kartonem lub tkaniną) i stawiamy za słoikiem włączoną lampkę. Po chwili widać, jak wewnątrz słoika tworzą się chmury. Wyjaśniamy dziecku, że lód ochładza parę wodną i w ten sposób powstają w słoiku chmury.
Tak samo dzieje się w przyrodzie.
Po eksperymencie dziecko może pobawić się ciepłą wodą i lodem i zaobserwować, jak szybko się roztapia.
- odnajdywanie źródeł wody w domu.
Z dzieckiem oglądamy różne pomieszczenia w domu: łazienkę, kuchnię, i szukamy źródeł wody (kranów, zaworów). Pytamy : Gdzie były źródła wody?
- Czy woda w domu jest potrzebna?
- Do czego?
- Co by się stało, gdyby w domu zabrakło wody?
Przypominamy o konieczności oszczędzania wody podczas wykonywania codziennych czynności higienicznych i domowych.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13