Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody
Proponowane zabawy:
1. Zabawa paluszkowa na powitanie.
Zabawmy się razem z mamą!
Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)
2. Zabawa - „Dbamy o środowisko” – rozwiązywanie zagadek
Wiedzą to dorośli,
wiedzą to i dzieci,
że się na biwaku
nie zostawia… ( śmieci)
Przed blokiem stoją,
trzy kolory mają.
Papier, szkło i metal
ludzie w nie wrzucają. (pojemniki na śmieci)
Możesz w nią zakupy schować,
ale nie jest plastikowa.
Z czystym sercem pakuj wszystko
chroniąc przy tym środowisko. ( torba ekologiczna)
3. Wysłuchanie wiersza Ireny Salach - „Wszędzie czysto”
Czysty dom i czysty ogród,
w lesie czysto, w polu też.
Czysta rzeka i jezioro
samo zdrowie – wierz mi, wierz.
Brudu nie chcę widzieć wcale
ani morze, ani niebo.
Taką cichą mam nadzieję,
nie wiecie dlaczego?
Bo od kogo to zależy,
aby czysty był nasz świat?
By ptak śpiewał, strumyk szemrał,
by w ogrodzie zakwitł kwiat?
Rozmowa na temat wiersza:
- W jakich miejscach wymienionych w wierszu jest czysto?,
- Od kogo zależy czystość świata?,
- Jak wygląda świat , kiedy jest czysto?.
4. Zabawa - „Wiem, jak dbać o przyrodę”.
Potrzebny będzie pojemnik z klockami.
Siadamy z dzieckiem na dywanie. Kontynuujemy rozpoczętą wcześniej rozmowę. Pytamy
dziecko: co możemy robić, by chronić przyrodę? Dziecko wypowiada się swobodnie.
Pomagamy uzupełnić jego wypowiedź. Następnie proponujemy zabawę. Wypowiadamy
zdania. Jeśli dziecko zgadza się z tym, co mówimy, pobiera z pojemnika stojącego obok - po
jednym klocku i układa przed sobą, w jednej linii. Następnie przelicza wszystkie klocki.
Przykłady zdań: „TAK”, czy „NIE”
Oszczędzamy wodę.
Wyrzucamy śmieci do kosza.
Segregujemy śmieci, wyrzucając je do odpowiednich pojemników.
Sadzimy drzewa i kwiaty.
Nie depczemy roślin.
Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
Nie łamiemy gałęzi.
Chodzimy po chodnikach.
Oszczędzamy papier.
5. Zabawa ruchowa - „Wyruszamy na wycieczkę”.
Dzieci wykonują poniższe polecenia:
- Idziemy przez las - rozglądamy się dookoła, słuchamy śpiewu ptaków,
- przeskakujemy strumyk, po drugiej stronie strumyka wspinamy się na górkę,
- zbiegamy z górki,
- odpoczywamy po wyprawie.
6. Pokoloruj kolorowankę – „Drzewa w lesie” używając różnych odcieni
zielonego.
Załącznik - nr 1 - kolorowanka
7. Wysłuchajcie piosenki pt. „Świat w naszych rękach”
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
8. Zabawa rozwijająca dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia.
„Zgadnij, co mam na myśli” ‒ wybierz jeden przedmiot z otoczenia, następnie opisz jego
wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony,
stoi na parapecie, trzeba go podlewać wodą bo uschnie” (kwiat). Stopień trudności (wybór
przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka.
9. Karta pracy, cz. 2, nr 40.
- na przykładzie tulipana nazywają części rośliny znajdujące się w kółkach,
- dzielą ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
- łączą części z odpowiednimi miejscami na rysunku kwiatka,
- kończą rysunki tulipanów według podanego wzoru,
- kolorują rysunki.
10. Bajka edukacyjna – Rodzina Treflików – „Śmieci”
https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13