Temat dnia: „Czy żelazko to urządzenie elektryczne?”
Cel główny:
− rozwijanie mowy
Proponowane zabawy i zadania.
1. Drogie dzieci obejrzyjcie obrazek i odpowiedzcie na pytania.
Załącznik nr 1 – urządzenia elektryczne
- Nazwijcie przedmioty , które są na zdjęciach.
- Czego one potrzebują, żeby pracować?
- Jak mówimy na takie urządzenia?
- Pokażcie na zdjęciu żelazko.
2. Kochane dzieci wysłuchajcie wiersza Doroty Gellner „Żelazko”.
Żelazko jest dobre.
Ma gorące serce.
Chętnie biega
tam i z powrotem,
biega posłusznie
po piżamie,
po ścierce,
z zapałem prasuje
bluzki i spódnice,
spodnie i koszule,
bo bardzo lubi
pomagać mojej mamie.ór
we własnych zasobach
− Co robi żelazko?
− Co jest potrzebne, żeby działało żelazko?
− Co musi mieć żelazko i wszystkie urządzenia elektryczne?
− Czy żelazko zawsze było urządzeniem elektrycznym?
Drogi Rodzicu proszę wyjaśnić dziecku, że kiedyś żelazka miały duszę, takie miejsce
w środku, które wypełniano rozżarzonym węglem. Ten węgiel rozgrzewał żelazko i
można było nim prasować.
3. Drogie Misiaczki obejrzyjcie teraz film edukacyjny pt.”Nie taki prąd straszny”
https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ
4. Zabawa - „Co prasuje żelazko”?
Do zabawy potrzebne będą wybrane ubrania: (spodnie, spódnica, bluzka, koszula,
sukienka, skarpetki, getry...), kartka oraz kredki.
− Drogi rodzicu proszę pokazać wybrane przez was części garderoby, a zadaniem
dziecka jest rytmiczne podzielenie nazw części ubrań na sylaby, (jedna sylaba,
jeden podskok).
- Rysowanie żelazka z kablem i wtyczką.
5. Karta pracy.
Załącznik nr 2 - kolorowanka
− Pokolorujcie na niebiesko lodówkę, a na zielono – odkurzacz.
− Narysujcie przewody elektryczne od gniazdka do urządzeń.
− Jak nazywamy takie urządzenia, jak lodówka, odkurzacz?
6. Zabawa ruchowa
Dziecko stoi na przeciwko osoby dorosłej. Rzuca on piłkę do dziecka, wypowiadając
słowa, np.: smutna żaba, ciężka korona, mały odkurzacz, wysoka lodówka, szybki
mikser… Dziecko, po złapaniu piłki, wypowiada słowa o znaczeniu przeciwnym do
podanych, np. wesoła żaba, lekka korona, duży odkurzacz, niska lodówka, wolny
mikser… i odrzucają piłkę.
Do zabawy potrzebny będzie tamburyn lub inny instrument
Dziecko swobodnie biega po pokoju, przy dźwiękach tamburynu. Na hasło: Stój!
i przerwę w grze zatrzymuje się i stoi w bezruchu. Ponowne dźwięki tamburynu są
sygnałem do biegu.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13