WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

23.04.2020r

23.04.2020r

SEGREGUJEMY ŚMIECI   -   temat dnia

Cele:

- zachęcanie do dbania o środowisko,

- poznanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,

- kształtowanie nawyków ekologicznych,

- rozumienie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej.

SMIECI Z PARKU  -  zabawa badawcza

Odgłosy: gniecenie papieru, plastiku, stukania o szkło.

Opowiadamy dziecku o spacerze po parku, podczas którego spotkaliśmy panią Wiosnę.  Pani Wiosna żaliła się, że ark jest bardzo zanieczyszczony i jest w nim wiele śmieci. Odtwarzamy odgłosy. dziecko odgaduje, z jakiego materiału wykonane są te śmieci. Następnie pani Wiosna , zastanawia się, kto tak naśmiecił i co w takiej sytuacji można zrobić. Czy domyślacie się, kto zostawił taki bałagan w parku ? Dziecko wypowiada się. Wspólnie dochodzimy do wniosku, że  śmieci trzeba posprzątać i wrzucić  do kosza.

SPRZĄTAMY   -   zabawa ruchowa.

Pomoce: chusta , przygotowane (śmieci), mały szklany słoiczek

Opowiadamy dziecku o spacerze po parku. Dziecko krąży z chustą: raz szybciej, raz wolniej, kuca,  wstaje, wchodzi pod chustę, prostując ręce nad głową. . Zatrzymują się - prosimy dziecko , aby wrzuciło na położoną chustę przygotowane śmieci . Dokładamy mały szklany słoiczek.

PAPIRR - PLASTIK - SZKŁO   -   zajęcia badawcze

Zastanawiamy sie z dzieckiem - z jakiego materiału są wykonane zgromadzone na niej przedmioty.

PAPIER   -  badanie właściwości

Przedmioty z panieru, np: gazeta, kartka, pudełko tekturowe,

Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.

WNIOSEK :  papier jest miękki, da sie go drzeć, daje się zgnieść.

PLASTIK   -   badanie właściwości.

Przedmioty z plastiku, np: plastikowa butelka, kubeczek, łyżeczka.

Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.

WNIOSEK: plastik jest lekki, elastyczny, lub sztywny.

PLASTIK    -    to nazwa tworzywa  sztucznego - materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele innych czynników chemicznych.

SZKŁO   -   badanie właściwości.

Różne przedmioty wykonane ze szkła, np: małe słoiki, spodki, butelki...

Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.

WNIOSEK:  szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.

Informujemy dziecko, o konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle.

Karta pracy, cz.2, nr 41.

Dziecko:

- ogląda obrazki,

- nazywa kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,

- mówi, jakie śmieci do nich wrzucamy,

- łączy liniami obrazki z odpowiednimi koszami,

kolorują odpowiednio kosze: pierwszy  -  na zielono, drugi   -  na żółto, trzeci  -  na niebiesko

PODNOSIMY ODPADY  -  zabawa ruchowa z elementem skłonu .

Dziecko wolno, spokojnie maszeruje w różnych kierunkach, wykonując skłon. Na zawołanie : wrzuć odpady! wykonuje jeszcze trzy kroki, odliczając i naśladując podnoszenie odpadów, po czym prostuje się, podnosi jedną lub druga ręka i naśladuje wrzucanie odpadów do kosza.

GDZIE WRZUCAMY NIEPOTRZEBNY PAPIER, A GDZIE NIEPOTRZEBNE BUTELKI ? 

CZARODZIEJSKI WOREK  

Pomoce: gazeta, plastikowy kubek, puszkę, słoik, torebka po cukrze, papierek od cukierka, puste pudełko po margarynie, plastikowy woreczek. tekturowe pudełko, worek.

W woreczku umieszczamy te przedmioty. Prosimy dziecko o wyjecie z worka jednego przedmiotu i odgadnięcie, co to jest. Pytamy :  z jakiego materiału są wykonane poszczególne przedmioty.

SEGREGOWANIE ODPADÓW. Wyjaśnienie pojęcia  -    RECYKLING.

Pomoce: 3 kartki A3 w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, pognieciona kartka, pudełko tekturowe, torebka po cukrze, pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie, puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek.

Dziecko ogłada zgromadzone odpady. Informujemy, że z odpadów , jeśli są posegregowane, wykonuje sie inne, nowe przedmioty. Wyjaśniamy pojecie  -  recykling. Następnie zachęcamy dzieci do posegregowania odpadów. Układamy kartki w kolorze : niebieskim, żółtym i zielonym. Dziecko wymienia nazwy przedmiotów i kładzie je na odpowiednich kartkach - segregują odpady. następnie przeliczają odpady każdego rodzaju.

PAPIER - PLASTIK - SZKŁO !  -   zabawa ruchowa.

Dziecko porusza sie zgodnie z muzyką. Na przerwę w muzyce, rodzic wypowiada słowa: papier, plastik lub szkło. dziecko wyszukuje przedmioty wykonane z danego rodzaju materiału i staje przy nich.

CO BY BYŁO, GDYBY...?   -   rozmowa kierowana

Zadajemy dziecku pytania:

- co by było, gdyby zabrakło pojemników na śmieci ?

- co by było, gdyby ludzie nie segregowali śmieci do pojemników?

Dziecko wypowiada skojarzenia z zadanymi pytaniami.

 

 

 

Data dodania: 2020-04-22 21:16:23
Data edycji: 2020-04-22 21:22:03
Ilość wyświetleń: 595
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej