SEGREGUJEMY ŚMIECI - temat dnia
Cele:
- zachęcanie do dbania o środowisko,
- poznanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,
- kształtowanie nawyków ekologicznych,
- rozumienie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej.
SMIECI Z PARKU - zabawa badawcza
Odgłosy: gniecenie papieru, plastiku, stukania o szkło.
Opowiadamy dziecku o spacerze po parku, podczas którego spotkaliśmy panią Wiosnę. Pani Wiosna żaliła się, że ark jest bardzo zanieczyszczony i jest w nim wiele śmieci. Odtwarzamy odgłosy. dziecko odgaduje, z jakiego materiału wykonane są te śmieci. Następnie pani Wiosna , zastanawia się, kto tak naśmiecił i co w takiej sytuacji można zrobić. Czy domyślacie się, kto zostawił taki bałagan w parku ? Dziecko wypowiada się. Wspólnie dochodzimy do wniosku, że śmieci trzeba posprzątać i wrzucić do kosza.
SPRZĄTAMY - zabawa ruchowa.
Pomoce: chusta , przygotowane (śmieci), mały szklany słoiczek
Opowiadamy dziecku o spacerze po parku. Dziecko krąży z chustą: raz szybciej, raz wolniej, kuca, wstaje, wchodzi pod chustę, prostując ręce nad głową. . Zatrzymują się - prosimy dziecko , aby wrzuciło na położoną chustę przygotowane śmieci . Dokładamy mały szklany słoiczek.
PAPIRR - PLASTIK - SZKŁO - zajęcia badawcze
Zastanawiamy sie z dzieckiem - z jakiego materiału są wykonane zgromadzone na niej przedmioty.
PAPIER - badanie właściwości
Przedmioty z panieru, np: gazeta, kartka, pudełko tekturowe,
Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.
WNIOSEK : papier jest miękki, da sie go drzeć, daje się zgnieść.
PLASTIK - badanie właściwości.
Przedmioty z plastiku, np: plastikowa butelka, kubeczek, łyżeczka.
Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.
WNIOSEK: plastik jest lekki, elastyczny, lub sztywny.
PLASTIK - to nazwa tworzywa sztucznego - materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele innych czynników chemicznych.
SZKŁO - badanie właściwości.
Różne przedmioty wykonane ze szkła, np: małe słoiki, spodki, butelki...
Prosimy , aby dziecko wybrało jeden przedmiot określiło jego cechy i wypowiedziało się.
WNIOSEK: szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.
Informujemy dziecko, o konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle.
Karta pracy, cz.2, nr 41.
Dziecko:
- ogląda obrazki,
- nazywa kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,
- mówi, jakie śmieci do nich wrzucamy,
- łączy liniami obrazki z odpowiednimi koszami,
kolorują odpowiednio kosze: pierwszy - na zielono, drugi - na żółto, trzeci - na niebiesko
PODNOSIMY ODPADY - zabawa ruchowa z elementem skłonu .
Dziecko wolno, spokojnie maszeruje w różnych kierunkach, wykonując skłon. Na zawołanie : wrzuć odpady! wykonuje jeszcze trzy kroki, odliczając i naśladując podnoszenie odpadów, po czym prostuje się, podnosi jedną lub druga ręka i naśladuje wrzucanie odpadów do kosza.
GDZIE WRZUCAMY NIEPOTRZEBNY PAPIER, A GDZIE NIEPOTRZEBNE BUTELKI ?
CZARODZIEJSKI WOREK
Pomoce: gazeta, plastikowy kubek, puszkę, słoik, torebka po cukrze, papierek od cukierka, puste pudełko po margarynie, plastikowy woreczek. tekturowe pudełko, worek.
W woreczku umieszczamy te przedmioty. Prosimy dziecko o wyjecie z worka jednego przedmiotu i odgadnięcie, co to jest. Pytamy : z jakiego materiału są wykonane poszczególne przedmioty.
SEGREGOWANIE ODPADÓW. Wyjaśnienie pojęcia - RECYKLING.
Pomoce: 3 kartki A3 w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, pognieciona kartka, pudełko tekturowe, torebka po cukrze, pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie, puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek.
Dziecko ogłada zgromadzone odpady. Informujemy, że z odpadów , jeśli są posegregowane, wykonuje sie inne, nowe przedmioty. Wyjaśniamy pojecie - recykling. Następnie zachęcamy dzieci do posegregowania odpadów. Układamy kartki w kolorze : niebieskim, żółtym i zielonym. Dziecko wymienia nazwy przedmiotów i kładzie je na odpowiednich kartkach - segregują odpady. następnie przeliczają odpady każdego rodzaju.
PAPIER - PLASTIK - SZKŁO ! - zabawa ruchowa.
Dziecko porusza sie zgodnie z muzyką. Na przerwę w muzyce, rodzic wypowiada słowa: papier, plastik lub szkło. dziecko wyszukuje przedmioty wykonane z danego rodzaju materiału i staje przy nich.
CO BY BYŁO, GDYBY...? - rozmowa kierowana
Zadajemy dziecku pytania:
- co by było, gdyby zabrakło pojemników na śmieci ?
- co by było, gdyby ludzie nie segregowali śmieci do pojemników?
Dziecko wypowiada skojarzenia z zadanymi pytaniami.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13