Czasem słońce, czasem deszcz - temat dnia
„Nad nami niebo”
- Dziecko wymieniają spostrzeżenia na temat wyglądu nieba i zachodzących na niebie zmian wynikających z pory roku, dnia czy pogody.
- Dostrzega różne rodzaje chmur, zmieniające się kolory nieba.
- Starają się łączyć wygląd nieba z pogodą (ciemne chmury – deszcz, śnieg; małe białe obłoczki – słoneczna pogoda,
- bezchmurne niebo – ciepło, upalnie;
- kolory wschodów i zachodów słońca).
Następnie oglądamy kalendarz pogody - nazywamy i wskazują te, które opisują pogodę za oknem. W kolejnych dniach obrazki można wykorzystać do oznaczania pogody na przygotowanym kalendarzu.
- poznanie sposobu mierzenia temperatury powietrza za pomocą termometru,
- porównywanie temperatury powietrza z zastosowaniem określeń: ciepło, zimno.
Pomoce: termometr zaokienny i wewnętrzny, ew. kartka papieru, flamastry
Pokazujemy dziecku termometr zaokienny. Omawiamy jego budowę i zastosowanie, zwracając uwagę na podziałki w dwóch kolorach i cyfry. Następnie wspólnie z dzieckiem za pomocą termometru określamy temperaturę powietrza na dworze. Ustalamy, czy jest ciepło, czy zimno, następnie oglądamy termometr znajdujący się wewnątrz pomieszczenia, ustalamy temperaturę i porównujemy, gdzie jest cieplej, a gdzie zimniej. Można na kartce papieru schematycznie narysować termometr i zaznaczyć dwoma kolorami obie temperatury, aby dziecko lepiej zobrazować różnicę. Podkreślamy, że termometr mierzy temperaturę powietrza, przypomina wnioski z doświadczeń z balonami i barwioną wodą. Wspólnie z dzieckiem ustalamy, że powietrza nie widać, ale można zaobserwować jego obecność i poczuć jego temperaturę.
Pomoce: farby, pędzle, CD z muzyką instrumentalną
. Dziecko słucha muzyki instrumentalnej i maluje obraz nieba zgodny z nastrojem utworu. Mogą malować pędzelkiem lub palcami.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13