WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

22.06.2020 r. - METODA PROJEKTU - "SEGREGUJEMY ŚMIECI"

22.06.2020 r. - METODA PROJEKTU -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy pracować nową metodą, czyli

metodą projektów.

 

 

Czym jest metoda projektów?

 

Metoda projektów to jedna z metod nauczania. Jest przede wszystkim odpowiedzią

na dziecięcą ciekawość świata, przynoszącą małemu badaczowi radość

samodzielnego działania i poznania. Praca tą metodą, to także bardzo dobre

przygotowanie do dalszych etapów edukacji.

Podczas realizacji projektów edukacyjnych przedszkolaki stają się czujnymi

poszukiwaczami wiedzy i aktywnymi badaczami otaczającego świata. Życie projektu koncentruje się głównie wokół przygotowywania przez dzieci prezentacji,

eksponatów, książek, spotkań z ekspertami, wokół zajęć badawczych w terenie,

wokół szukania odpowiedzi – we wszystkich możliwych miejscach – na pytania,

które dzieci same sobie postawiły. Podejmowane działania pozwalają poznać

poszczególne zagadnienia wieloaspektowo. Tematem naszego projektu  będzie

ekologia.

Projekt stwarza możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie

rozwiązywania problemów i dzielenia się informacjami. Dzieci uczą się stawiać

pytania, szukać odpowiedzi, podsumowywać i oceniać własną wiedzę. Projekt daje

także okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, modeluje kompetencje

społeczne, pobudza umysł do twórczego rozwiązywania problemów, angażując

przy tym całą uwagę dziecka. W poszukiwanie i zbieranie materiałów do pracy

zaangażowana jest także cała rodzina.

Czas trwania – tydzień.

 


Projekt ,,Segregowanie śmieci”

 

 

Cele ogólne projektu:

 

  • poznanie materiałów, z których wykonane są poszczególne rodzaje

odpadów,

  • poznanie kolorów i przeznaczenia poszczególnych pojemników do segregacji

    odpadów,
  • rozumienie i stosowanie pojęć: śmieci, segregacja, recykling,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko,
  • rozwijanie zdolności manualnych.

 

Dzień pierwszy

 

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
  • rozwijanie sprawności ruchowych,
  • wzmocnienie wiary we własne siły i możliwości.

 1. Zabawa – „Co wiemy o śmieciach?” – rozmowa kierowana

połączona z tworzeniem siatki pytań.

 

 

  • Co wiemy o śmieciach?

 

Do zabawy potrzebne będą: dwa obrazki pokazujące czysty park i jego

przeciwieństwo - Załącznik nr 1.

 

Drodzy rodzice – poprośmy dziecko, aby usiadło wygodnie. Zadajemy mu pytania:

 

- Co to są śmieci?

 

- Gdzie najczęściej widuje się śmieci?

 

- Czy śmieci można rozrzucać wokół siebie?  Dlaczego?

 

Następnie pokazujemy dwa obrazki i omawiamy ich elementy:

 

- Który obrazek podoba się tobie bardziej? Dlaczego?


 

  • Co wiemy o segregacji śmieci? – tworzenie siatki pytań.

 

Do zabawy potrzebne będzie: arkusz papieru z napisem SEGREGACJA ŚMIECI w

centralnym miejscu, flamaster.

 

Rozkładamy arkusz i prosimy, aby dziecko podało Wam swoje pytania dotyczące

segregacji śmieci. Co już wie i czego chciałoby się dowiedzieć. Każdy pomysł

powinien zostać zapisany.


 

  • Zabawa – Oglądanie zawartości „Skrzynki skarbów”

 

Do zabawy potrzebne będzie: karton, plastikowa butelka, plastikowa siatka,

szklana butelka, puszka, gazeta, zeszyt, trzy obręcze.

 

Drodzy rodzice – pokazujemy dziecku karton – skrzynkę skarbów. Dziecko

podchodzi do skrzynki losuje po kolei przedmioty, za każdym razem określa, z

czego jest on zrobiony. Następnie dziecko ustala, jak można ułożyć przedmioty w

obręczach – tak, aby miały cechy wspólne. Na zakończenie uzasadnia swój wybór.



 

  • Zabawa matematyczna „Śmieci”

 

Do zabawy potrzebne będzie:  książka, butelka z wodą, długopis, zgnieciony

papierek, korek, butelka, zgnieciona puszka, torebka foliowa, dwie obręcze.

 

Rozkładacie państwo na dywanie kolejno przedmioty i prosimy dziecko o ich

nazwanie. Następnym zadaniem jest dokonanie podziału i umieszczenie w jednej

obręczy śmieci, a w drugiej pozostałych przedmiotów. Dziecko przelicza przedmioty

i mówi, czego jest więcej.



 

 2. Zabawa – „Nasze pudełko” – rozwijanie aktywności twórczej.

 

Do zabawy potrzebne będzie:  pudełko (po butach z przykrywką lub podobne),

papier kolorowy, klej, nożyczki, kredki, flamastry, mogą być również naklejki itp.

 

Wręczamy dziecku pudełko. Tłumaczymy, że będzie ono mogło służyć do

przechowywania swoich skarbów. Następnie dziecko w dowolny sposób ozdabia

swoje pudełko.


 

  • Zabawa wzmacniająca wiarę we własne siły „Opowiem o moim

    pudełku”.

 

Do zabawy potrzebne będzie -  pudełko własnoręcznie wykonane przez

dziecko.

 

Dziecko prezentuje swoje pudełko i mówi o nim kilka zdań. Może dodać, co

najbardziej podoba mu się w jego pudełku.


 

 

 3. Zabawa rozwijająca szybkość myślenia „Czyste brudne”

 

Do zabawy potrzebne będzie:  pary obrazków (czysta rzeka – brudna rzeka, czysty

park – brudny park, czyste ręce – brudne ręce, czyste skarpetki – brudne skarpetki ) 

Załącznik nr 2

 

Drogi rodzicu – układamy przed sobą pary obrazków (każda para na osobnej

kupce), ilustracjami do dołu – tak, aby dziecko nie widziało, co znajduje się na

obrazku. Następnie podnosimy obrazek z pierwszej kupki i pytacie, jaki przedmiot

jest na nim przedstawiony. Następnie mówimy: Skoro ten przedmiot jest …. Brudny,

to ten pewnie będzie… czysty. (I podnosicie obrazek z pary). Zadaniem dziecka jest

głośne wypowiadanie wyrazów: czysty, brudny.


 

 

 4. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Zbieramy śmieci”

 

 

Do zabawy potrzebne będzie: kilka pogniecionych papierków, kosz na śmieci.

 

Rozrzucamy po pokoju papierki. Zadanie dzieci jest je pozbierać i wrzucić do kosza

na śmieci. (Pokazujemy właściwy sposób zbierania papierków – wymach jedną ręką

do tyłu  i, ruchem zgarniającym, zebranie papierków)

 

Miłej zabawy!

 

Data dodania: 2020-06-22 10:58:20
Data edycji: 2020-06-22 11:10:30
Ilość wyświetleń: 1471
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej