22.06.2020 r. - METODA PROJEKTU - "SEGREGUJEMY ŚMIECI" - Przedszkole Miejskie nr 1 Bajkowy Świat w Czarnkowie WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

22.06.2020 r. - METODA PROJEKTU - "SEGREGUJEMY ÅšMIECI"

22.06.2020 r. - METODA PROJEKTU -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy pracować nową metodą, czyli

metodÄ… projektów.

 

 

Czym jest metoda projektów?

 

Metoda projektów to jedna z metod nauczania. Jest przede wszystkim odpowiedziÄ…

na dziecięcą ciekawość świata, przynoszącą małemu badaczowi radość

samodzielnego działania i poznania. Praca tą metodą, to także bardzo dobre

przygotowanie do dalszych etapów edukacji.

Podczas realizacji projektów edukacyjnych przedszkolaki stajÄ… siÄ™ czujnymi

poszukiwaczami wiedzy i aktywnymi badaczami otaczajÄ…cego Å›wiata. Å»ycie projektu koncentruje siÄ™ gÅ‚ównie wokóÅ‚ przygotowywania przez dzieci prezentacji,

eksponatów, książek, spotkaÅ„ z ekspertami, wokóÅ‚ zajęć badawczych w terenie,

wokóÅ‚ szukania odpowiedzi – we wszystkich możliwych miejscach – na pytania,

które dzieci same sobie postawiÅ‚y. Podejmowane dziaÅ‚ania pozwalajÄ… poznać

poszczególne zagadnienia wieloaspektowo. Tematem naszego projektu  bÄ™dzie

ekologia.

Projekt stwarza możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie

rozwiÄ…zywania problemów i dzielenia siÄ™ informacjami. Dzieci uczÄ… siÄ™ stawiać

pytania, szukać odpowiedzi, podsumowywać i oceniać własną wiedzę. Projekt daje

także okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, modeluje kompetencje

spoÅ‚eczne, pobudza umysÅ‚ do twórczego rozwiÄ…zywania problemów, angażujÄ…c

przy tym caÅ‚Ä… uwagÄ™ dziecka. W poszukiwanie i zbieranie materiaÅ‚ów do pracy

zaangażowana jest także cała rodzina.

Czas trwania – tydzieÅ„.

 


Projekt ,,Segregowanie Å›mieci”

 

 

Cele ogólne projektu:

 

  • poznanie materiaÅ‚ów, z których wykonane sÄ… poszczególne rodzaje

odpadów,

  • poznanie kolorów i przeznaczenia poszczególnych pojemników do segregacji

    odpadów,
  • rozumienie i stosowanie pojęć: Å›mieci, segregacja, recykling,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za otaczajÄ…ce Å›rodowisko,
  • rozwijanie zdolnoÅ›ci manualnych.

 

Dzień pierwszy

 

  • rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci wypowiadania siÄ™ na podany temat,
  • rozwijanie sprawnoÅ›ci ruchowych,
  • wzmocnienie wiary we wÅ‚asne siÅ‚y i możliwoÅ›ci.

 1. Zabawa – „Co wiemy o Å›mieciach?” – rozmowa kierowana

połączona z tworzeniem siatki pytań.

 

 

  • Co wiemy o Å›mieciach?

 

Do zabawy potrzebne będą: dwa obrazki pokazujące czysty park i jego

przeciwieÅ„stwo - ZaÅ‚Ä…cznik nr 1.

 

Drodzy rodzice – poproÅ›my dziecko, aby usiadÅ‚o wygodnie. Zadajemy mu pytania:

 

- Co to są śmieci?

 

- Gdzie najczęściej widuje się śmieci?

 

- Czy Å›mieci można rozrzucać wokóÅ‚ siebie?  Dlaczego?

 

Następnie pokazujemy dwa obrazki i omawiamy ich elementy:

 

- Który obrazek podoba siÄ™ tobie bardziej? Dlaczego?


 

  • Co wiemy o segregacji Å›mieci? – tworzenie siatki pytaÅ„.

 

Do zabawy potrzebne będzie: arkusz papieru z napisem SEGREGACJA ŚMIECI w

centralnym miejscu, flamaster.

 

Rozkładamy arkusz i prosimy, aby dziecko podało Wam swoje pytania dotyczące

segregacji śmieci. Co już wie i czego chciałoby się dowiedzieć. Każdy pomysł

powinien zostać zapisany.


 

  • Zabawa – OglÄ…danie zawartoÅ›ci „Skrzynki skarbów”

 

Do zabawy potrzebne będzie: karton, plastikowa butelka, plastikowa siatka,

szklana butelka, puszka, gazeta, zeszyt, trzy obręcze.

 

Drodzy rodzice – pokazujemy dziecku karton – skrzynkÄ™ skarbów. Dziecko

podchodzi do skrzynki losuje po kolei przedmioty, za każdym razem określa, z

czego jest on zrobiony. Następnie dziecko ustala, jak można ułożyć przedmioty w

obrÄ™czach – tak, aby miaÅ‚y cechy wspólne. Na zakoÅ„czenie uzasadnia swój wybór.



 

  • Zabawa matematyczna „Åšmieci”

 

Do zabawy potrzebne bÄ™dzie:  książka, butelka z wodÄ…, dÅ‚ugopis, zgnieciony

papierek, korek, butelka, zgnieciona puszka, torebka foliowa, dwie obręcze.

 

Rozkładacie państwo na dywanie kolejno przedmioty i prosimy dziecko o ich

nazwanie. Następnym zadaniem jest dokonanie podziału i umieszczenie w jednej

obrÄ™czy Å›mieci, a w drugiej pozostaÅ‚ych przedmiotów. Dziecko przelicza przedmioty

i mówi, czego jest wiÄ™cej.



 

 2. Zabawa – „Nasze pudeÅ‚ko” – rozwijanie aktywnoÅ›ci twórczej.

 

Do zabawy potrzebne bÄ™dzie:  pudeÅ‚ko (po butach z przykrywkÄ… lub podobne),

papier kolorowy, klej, nożyczki, kredki, flamastry, mogÄ… być również naklejki itp.

 

Wręczamy dziecku pudełko. Tłumaczymy, że będzie ono mogło służyć do

przechowywania swoich skarbów. NastÄ™pnie dziecko w dowolny sposób ozdabia

swoje pudełko.


 

  • Zabawa wzmacniajÄ…ca wiarÄ™ we wÅ‚asne siÅ‚y „Opowiem o moim

    pudeÅ‚ku”.

 

Do zabawy potrzebne bÄ™dzie -  pudeÅ‚ko wÅ‚asnorÄ™cznie wykonane przez

dziecko.

 

Dziecko prezentuje swoje pudeÅ‚ko i mówi o nim kilka zdaÅ„. Może dodać, co

najbardziej podoba mu się w jego pudełku.


 

 

 3. Zabawa rozwijajÄ…ca szybkość myÅ›lenia „Czyste brudne”

 

Do zabawy potrzebne bÄ™dzie:  pary obrazków (czysta rzeka – brudna rzeka, czysty

park – brudny park, czyste rÄ™ce – brudne rÄ™ce, czyste skarpetki – brudne skarpetki ) 

Załącznik nr 2

 

Drogi rodzicu – ukÅ‚adamy przed sobÄ… pary obrazków (każda para na osobnej

kupce), ilustracjami do doÅ‚u – tak, aby dziecko nie widziaÅ‚o, co znajduje siÄ™ na

obrazku. Następnie podnosimy obrazek z pierwszej kupki i pytacie, jaki przedmiot

jest na nim przedstawiony. NastÄ™pnie mówimy: Skoro ten przedmiot jest …. Brudny,

to ten pewnie bÄ™dzie… czysty. (I podnosicie obrazek z pary). Zadaniem dziecka jest

gÅ‚oÅ›ne wypowiadanie wyrazów: czysty, brudny.


 

 

 4. Zabawa ruchowo – naÅ›ladowcza „Zbieramy Å›mieci”

 

 

Do zabawy potrzebne bÄ™dzie: kilka pogniecionych papierków, kosz na Å›mieci.

 

Rozrzucamy po pokoju papierki. Zadanie dzieci jest je pozbierać i wrzucić do kosza

na Å›mieci. (Pokazujemy wÅ‚aÅ›ciwy sposób zbierania papierków – wymach jednÄ… rÄ™kÄ…

do tyÅ‚u  i, ruchem zgarniajÄ…cym, zebranie papierków)

 

Miłej zabawy!

 

Data dodania: 2020-06-22 10:58:20
Data edycji: 2020-06-22 11:10:30
Ilość wyświetleń: 1817
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej