Drodzy Rodzice – w tym tygodniu bÄ™dziemy pracować nowÄ… metodÄ…, czyli
metodÄ… projektów.
Czym jest metoda projektów?
Metoda projektów to jedna z metod nauczania. Jest przede wszystkim odpowiedziÄ…
na dziecięcą ciekawość świata, przynoszącą małemu badaczowi radość
samodzielnego działania i poznania. Praca tą metodą, to także bardzo dobre
przygotowanie do dalszych etapów edukacji.
Podczas realizacji projektów edukacyjnych przedszkolaki stajÄ… siÄ™ czujnymi
poszukiwaczami wiedzy i aktywnymi badaczami otaczajÄ…cego Å›wiata. Å»ycie projektu koncentruje siÄ™ gÅ‚ównie wokóÅ‚ przygotowywania przez dzieci prezentacji,
eksponatów, książek, spotkaÅ„ z ekspertami, wokóÅ‚ zajęć badawczych w terenie,
wokóÅ‚ szukania odpowiedzi – we wszystkich możliwych miejscach – na pytania,
które dzieci same sobie postawiÅ‚y. Podejmowane dziaÅ‚ania pozwalajÄ… poznać
poszczególne zagadnienia wieloaspektowo. Tematem naszego projektu bÄ™dzie
ekologia.
Projekt stwarza możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie
rozwiÄ…zywania problemów i dzielenia siÄ™ informacjami. Dzieci uczÄ… siÄ™ stawiać
pytania, szukać odpowiedzi, podsumowywać i oceniać własną wiedzę. Projekt daje
także okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, modeluje kompetencje
spoÅ‚eczne, pobudza umysÅ‚ do twórczego rozwiÄ…zywania problemów, angażujÄ…c
przy tym caÅ‚Ä… uwagÄ™ dziecka. W poszukiwanie i zbieranie materiaÅ‚ów do pracy
zaangażowana jest także cała rodzina.
Czas trwania – tydzieÅ„.
Projekt ,,Segregowanie Å›mieci”
Cele ogólne projektu:
odpadów,
Dzień pierwszy
1. Zabawa – „Co wiemy o Å›mieciach?” – rozmowa kierowana
połączona z tworzeniem siatki pytań.
Do zabawy potrzebne będą: dwa obrazki pokazujące czysty park i jego
przeciwieństwo - Załącznik nr 1.
Drodzy rodzice – poproÅ›my dziecko, aby usiadÅ‚o wygodnie. Zadajemy mu pytania:
- Co to są śmieci?
- Gdzie najczęściej widuje się śmieci?
- Czy Å›mieci można rozrzucać wokóÅ‚ siebie? Dlaczego?
Następnie pokazujemy dwa obrazki i omawiamy ich elementy:
- Który obrazek podoba siÄ™ tobie bardziej? Dlaczego?
Do zabawy potrzebne będzie: arkusz papieru z napisem SEGREGACJA ŚMIECI w
centralnym miejscu, flamaster.
Rozkładamy arkusz i prosimy, aby dziecko podało Wam swoje pytania dotyczące
segregacji śmieci. Co już wie i czego chciałoby się dowiedzieć. Każdy pomysł
powinien zostać zapisany.
Do zabawy potrzebne będzie: karton, plastikowa butelka, plastikowa siatka,
szklana butelka, puszka, gazeta, zeszyt, trzy obręcze.
Drodzy rodzice – pokazujemy dziecku karton – skrzynkÄ™ skarbów. Dziecko
podchodzi do skrzynki losuje po kolei przedmioty, za każdym razem określa, z
czego jest on zrobiony. Następnie dziecko ustala, jak można ułożyć przedmioty w
obrÄ™czach – tak, aby miaÅ‚y cechy wspólne. Na zakoÅ„czenie uzasadnia swój wybór.
Do zabawy potrzebne będzie: książka, butelka z wodą, długopis, zgnieciony
papierek, korek, butelka, zgnieciona puszka, torebka foliowa, dwie obręcze.
Rozkładacie państwo na dywanie kolejno przedmioty i prosimy dziecko o ich
nazwanie. Następnym zadaniem jest dokonanie podziału i umieszczenie w jednej
obrÄ™czy Å›mieci, a w drugiej pozostaÅ‚ych przedmiotów. Dziecko przelicza przedmioty
i mówi, czego jest wiÄ™cej.
2. Zabawa – „Nasze pudeÅ‚ko” – rozwijanie aktywnoÅ›ci twórczej.
Do zabawy potrzebne będzie: pudełko (po butach z przykrywką lub podobne),
papier kolorowy, klej, nożyczki, kredki, flamastry, mogÄ… być również naklejki itp.
Wręczamy dziecku pudełko. Tłumaczymy, że będzie ono mogło służyć do
przechowywania swoich skarbów. NastÄ™pnie dziecko w dowolny sposób ozdabia
swoje pudełko.
Do zabawy potrzebne będzie - pudełko własnoręcznie wykonane przez
dziecko.
Dziecko prezentuje swoje pudeÅ‚ko i mówi o nim kilka zdaÅ„. Może dodać, co
najbardziej podoba mu się w jego pudełku.
3. Zabawa rozwijajÄ…ca szybkość myÅ›lenia „Czyste brudne”
Do zabawy potrzebne bÄ™dzie: pary obrazków (czysta rzeka – brudna rzeka, czysty
park – brudny park, czyste rÄ™ce – brudne rÄ™ce, czyste skarpetki – brudne skarpetki )
Załącznik nr 2
Drogi rodzicu – ukÅ‚adamy przed sobÄ… pary obrazków (każda para na osobnej
kupce), ilustracjami do doÅ‚u – tak, aby dziecko nie widziaÅ‚o, co znajduje siÄ™ na
obrazku. Następnie podnosimy obrazek z pierwszej kupki i pytacie, jaki przedmiot
jest na nim przedstawiony. NastÄ™pnie mówimy: Skoro ten przedmiot jest …. Brudny,
to ten pewnie bÄ™dzie… czysty. (I podnosicie obrazek z pary). Zadaniem dziecka jest
gÅ‚oÅ›ne wypowiadanie wyrazów: czysty, brudny.
4. Zabawa ruchowo – naÅ›ladowcza „Zbieramy Å›mieci”
Do zabawy potrzebne bÄ™dzie: kilka pogniecionych papierków, kosz na Å›mieci.
Rozrzucamy po pokoju papierki. Zadanie dzieci jest je pozbierać i wrzucić do kosza
na Å›mieci. (Pokazujemy wÅ‚aÅ›ciwy sposób zbierania papierków – wymach jednÄ… rÄ™kÄ…
do tyÅ‚u i, ruchem zgarniajÄ…cym, zebranie papierków)
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13