Drodzy Rodzice – w tym tygodniu będziemy pracować nową metodą, czyli
metodą projektów.
Czym jest metoda projektów?
Metoda projektów to jedna z metod nauczania. Jest przede wszystkim odpowiedzią
na dziecięcą ciekawość świata, przynoszącą małemu badaczowi radość
samodzielnego działania i poznania. Praca tą metodą, to także bardzo dobre
przygotowanie do dalszych etapów edukacji.
Podczas realizacji projektów edukacyjnych przedszkolaki stają się czujnymi
poszukiwaczami wiedzy i aktywnymi badaczami otaczającego świata. Życie projektu koncentruje się głównie wokół przygotowywania przez dzieci prezentacji,
eksponatów, książek, spotkań z ekspertami, wokół zajęć badawczych w terenie,
wokół szukania odpowiedzi – we wszystkich możliwych miejscach – na pytania,
które dzieci same sobie postawiły. Podejmowane działania pozwalają poznać
poszczególne zagadnienia wieloaspektowo. Tematem naszego projektu będzie
ekologia.
Projekt stwarza możliwość zastosowania nowo nabytej wiedzy w praktyce, w trakcie
rozwiązywania problemów i dzielenia się informacjami. Dzieci uczą się stawiać
pytania, szukać odpowiedzi, podsumowywać i oceniać własną wiedzę. Projekt daje
także okazję do rozwijania umiejętności pracy zespołowej, modeluje kompetencje
społeczne, pobudza umysł do twórczego rozwiązywania problemów, angażując
przy tym całą uwagę dziecka. W poszukiwanie i zbieranie materiałów do pracy
zaangażowana jest także cała rodzina.
Czas trwania – tydzień.
Projekt ,,Segregowanie śmieci”
Cele ogólne projektu:
odpadów,
Dzień pierwszy
1. Zabawa – „Co wiemy o śmieciach?” – rozmowa kierowana
połączona z tworzeniem siatki pytań.
Do zabawy potrzebne będą: dwa obrazki pokazujące czysty park i jego
przeciwieństwo - Załącznik nr 1.
Drodzy rodzice – poprośmy dziecko, aby usiadło wygodnie. Zadajemy mu pytania:
- Co to są śmieci?
- Gdzie najczęściej widuje się śmieci?
- Czy śmieci można rozrzucać wokół siebie? Dlaczego?
Następnie pokazujemy dwa obrazki i omawiamy ich elementy:
- Który obrazek podoba się tobie bardziej? Dlaczego?
Do zabawy potrzebne będzie: arkusz papieru z napisem SEGREGACJA ŚMIECI w
centralnym miejscu, flamaster.
Rozkładamy arkusz i prosimy, aby dziecko podało Wam swoje pytania dotyczące
segregacji śmieci. Co już wie i czego chciałoby się dowiedzieć. Każdy pomysł
powinien zostać zapisany.
Do zabawy potrzebne będzie: karton, plastikowa butelka, plastikowa siatka,
szklana butelka, puszka, gazeta, zeszyt, trzy obręcze.
Drodzy rodzice – pokazujemy dziecku karton – skrzynkę skarbów. Dziecko
podchodzi do skrzynki losuje po kolei przedmioty, za każdym razem określa, z
czego jest on zrobiony. Następnie dziecko ustala, jak można ułożyć przedmioty w
obręczach – tak, aby miały cechy wspólne. Na zakończenie uzasadnia swój wybór.
Do zabawy potrzebne będzie: książka, butelka z wodą, długopis, zgnieciony
papierek, korek, butelka, zgnieciona puszka, torebka foliowa, dwie obręcze.
Rozkładacie państwo na dywanie kolejno przedmioty i prosimy dziecko o ich
nazwanie. Następnym zadaniem jest dokonanie podziału i umieszczenie w jednej
obręczy śmieci, a w drugiej pozostałych przedmiotów. Dziecko przelicza przedmioty
i mówi, czego jest więcej.
2. Zabawa – „Nasze pudełko” – rozwijanie aktywności twórczej.
Do zabawy potrzebne będzie: pudełko (po butach z przykrywką lub podobne),
papier kolorowy, klej, nożyczki, kredki, flamastry, mogą być również naklejki itp.
Wręczamy dziecku pudełko. Tłumaczymy, że będzie ono mogło służyć do
przechowywania swoich skarbów. Następnie dziecko w dowolny sposób ozdabia
swoje pudełko.
Do zabawy potrzebne będzie - pudełko własnoręcznie wykonane przez
dziecko.
Dziecko prezentuje swoje pudełko i mówi o nim kilka zdań. Może dodać, co
najbardziej podoba mu się w jego pudełku.
3. Zabawa rozwijająca szybkość myślenia „Czyste brudne”
Do zabawy potrzebne będzie: pary obrazków (czysta rzeka – brudna rzeka, czysty
park – brudny park, czyste ręce – brudne ręce, czyste skarpetki – brudne skarpetki )
Załącznik nr 2
Drogi rodzicu – układamy przed sobą pary obrazków (każda para na osobnej
kupce), ilustracjami do dołu – tak, aby dziecko nie widziało, co znajduje się na
obrazku. Następnie podnosimy obrazek z pierwszej kupki i pytacie, jaki przedmiot
jest na nim przedstawiony. Następnie mówimy: Skoro ten przedmiot jest …. Brudny,
to ten pewnie będzie… czysty. (I podnosicie obrazek z pary). Zadaniem dziecka jest
głośne wypowiadanie wyrazów: czysty, brudny.
4. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Zbieramy śmieci”
Do zabawy potrzebne będzie: kilka pogniecionych papierków, kosz na śmieci.
Rozrzucamy po pokoju papierki. Zadanie dzieci jest je pozbierać i wrzucić do kosza
na śmieci. (Pokazujemy właściwy sposób zbierania papierków – wymach jedną ręką
do tyłu i, ruchem zgarniającym, zebranie papierków)
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13