Temat dnia: „Jakie jeszcze zwierzę mieszka w lesie”
Proponowane zabawy i zadania
1. Oglądanie albumów o zwierzętach zamieszkujących środowisko
leśne.
Kochane dzieci, jeśli nie posiadacie albumu o zwierzętach leśnych, nic nie szkodzi.
W zamian za to, obejrzyjcie sobie obrazek zamieszczony w załączniku nr 1, lub
proponuję obejrzenie bajki edukacyjnej „Zwierzęta leśne”.
Proponuję, żebyście przyjrzały się znajdującym tam zwierzętom, następnie
podajcie nazwy tych zwierząt i ułóżcie na ich temat proste zdania, np.: Jeż ma
kolce. Ma malutki ryjek.
Załącznik nr 1 – Obrazek przedstawiający zwierzęta leśne
https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI - „Bajka edukacyjna”
2. Zabawa – ćwiczymy pamięć – „Leśne memory”
Potrzebne będą: obrazki przedstawiające zwierzęta mieszkające w lesie (każdy
obrazek musi mieć swoją parę), lub gotowa gra „ Leśne memory”, żetony, np.:
guziki, ziarna fasoli itp.
Załącznik nr 2 - Obrazki - MEMORY
Drogie dzieci – jest to świetna zabawa ćwicząca pamięć. Poproście rodziców, żeby
z wami zagrali. Zasady gry: każdy obrazek występuje podwójnie, czyli ma swoją
parę. Dzieci podają nazwy zwierząt. Następnie mieszamy obrazki i układamy je na
stole tak, aby nie było widać, co przedstawiają. Odkrywa po dwa obrazki za jednym
razem. Jeśli nie uda się odnaleźć pary, odkładamy je z powrotem w to samo
miejsce, w którym leżało. Jeśli odnajdzie się parę, zdobywamy punkt – zabieramy
obrazki i bierzemy żeton (np. guzik). Po zakończeniu zabawy liczymy uzyskane
punkty.
3. Zabawa – wypowiadanie skojarzeń ze słowem „piórko”
Do zabawy potrzebne będzie: piórko, oraz obrazek leśnych zwierząt z
poprzedniej zabawy
Drogi rodzicu proszę wręczyć dziecku piórko. Pytamy, z czym się ono kojarzy.
Następnie poprośmy dziecko, żeby poruszało się po pokoju tak jak ptak, a
następnie tak jak lis, czy wiewiórka. Zadajemy kolejne pytanie - jakie są różnice w
sposobie poruszania się tych zwierząt
Karta pracy, cz. 2, nr 18
Dziecko:
- ogląda obrazek, wypowiada się na jego temat,
- podaje nazwy zwierząt znajdujących się na obrazku,
- liczy zwierzęta poruszające się po ziemi i te, które fruwają,
- mówi, których zwierząt jest więcej
- rysuje po szarej linii drogę sowy do dziupli.
4. Zabawa Rychowa – „Zebranie na polanie”
Kochane dzieci, teraz zamienicie się w zwierzęta. Stańcie z jednej strony pokoju. A
Ty rodzicu zaproś zwierzęta na zebranie, które odbędzie się na leśnej polanie.
Wymień kolejno nazwy zwierząt, np.: kos, jeleń, zając, lis, jeż, dzięcioł. Dzieci
naśladują sposób poruszania się zwierząt, przemieszczają się na drugą stronę
pokoju.
5. Zabawa – rozwiązywanie zagadek i odnajdywanie zwierząt na
obrazku. (można wykorzystać obrazek z poprzedniej zabawy)
Kochane „Jasie i Małgosie”, oto kolejna zabawa, która na Was czeka. Rozwiążcie
zagadki i wskażcie odpowiednie zwierzątko na obrazku.
Zagadki:
Kolorowy owad
z długimi skrzydłami.
Wygląda jak helikopter,
gdy fruwa nad łąkami. (ważka)
Rude futro, rudy ogon,
do tego spryt nie lada.
Po cichutku, pomalutku
do kurnika się zakrada. (lis)
Dziobem w drzewo stuka,
gdy korników szuka. (dzięcioł)
Kopie długie korytarze,
choć nie widzi prawie wcale.
W futrze czarnym jak aksamit
prezentuje się wspaniale. (kret)
Na czerwonym pancerzyku
czarne kropki ma.
Chętnie zjada z kwiatków mszyce,
o uprawy dba. (biedronka)
Krótkie nóżki, długi ryjek
i kolce na grzbiecie.
Co to jest za leśne zwierze
na pewno zgadniecie. (jeż)
Przez całą zimę słodko sobie śpi.
Wiecie, dlaczego?
Bo miód mu się śni! (niedźwiedź)
Ma brązowe, śliczne oczy,
nóżki zgrabne cienkie.
Czy widziałeś ją, gdzieś w lesie
to płochliwa… (sarna)
Skacze po lesie z wielkiej uciechy,
Pewnie ma w dziupli smaczne orzechy. (wiewiórka)
6. A teraz drogie dzieci „Ruda wiewiórka Czarno -oczka” zaprasza
Was na wycieczkę do lasu - obejrzyjcie film edukacyjny pt. „Co to jest
las”
https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
7. Zabawa twórcza – Opowieść
Drogi rodzicu – poproś, aby Wasza pociecha wymyśliła opowiadanie o ulubionym
zwierzęciu zamieszkującym środowisko leśne. Wspólnie ustalcie, jakie to będzie
zwierzę. Wypowiedz pierwsze zdanie, np. Pod wysokim dębem lis wykopał norę.
Dziecko kontynuuje opowieść. Proszę zapisywać wypowiadane przez dziecko
zdania. Na zakończenie proszę odczytać całą historię. Można wspólnie nadać tytuł i
wykonać ilustracji.
8. Zabawa ruchowa „Spotkanie z sąsiadem” (B. Formy)
Prosze przeczytać wiersz : A Wy drogie dzieci wykonajcie nastepujące polecenia:
Lisek w lesie mieszka, - miarowo klaszczą,
sąsiadów wielu ma. - tupią nogami,
Sarny, dziki, wilki, - obracają się wokół siebie,
on wszystkich dobrze zna. - miarowo klaszczą,
Na polu mieszka myszka, - biegną w miejscu, stawiają drobne kroczki,
sąsiadką jest chomika, - zwracają się do mamy lub rodzeństwa, tworzą
parę,
gdy z norki swej wychodzi, - zamieniają się miejscami w parach,
to często go spotyka. - podają sobie ręce, witają się,
Sąsiadów mamy wielu, - maszeruje w dowolnym kierunku,
przechodzą obok nas, - maszeruje,
sąsiadem w domu i przedszkolu - podaja sobie ręce w parach,
jest przecież każdy z nas. - maszeruje.
Miłej zabawy!
A. Sz.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13