Pożyteczne powietrze.
„Odkurzacz” – słuchanie wiersza M. Szyszko,
Zapraszamy dzieci do wysłuchania wiersza. Prosimy o zwrócenie uwagi na opis odgłosów, jakie wydaje odkurzacz:
Pomoce: M. Szyszko „Odkurzacz” [w:] „Szedł czarodziej. Antologia wierszy dla dzieci”, wybór i oprac. W. Kot, KAW, Rzeszów 1986, s. 233,
Odkurzacz
Trochę mam ze słonia,
Trochę z węża boa,
Biegam po podłodze,
Aż turkoczą koła.
Burczę, kicham, duszę,
Syczę, prycham, sapię,
Czasem guzik znajdę,
Czasem papier złapię.
Ach, jak mnie się boją Kurz i pajęczyna,
Kiedy wszystko łykam Z najgroźniejszą miną.
Małgorzata Szyszko
Pytania do dziecka:
- o czym opowiada wiersz?,
- co robi odkurzacz, do czego służy?,
Następnie dziecko wymienia odgłosy, jakie wydaje odkurzacz w wierszu: - burczy, kicha, prycha, sapie, syczy.
Powtarza za rodzicem wyrazy dźwiękonaśladowcze: człap, człap; syk, syk; stuk, stuk; buu, buu; a psik, a psik; prych, prych; haa, haa.
Rodzic - zwraca uwagę na dokładną i poprawną wymowę.
Po zabawie dźwiękonaśladowczej dziecko wykonuje ćwiczenie spostrzegawczości - znajdź 4 różnice.
„Karta pracy” – pokoloruj odkurzacz i dorysowuj śmieci.
Pomoce: kartki A4
- doskonalenie orientacji na kartce papieru. Dziecko składa samolot według instrukcji .Może go dowolnie pokolorować i ozdobić, podpisać swoim imieniem. Gotowe samoloty dziecko zabierają do ogródka i sprawdza, jak latają.
Dziecko powtarza na zasadzie echa. Podczas recytowania słów może wykonywać gesty:
Bo powietrze dużo pracy co dzień ma, (dziecko kręci młynki rękami od siebie)
nie zatrzyma się na chwilę, ciągle gna. (kręci młynki rękami do siebie)
A gdy zechcesz go posłuchać, (kładzie ręce na kolanach)
tylko nadstaw cicho ucha: (przykłada dłoń do ucha, jakby nasłuchiwało)
fiju, fiju, fiju, fa. (naśladuje palcami obu rąk grę na flecie)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13