Proponowane zadania na dzisiaj:
Drogi rodzicu przeczytaj wiersz dziecku. Drogie dzieci wyobraźcie sobie, że na chwilę zamienicie swój pokój w łąkę i wyruszamy na wycieczkę. Waszym zadaniem będzie pokazywać ruchem to, co słyszycie. Postarajcie się również ilustrować różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza, np. zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, radość.
Łąka Małgorzata Strzałkowska
Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków,
jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.
Porozmawiajcie z rodzicami na temat treści wiersza, starając się odpowiedzieć na pytania:
-Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
-Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące?
-Co znalazły na łące?
-Jak się wtedy poczuły?
-Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu?
-Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
-Czy przypominacie sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili?
-Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać?
-Czy jest to prawdziwa i skuteczna rada, czy raczej żart?
-Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?
Drogi rodzicu proponuję przygotuj cztery pojemniki na śmieci, kolorowe kartki z napisami: niebieską z napisem PAPIER, zieloną z napisem SZKŁO, żółtą z napisem METAL I PLASTIK, brązową z napisem KOMPOST, oraz worek z różnymi opakowaniami (śmieciami). Zadaniem dziecka jest odpowiednie posegregowanie śmieci, zgodnie z instrukcją, mogą również policzyć ile odpadów znajduje się w poszczególnych koszach, używając określeń: mniej i więcej.
Drogie dzieci przygotujcie nożyczki i klej.
Drogie dzieci przygotujcie kredki i ołówek.
Proponuję przygotować folię bąbelkową, arkusz niebieskiego, i zielonego papieru lub kawałki bibuły, rolki po papierze toaletowym, słomki, plastikowe opakowania, druciki, sznurki, piankę kreatywną (jeśli macie) lub inne materiały.
Tworzymy ocean z folii bąbelkowej, pod folię można podkleić niebieski i zielony papier. Następnie dzieci tworzą zwierzęta i rośliny z materiałów, które były wykorzystane w zabawie ,,Akcja – segregacja’’. Możecie zrobić ośmiornicę z rolki po papierze toaletowym, ukwiały ze słomek do napojów. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie małych plastikowych opakowań oraz ich pokrywek. Pracę możecie uzupełnić fragmentami kolorowego papieru, pianki kreatywnej, drucików, sznurków itp.
Życzę kreatywnych pomysłów i dobrej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13