WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

21.4.2020r

21.4.2020r

Drzewa wokół nas   -   temat dnia

  • „Płuca Ziemi” – rozmowa kierowana

-  dostrzeganie wpływu drzew na powietrze i wskazywanie sposobów wykorzystywania drewna przez człowieka.

Prezentujemy dziecku  zdjęcia parków, lasów i rozmawiamy  z dzieckiem o znaczeniu drzew i korzyściach, jakie niesie ze sobą zadrzewianie otoczenia. Wyjaśniamy, że drzewa produkują tlen potrzebny do oddychania,

-  oczyszczają powietrze z gazów i pyłów,

- ograniczają hałas,

- są siedliskiem dla zwierząt i ptaków,

-  lasy i parki stanowią miejsce wypoczynku.

Prosimy, aby dzieci zastanowiły się: -  do czego człowiek wykorzystuje drzewa.

 Przykłady wykorzystania drewna -  (budowa domów, mebli, zabawek, sprzętów domowych i kuchennych, łodzi, jako surowiec na opał czy do produkcji papieru).

 Zastanawiają się, co może szkodzić drzewom i jak mogą je chronić : (nie niszczyć kory, nie łamać gałęzi, nie wycinać drzew bez potrzeby, chronić przed szkodnikami).

  • „Mniej czy więcej?” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem zapałek, doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, szacowanie, gdzie jest mniej, gdzie więcej, a gdzie tyle samo.

 Pomoce: zapałki (po 20 sztuk dla dziecka)

 Dziecko dostaje około dwudziestu zapałek. Dziecko, zgodnie z instrukcją ,zabiera lub dodają zapałki i próbuje szacować, gdzie jest ich więcej, gdzie mniej, a gdzie tyle samo. Manipuluje zapałkami i starają się sprawnie dodawać i odejmować w zakresie swoich możliwości.

 Przykładowe zadanie:

- Weź sześć zapałek.

-  Teraz zabierz dwie.

- Ile zostało ?

  • „Kolorowe listewki” – zabawa plastyczna,

- rozwijanie kreatywności podczas malowania kawałków drewna farbami.

Pomoce: listewki drewniane dla każdego dziecka, farby plakatowe, pędzle.

 Dzieci dostają kawałki drewna lub listewki i malują je farbami plakatowymi, tworząc własne kompozycje kształtów i barw

  • „Grube i cienkie” – zabawa matematyczna,

poznanie sposobów porównywania grubości pni z wykorzystaniem sznurka/papierowych pasków, rozpoznawanie wybranych gatunków drzew (w ogrodzie).

Pomoce: sznurki/paski papieru

Dziecko mierzy  pnie drzew w ogródku za pomocą sznurków lub pasków papieru.

Po zmierzeniu pierwszego drzewa trzyma palec na sznurku w miejscu wyniku i przechodzi  do drugiego drzewa lub mierzy paskiem papieru i urywa  go w odpowiednim miejscu. Porównuje grubość drzew, określa  ją za pomocą słów: grube, cienkie, grubsze, cieńsze. Nazywa  wybrane gatunki i opisują ich wygląd.

DODATKOWA ZABAWA MUZYCZNA: • „Drzewa na wietrze” – zabawa muzyczno-ruchowa,

- uwrażliwienie na zmiany dynamiki,

-rozwijanie poczucia sprawczości i umiejętności koncentracji uwagi.

Dziecko to - „drzewo” i zajmują dowolne miejsca na środku pomieszczenia. Rodzic gdy gra na dowolnym instrumencie, lub klaszcze , „drzewo” unosi  ręce, poruszają palcami rąk i naśladuje poruszające się delikatnie listki na wietrze. Gdy do gry dołączy inny instrument:  (głośno), „drzewo” kołysze  się na boki, zgina się w pasie i naśladuje  przechylające się na silnym wietrze .

 

Data dodania: 2020-04-20 21:48:42
Data edycji: 2020-04-20 21:55:59
Ilość wyświetleń: 386
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej