Drzewa wokół nas - temat dnia
- dostrzeganie wpływu drzew na powietrze i wskazywanie sposobów wykorzystywania drewna przez człowieka.
Prezentujemy dziecku zdjęcia parków, lasów i rozmawiamy z dzieckiem o znaczeniu drzew i korzyściach, jakie niesie ze sobą zadrzewianie otoczenia. Wyjaśniamy, że drzewa produkują tlen potrzebny do oddychania,
- oczyszczają powietrze z gazów i pyłów,
- ograniczają hałas,
- są siedliskiem dla zwierząt i ptaków,
- lasy i parki stanowią miejsce wypoczynku.
Prosimy, aby dzieci zastanowiły się: - do czego człowiek wykorzystuje drzewa.
Przykłady wykorzystania drewna - (budowa domów, mebli, zabawek, sprzętów domowych i kuchennych, łodzi, jako surowiec na opał czy do produkcji papieru).
Zastanawiają się, co może szkodzić drzewom i jak mogą je chronić : (nie niszczyć kory, nie łamać gałęzi, nie wycinać drzew bez potrzeby, chronić przed szkodnikami).
Pomoce: zapałki (po 20 sztuk dla dziecka)
Dziecko dostaje około dwudziestu zapałek. Dziecko, zgodnie z instrukcją ,zabiera lub dodają zapałki i próbuje szacować, gdzie jest ich więcej, gdzie mniej, a gdzie tyle samo. Manipuluje zapałkami i starają się sprawnie dodawać i odejmować w zakresie swoich możliwości.
Przykładowe zadanie:
- Weź sześć zapałek.
- Teraz zabierz dwie.
- Ile zostało ?
- rozwijanie kreatywności podczas malowania kawałków drewna farbami.
Pomoce: listewki drewniane dla każdego dziecka, farby plakatowe, pędzle.
Dzieci dostają kawałki drewna lub listewki i malują je farbami plakatowymi, tworząc własne kompozycje kształtów i barw
poznanie sposobów porównywania grubości pni z wykorzystaniem sznurka/papierowych pasków, rozpoznawanie wybranych gatunków drzew (w ogrodzie).
Pomoce: sznurki/paski papieru
Dziecko mierzy pnie drzew w ogródku za pomocą sznurków lub pasków papieru.
Po zmierzeniu pierwszego drzewa trzyma palec na sznurku w miejscu wyniku i przechodzi do drugiego drzewa lub mierzy paskiem papieru i urywa go w odpowiednim miejscu. Porównuje grubość drzew, określa ją za pomocą słów: grube, cienkie, grubsze, cieńsze. Nazywa wybrane gatunki i opisują ich wygląd.
DODATKOWA ZABAWA MUZYCZNA: • „Drzewa na wietrze” – zabawa muzyczno-ruchowa,
- uwrażliwienie na zmiany dynamiki,
-rozwijanie poczucia sprawczości i umiejętności koncentracji uwagi.
Dziecko to - „drzewo” i zajmują dowolne miejsca na środku pomieszczenia. Rodzic gdy gra na dowolnym instrumencie, lub klaszcze , „drzewo” unosi ręce, poruszają palcami rąk i naśladuje poruszające się delikatnie listki na wietrze. Gdy do gry dołączy inny instrument: (głośno), „drzewo” kołysze się na boki, zgina się w pasie i naśladuje przechylające się na silnym wietrze .
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13