Pogadanka pani psycholog z dziećmi rozpoczęła się od rozmowy na temat tego, „czym są wartości”. Zachęcała dzieci, by swobodnie wypowiadały się na ten temat. Rozmawialiśmy o takich wartościach jak: przyjaźń, dobro, szacunek, rodzina, miłość, piękno i zdrowie. Dzieci chętnie wypowiadały się na zadane pytania. Myślę, że to spotkanie odniesie zamierzone efekty.
Wartości nie są czymś oczywistym. Nie rodzimy się ze znajomością wartości i umiejętnością kierowania się nimi. Opieka nad dzieckiem (zapewnienie materialnych warunków do życia dziecku), to zaledwie ułamek powinności rodzicielskich wobec niego. To, co powinni zrobić dla swego dziecka rodzice, aby przygotować je dobrze do życia, obejmuje zaspokojenie zarówno jego potrzeb fizycznych, jak psychicznych, umysłowych i duchowych. Dlatego czymś ważnym jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do uczenia się wartości, by miały szansę żyć w zgodzie z nimi. Wartości wynosimy przede wszystkim z domu, a przedszkole jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu. Należy nauczyć dzieci jak być przyzwoitym człowiekiem, jak budować dobre relacje z rówieśnikami i jak dokonywać właściwych wyborów. Najdobitniej do dzieci przemawiają zachowania oraz postawy rodziców i nauczycieli, czyli ich system wartości.
Mocny system wartości i umiejętność kierowania się nim w życiu to najważniejszy kapitał, w jaki powinniśmy wyposażyć dziecko. Nauczenie dziecka wartości jest najważniejszym zadaniem wychowawczym dla rodziców i nauczycieli.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13