
     Drodzy Rodzice, ze względu na zaistniałą sytuację oraz obowiązujące obostrzenia, w tym tygodniu kontynuujemy naukę zdalną. Dziękuję Wam za dotychczasowe wsparcie i pomoc. Zapraszam do dalszej współpracy.
     W tym tygodniu poznamy kolejny, już ostatni żywioł - powietrze, poprzez realizację tematów w tym tygodniu dziecko:
"Niewidzialne powietrze"
”Leśne Głupki i powietrze"
Pośród liści, zbite w kupki,
gwarzą sobie Leśne Głupki:
– Ale dmucha za kołnierze!
– To powietrze.
– Aby świeże?
– Nie wiem. Dmucha zza Kaukazu.
– Mieszanina różnych gazów.
– Coś takiego! Przecież wiem –
głównie azot oraz tlen.
– Lecz czy świeże?
– Dość przejrzyste.
– Ale czy na pewno czyste?
– Ciut za ostre, ciut za mroźne,
a to czasem bywa groźne...
– Lepsze mroźne niż upalne,
bo upalne jest fatalne!
– Ale chociaż czyste? Świeże?
– W jakiejś mierze pewnie świeże...
– Jeszcze chyba zza Kaukazu
nie dmuchało tak ni razu!
– Aż komary uciekają 
i wirusy gdzieś znikają...
– Jak się dziś powszechnie zdaje,
odlatują w ciepłe kraje.
– Kto? Wirusy czy komary?
– Oddaj moje okulary!
– W końcu świeże jest czy nie?!!!
– Tak naprawdę – kto to wie...
Małgorzata Strzałkowska
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza, do rozmowy możecie wykorzystać pytania pomocnicze:
Jeśli jest taka możliwość, zaprezentujcie dziecku globus i pokażcie region Kaukazu wspomniany w wierszu. Wyjaśnijcie różnice klimatyczne na naszej planecie i znaczenie wiatru, który przenosi masy powietrza w inne regiony, powodując ochłodzenie lub ocieplenie w zależności od kierunku, z jakiego wieje.
powietrza i ich przemieszczania się w postaci zimnych i ciepłych wiatrów). Zaproponujmy dziecku zabawę w dwa wiatry. Do zabawy potrzebne będą kawałki wstążki lub krepiny, po jednym do każdej ręki (np. czerwona - wiatr ciepły w jednej ręce i niebieska - wiatr zimny w drugiej) oraz emblematy słońca i śnieżynki. Dziecko wciela się na zmianę w rolę wiatrów – zimnego lub ciepłego w zależności od symbolu wskazanego przez rodzica: słońca lub śnieżynki. Kiedy rodzic pokazuje symbol np. słońca, „ciepły wiatr” dziecko porusza ręką wprawiając krepinę (czerwoną) w ruch i naśladuje delikatny odgłos wiatru na głosce „szszsz”. Kiedy rodzic powoli opuszcza symbol, dziecko opuszcza rękę, odgłos cichnie. Na symbol śnieżynki „zimny wiatr” dziecko porusza drugą ręką wprawiając krepinę (niebieską) w ruch , naśladuje zimny, porywisty powiew na głoskach „żżżżż”, wraz z opuszczeniem symbolu wiatr cichnie, a ręka opada w dół.Spróbujmy zorganizować kącik badawczy umożliwiający obserwację i uczestnictwo w działaniach. Z pomocą dziecka przeprowadzimy doświadczenia, aby na koniec sformułować wnioski. Za każdym razem postarajmy się określić, czy obserwowane zmiany mają charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny:
www.youtube.com/watch?v=iRxZxr2_NOs
www.youtube.com/watch?v=5hUfkqr0OBQ&t=54s
www.youtube.com/watch?v=TzVrlCYfMrA
Eksperyment: Jak znaleźć powietrze?
www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDI
takie z obiektami związanymi z powietrzem (załącznik 1 - można wyciąć), wypowiadamy dowolne słowa, wyraźnie akcentując pierwszą głoskę. Dziecko spośród prezentowanych obrazków wybiera te, które kojarzą się z powietrzem, oraz każdorazowo określają głoski w nagłosie (pierwsze głoski). Następnie dziecko wykonuje zadania na karcie pracy - "Karta pracy. Powietrze" str. 3Pozdrawiam JGP

64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13