2021.04.12 Niewidzialne powietrze - nauczanie zdalne - Przedszkole Miejskie nr 1 Bajkowy Świat w Czarnkowie WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

2021.04.12 Niewidzialne powietrze - nauczanie zdalne

2021.04.12 Niewidzialne powietrze - nauczanie zdalne

     Drodzy Rodzice, ze wzglÄ™du na zaistniaÅ‚Ä… sytuacjÄ™ oraz obowiÄ…zujÄ…ce obostrzenia, w tym tygodniu kontynuujemy naukÄ™ zdalnÄ…. DziÄ™kujÄ™ Wam za dotychczasowe wsparcie i pomoc. Zapraszam do dalszej wspóÅ‚pracy.
     W tym tygodniu poznamy kolejny, już ostatni żywioÅ‚ - powietrze, poprzez realizacjÄ™ tematów w tym tygodniu dziecko:

  • WielozmysÅ‚owo poznaje wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci powietrza oraz wzbogaca sÅ‚ownictwo sÅ‚użące ich okreÅ›laniu.
  • Podejmuje próby stawiania hipotez i wyciÄ…gania wniosków z badanych i obserwowanych zjawisk.
  • Poznaje obraz graficzny wielkiej i maÅ‚ej litery "f", doskonali analizÄ™ i syntezÄ™ gÅ‚oskowÄ….
  • Poznaje znaczenie i sposoby wykorzystywania wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci powietrza przez czÅ‚owieka.
  • Poznaje instrumenty muzyczne dÄ™te oraz ich brzmienie.

 

 

 

 

 

"Niewidzialne powietrze"

  • „Co to jest powietrze?” – rodzice, proszÄ™ przeczytajcie dziecku wiersz M. StrzaÅ‚kowskiej "LeÅ›ne GÅ‚upki i powietrze" , którego celem jest wzbudzenie zainteresowania zgÅ‚Ä™biania tajemnic żywioÅ‚u. PoproÅ›cie dziecko o przypomnienie, przez jakie żywioÅ‚y odbywaÅ‚o podróże w ciÄ…gu roku (ziemia, ogieÅ„, woda). Powiedzcie,
    że obecnie pozna ostatni żywioÅ‚ – powietrze, a przeczytany wiersz pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czym ono jest i kiedy odczuwamy jego wpÅ‚yw.

”LeÅ›ne GÅ‚upki i powietrze"

PoÅ›ród liÅ›ci, zbite w kupki,
gwarzą sobie Leśne Głupki:
– Ale dmucha za koÅ‚nierze!
– To powietrze.
– Aby Å›wieże?
– Nie wiem. Dmucha zza Kaukazu.
– Mieszanina różnych gazów.
– CoÅ› takiego! Przecież wiem –
gÅ‚ównie azot oraz tlen.
– Lecz czy Å›wieże?
– Dość przejrzyste.
– Ale czy na pewno czyste?
– Ciut za ostre, ciut za mroźne,
a to czasem bywa groźne...
– Lepsze mroźne niż upalne,
bo upalne jest fatalne!
– Ale chociaż czyste? Åšwieże?
– W jakiejÅ› mierze pewnie Å›wieże...
– Jeszcze chyba zza Kaukazu
nie dmuchało tak ni razu!
– Aż komary uciekajÄ…
i
wirusy gdzieÅ› znikajÄ…...
– Jak siÄ™ dziÅ› powszechnie zdaje,
odlatują w ciepłe kraje.
– Kto? Wirusy czy komary?
– Oddaj moje okulary!
– W koÅ„cu Å›wieże jest czy nie?!!!
– Tak naprawdÄ™ – kto to wie...

                                               MaÅ‚gorzata StrzaÅ‚kowska

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza, do rozmowy możecie wykorzystać pytania pomocnicze:

  • Co to jest powietrze?
  • Jak wyglÄ…da powietrze?
  • JakÄ… ma temperaturÄ™ (jest ciepÅ‚e czy zimne)?
  • Co to znaczy „Å›wieże powietrze”?

JeÅ›li jest taka możliwość, zaprezentujcie dziecku  globus i pokażcie region Kaukazu wspomniany w wierszu. WyjaÅ›nijcie różnice klimatyczne na naszej planecie i znaczenie wiatru, który przenosi masy powietrza w inne regiony, powodujÄ…c ochÅ‚odzenie lub ocieplenie w zależnoÅ›ci od kierunku, z jakiego wieje.

  • „Dwa wiatry” – zabawa ruchowo-naÅ›ladowcza (uÅ›wiadomienie istnienia zmiennych mas powietrza i ich przemieszczania siÄ™ w postaci zimnych i ciepÅ‚ych wiatrów). Zaproponujmy dziecku zabawÄ™ w dwa wiatry. Do zabawy potrzebne bÄ™dÄ… kawaÅ‚ki wstążki lub krepiny, po jednym do każdej rÄ™ki (np. czerwona - wiatr ciepÅ‚y w jednej rÄ™ce i niebieska - wiatr zimny w drugiej) oraz emblematy sÅ‚oÅ„ca i Å›nieżynki. Dziecko wciela siÄ™ na zmianÄ™ w rolÄ™ wiatrów – zimnego lub ciepÅ‚ego w zależnoÅ›ci od symbolu wskazanego przez rodzica: sÅ‚oÅ„ca lub Å›nieżynki. Kiedy rodzic pokazuje symbol np. sÅ‚oÅ„ca, „ciepÅ‚y wiatr” dziecko porusza rÄ™kÄ… wprawiajÄ…c krepinÄ™ (czerwonÄ…) w ruch i naÅ›laduje delikatny odgÅ‚os wiatru na gÅ‚osce „szszsz”. Kiedy rodzic powoli opuszcza symbol, dziecko opuszcza rÄ™kÄ™, odgÅ‚os cichnie. Na symbol Å›nieżynki „zimny wiatr” dziecko porusza drugÄ… rÄ™kÄ… wprawiajÄ…c krepinÄ™ (niebieskÄ…) w ruch , naÅ›laduje zimny, porywisty powiew na gÅ‚oskach „żżżżż”, wraz z opuszczeniem symbolu wiatr cichnie, a rÄ™ka opada w dóÅ‚.
  • „Powietrze jako gaz – zabawa badawcza, proponujemy dzieciom wykonanie kilku doÅ›wiadczeÅ„ majÄ…cych na celu znalezienie odpowiedzi na pytania:
  • Czy powietrze zajmuje miejsce?
  • Czy powietrze waży? Jak powietrze zachowuje siÄ™ pod wpÅ‚ywem ciepÅ‚a?
  • Czy powietrze jest widoczne?

Spróbujmy  zorganizować kÄ…cik badawczy umożliwiajÄ…cy obserwacjÄ™ i uczestnictwo w dziaÅ‚aniach. Z pomocÄ… dziecka przeprowadzimy doÅ›wiadczenia, aby na koniec sformuÅ‚ować wnioski. Za każdym razem postarajmy siÄ™ okreÅ›lić, czy obserwowane zmiany majÄ… charakter odwracalny, częściowo odwracalny czy nieodwracalny:

  1. Pompowanie balonów (lub innych dmuchanych zabawek): po napompowaniu balonów uÅ›wiadommy dziecku, że powietrze można zamknąć w okreÅ›lonej przestrzeni i czuć jego objÄ™tość podczas odbijania czy ugniatania;
  2. Ważenie powietrza: dziecko wiesza balony na prostej wadze szalkowej (możemy jÄ… sami przygotować w domu z wieszaka lub papieru) w stanie równowagi, rodzic przedziurawia jeden balon, dziecko obserwuje, że napompowany balon waży wiÄ™cej;

www.youtube.com/watch?v=iRxZxr2_NOs

www.youtube.com/watch?v=5hUfkqr0OBQ&t=54s

www.youtube.com/watch?v=TzVrlCYfMrA

  1. Badanie rozszerzania i kurczenia siÄ™ powietrza pod wpÅ‚ywem temperatury: wkÅ‚adamy zgniecionÄ… piÅ‚eczkÄ™ pingpongowÄ… do gorÄ…cej wody, a dziecko obserwuje, jak piÅ‚eczka siÄ™ rozprostowuje. W kolejnej próbie najpierw nakÅ‚adamy balon na wylot butelki i wstawiamy jÄ… do gorÄ…cej wody, a dziecko obserwuje, jak balon napeÅ‚nia siÄ™ powietrzem. NastÄ™pnie po wÅ‚ożeniu butelki do zimnej wody dziecko obserwuje, jak balon traci objÄ™tość (powietrze kurczy siÄ™);
  2. Dmuchanie przez sÅ‚omkÄ™/dÅ‚ugÄ… rurkÄ™ do pojemnika z wodÄ…: dziecko wdmuchuje powietrze przez rurkÄ™ do szklanki zanurzonej do góry dnem w pojemniku z wodÄ…, nastÄ™pnie zanurzajÄ… pustÄ… butelkÄ™ w wodzie i obserwujÄ… wydobywajÄ…ce siÄ™ bÄ…belki. MogÄ… też obserwować dziaÅ‚anie napowietrzacza do akwarium jeÅ›li jest takie w domu.

Eksperyment: Jak znaleźć powietrze?
www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDI

  • „Powietrzne skojarzenia” – zabawa dydaktyczna, pokażmy dziecku różne obrazki, także takie z obiektami zwiÄ…zanymi z powietrzem (zaÅ‚Ä…cznik 1 - można wyciąć), wypowiadamy dowolne sÅ‚owa, wyraźnie akcentujÄ…c pierwszÄ… gÅ‚oskÄ™. Dziecko spoÅ›ród prezentowanych obrazków wybiera te, które kojarzÄ… siÄ™ z powietrzem, oraz każdorazowo okreÅ›lajÄ… gÅ‚oski w nagÅ‚osie (pierwsze gÅ‚oski). NastÄ™pnie dziecko wykonuje zadania na karcie pracy - "Karta pracy. Powietrze" str. 3

Pozdrawiam JGP

Data dodania: 2021-04-12 05:49:41
Data edycji: 2021-04-12 06:37:17
Ilość wyświetleń: 451
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej