Łańcuszek ciepłych słów
"Serduszko pełne ciepłych słów" - pokoloruj lub ozdób w dowolny sposób (np. kuleczkami z krepy lub plasteliny, możesz też pomalować je farbkami). Wytnij serduszko (serduszko do wyklejania należy w pierwszej kolejności wyciąć, a następnie wyklejać. Natomiast kolorowane i malowane w pierwszej kolejności kolorujemy lub malujemy, a następnie wycinamy), (załącznik 1).
"Zły humorek"
Jestem dzisiaj
zła jak osa!
Złość mam w oczach
i we włosach!
Złość wyłazi
mi uszami
i rozmawiać
nie chcę z wami!
A dlaczego? Nie wiem sama.
Nie wie tata,
nie wie mama...
Tupię nogą,
drzwiami trzaskam
i pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam –
taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała
z mysiej nory:
– Co to znowu za humory?
Zawołałam:
– Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?
Wyszłam z domu
na podwórze,
wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
wcale nie jest mi wesoło...
Nagle co to?
Ktoś przystaje.
Patrzcie!
Rękę mi podaje!
Tu ktoś mały,
tam ktoś duży –
wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie,
kocur się przytulił do mnie,
mysz podała mi chusteczkę:
– Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
ale za to
złość zgubiłam.
Pewnie w błocie
gdzieś została,
LECZ NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA!
Dorota Gellner
Poproście teraz dziecko, aby wam opowiedziało, co przydarzyło się dziewczynce w wierszu, jak myślą, dlaczego była w złym humorze, co się stało, że złość minęła (rodzic może jeszcze raz przeczytać właściwy fragment wiersza). Zapytajcie dzieci, co sprawia, że mają zły humor, i jak sobie z tym radzą. Przypomnijcie dziecku, że w takich chwilach warto zwrócić się do kogoś bliskiego, kochanego
i poprosić o pocieszenie, miłe słowo, przytulenie i rozmowę, często pomagające odzyskać dobry nastrój. Pokażmy teraz dziecku naszą kartę pracy (załącznik 2) i jeszcze raz przeczytajmy wiersz „Zły humorek”, a następnie czytamy polecenie do ćwiczenia. Na swojej karcie dziecko zaznacza krzyżykiem obrazki, których nazwy pojawiły się wierszu, później dzieli te nazwy na sylaby i rysuje pod wybranymi odpowiednią liczbę kresek.
Pozdrawiam JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13