"Szukamy ciepła"
To poniedziałkowy temat, mieszczący się w tematach tego tygodnia zebranych pod wspólny
tematem całego tygodnia: "Światło i ciepło".
Ze względu na zaistniałą sytuację temat ten realizujemy drogą zdalną.
Maskotka jest ciepła, szalik jest cieplejszy, a koc jest najcieplejszy lub
Młotek jest zimny, klocek jest cieplejszy, a szalik jest najcieplejszy.
Na zakończenie rodzic pyta, jakie przedmioty dają odczucie ciepła, jaką mają fakturę, z jakich są materiałów.
• „Zimowy spacer” – to zabawa naśladowcza, poznanie skutecznych sposobów na rozgrzanie w czasie zimnych dni. Rodzic umawia się z dzieckiem, że będzie pokazywał różne sposoby na rozgrzanie się w czasie mrozów, a zadaniem dziecka będzie naśladowanie wszystkich czynności. Rodzic stoi przodem do dziecka, opowiada, co robi i pokazuje, np. zakładanie butów, kurtki, zakładanie czapki i owijanie szyi szalikiem, zakładanie rękawiczek, pocieranie dłoni, tupanie w miejscu, stukanie stopą o stopę, chuchanie w dłonie, podskakiwanie w miejscu, picie ciepłej herbaty z sokiem malinowym, przykrywanie się kocem.
• „Czyja to igła?” – określanie zastosowania i występowania różnych rodzajów igieł (do szycia, z drzew iglastych, okrywy zwierząt), zapoznanie z obrazem graficznym małej i wielkiej litery „i” z wykorzystaniem wiersza J. Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”. Rozkładamy na stoliku różne rodzaje igieł (lub ich zdjęcia), np. igłę do szycia, igłę maszynową, igły z różnych drzew iglastych, igłę od pompki do piłek, kolce jeża i jeżowca. Dziecko ogląda, a rodzic pyta, jaką wspólną nazwę mają te przedmioty, czy dziecko wie, skąd te przedmioty pochodzą, do czego służą. Krótko omawiamy wszystkie rodzaje igieł. Następnie pytamy, jaką głoską rozpoczyna się słowo „igła” i prosimy o podanie innych słów rozpoczynających się głoską „i”, później takich, które kończą się głoską "i", a na zakończenie takich, które głoskę "i" mają schowaną w środku wyrazu. Prezentujemy małą i wielką literę „i”, a dziecko opisuje jej wygląd, porównuje do igły (załącznik 1). Po rozmowie zapraszamy dziecko do wysłuchania wiersza „Tańcowała igła z nitką”.
"Tańcowała igła z nitką"
Tańcowała igła z nitką,
Igła – pięknie, nitka – brzydko.
Igła cała jak z igiełki,
Nitce plączą się supełki.
Igła naprzód – nitka za nią:
„Ach, jak cudnie tańczyć z panią!”
Igła biegnie drobnym ściegiem,
A za igłą – nitka biegiem.
Igła górą, nitka bokiem,
Igła zerka jednym okiem,
Sunie zwinna, zręczna, śmigła.
Nitka szepce: „Co za igła!”
Tak ze sobą tańcowały,
Aż uszyły fartuch cały!
Jan Brzechwa
http://www.youtube.com/watch?v=g8cuiOGiAo4
Po przeczytaniu utworu pytamy, co robiły w wierszu nitka i igła, kto był zręczny i śmigły, kto plątał supełki. Następnie zaprasza do zabawy w igłę i nitkę (np. rodzic igła, a dziecko nitka, później zmiana). Po zabawie dziecko przypomina sobie wygląd litery „i”, wyszukuje głoskę „i” w nazwach obrazków, łączą z literą obrazki, w których występuje ta litera (załącznik 2)
Pozdrawiam JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13