TEMAT DNIA : ,, ZABAWKI Z METALU'' ( WTOREK 23.06.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa - ,,Nasze odpady''.
( woreczki gimnastyczne i pojemniki w trzech kolorach: żółty, niebieski zielony)
Rodzic ustawia pojemniki w różnych miejscach pokoju, a woreczki rozrzuca. Na dźwięk tamburynu,dziecko porusza się swobodnie po pokoju, a kiedy muzyka cichnie, dziecko podnosi woreczek w wybranym kolorze i wrzuca go do kosza w tym samym kolorze.
* Ćwiczenia ramion i pleców - ,,Zabawy z makulaturą''.
( kawałek gazety)
Dziecko stara się zgnieść gazetę, a następnie przekłada kulkę nad głową z jednej ręki do drugiej.
* Zabawa ruchowa z elementem rzutu - ,,Segregujemy śmieci''.
( woreczek gimnastyczny i pojemnik w tym samym kolorze)
Dziecko ustawia się w pewnej odległości od pojemnika i stara się trafić woreczkiem do pojemnika w odpowiednim kolorze.
* Zabawa ruchowa aktywizująca duże grupy mięśniowe stóp - ,,Sprzątamy śmieci''.
( woreczek gimnastyczny i pojemniki w tym samym kolorze)
Dziecko stara się sprzątnąć woreczek, chwytając go palcami u stóp i przeskakując na jednej nodze do pojemnika w odpowiednim kolorze, do którego wrzuca worek stopą.
* Zabawa ruchowa wzmacniająca mięśnie stóp - ,, Sprzątamy nogami''.
( kawałek tektury, skakanka do wyznaczenia miejsca w pokoju)
Dziecko chwyta między stopy kawałek tektury, a następnie, trzymając ją tylko stopami, przeskakuje w wyznaczone miejsce pokoju.
* Ćwiczenie mięśni grzbietu - ,,Kolorowe pojemniki''.
( woreczki w kilku kolorach)
Dziecko leży na brzuchu, trzymając przed sobą w rękach woreczek. Kiedy rodzic wymieni kolor pojemnika, odpowiadający barwie woreczka, dziecko unosi go nad głową.
* Ćwiczenia oddechowe - ,,Sprzątamy makulaturę''.
( kawałki gazet, niebieski pojemnik . Do zadania można wykorzystać kulki, które zostały wykonane podczas wcześniejszej zabawy)
Dziecko kładzie przed sobą gazetę i pamiętając o prawidłowym torze oddychania ( wdech – nosem, wydech – ustami ) , próbuje przedmuchać ją w kierunku niebieskiego pojemnika.
1. Co można zrobić z metalem?
* Określanie cech puszek.
( puszki różniące się wielkością, kształtem i kolorem)
- Rodzic pokazuje dziecku kolejno puszki i pyta, z czego są zrobione i po czym dziecko to poznało.
Następnie dziecko opowiada, czym się różnią między sobą poszczególne puszki.
* Segregowanie puszek.
( puszki w różnych kolorach, kształtach oraz wielkości, żółte obręcze )
- Rodzic prosi, aby dziecko posegregowało w obręczach puszki ze względu na :
kolor, wielkość ( zbliżoną do siebie, od najmniejszej do największej i na odwrót), wybrane
przez siebie kryterium.
* Określanie cech wspólnych wszystkich metali i innych tworzyw.
( dwie puszki, miska z bardzo ciepłą wodą, butelka plastikowa, szklana, drewniany klocek)
- Dziecko dotyka puszki. Określa jej temperaturę poprzez dotykanie rękoma lub przyłożenie do
policzka. Jeśli puszka się nagrzeje, trzeba wymienić ją na inną lub szybko schłodzić.
- Następnie rodzic zanurza puszkę w misce z bardzo ciepłą wodą. Dziecko ponownie określa
jej temperaturę i zastanawia się, kiedy metale są ciepłe, a kiedy zimne.
- Następnie rodzic pokazuje pozostałe tworzywa, a dziecko zastanawia się, czy któreś z nich ma
właściwości takie, jak metal ( np. przewodnictwo cieplne). Po rozmowie dziecko sprawdza swoją
teorię poprzez porównanie.
* Zebranie i ekspozycja informacji dotyczących metali.
- Rodzic przypomina poszczególne etapy zajęć, które pomogą dziecku w sformułowaniu
właściwości metali. Pytanie końcowe :
- Jaki kolor najczęściej mają metale?
- Czy mają zapach?
- Do czego można wykorzystać metale?
- Gdzie spotykamy metale?
* Tworzenie z puszek ,,Pojemnika na kredki''.
( mała jednobarwna puszka, papier samoprzylepny, nożyczki)
- Dziecko ozdabia puszki w sposób opisany przez rodzica ( np. papierowymi figurkami
geometrycznymi, papierem w określonym kolorze) lub wybrany przez siebie.
* Zabawa rozwijająca celność - ,,Strąć puszki''.
( 10 puszek, kilka stron z gazet zgniecionych w piłkę lub piłeczka)
- Rodzic układa przed dzieckiem wieżę z puszek ( cztery u podstawy, stopniowo zmniejszając ich o
jeden - patrząc ku górze) i wyznacza miejsce, z którego będzie trzeba celować w puszki.
Dziecko podchodzi do prób strącenia,( przeliczając, ile sztuk zostało) aż do zbicia wszystkich
puszek.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( zielone szarfy, woreczek, tamburyn)
* Zabawa orientacyjno – porządkowa - ,,Spacer do lasu''.
- Rodzic dzieli dzieci na: drzewo i dziecko.
Drzewo dostaje zieloną szarfę i staje na środku pokoju. Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach. Na zawołanie: Stój!- zatrzymuje się i chowa się za drzewem.
Zabawę powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie ról.
* Ćwiczenia z elementem równowagi.
- Dziecko spaceruje swobodnie, z woreczkiem na głowie, następnie dziecko kładzie woreczek przed sobą i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stop.
* Ćwiczenie mięśni brzucha - ,,Do góry i w dół''.
- Dziecko leży tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi go stopami do góry i przekłada za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.
* Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Na plaży''.
- Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła woreczka, naśladuje szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazło.
* Ćwiczenie tułowia - ,,Samoloty''.
- Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Woreczek kładzie na głowie. Jedną ręką tworzy daszek nad oczami, drugą trzyma na kolanach. Wykonuje skręt tułowia i głowy w lewą stronę, a następnie w prawą stronę.
* Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - ,,Sprytne stopy''.
- Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.
* Zabawa ruchowa ożywiająca - ,,Chronimy się przed słońcem''.
- Dziecko biega po sali, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie w tamburyn zatrzymuje się, rozciąga woreczek nad głową – chroni się przed słońcem.
* Zabawa uspokajająca – Marsz z woreczkiem.
- Dziecko maszeruje po pokoju, machając woreczkiem przed sobą.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13