"Ziemia"
Zacznijmy od zabawy, która pozwoli dziecku na logiczne przyporządkowanie elementów do poszczególnych żywiołów. Do przeprowadzenia zabawy potrzebne nam będą cztery kartki, które będą symbolizujące żywioły:
Możesz również wykorzystać kartki z symbolami poszczególnych żywiołów (załącznik 1).
Przed dzieckiem układamy karteczki z ilustracjami przedmiotów lub zjawisk (załącznik 2) i prosimy dziecko, aby je ułożyło i przykleiło na odpowiedniej kartce. Po wykonaniu zadania poprośmy dziecko, aby uzasadniło swój wybór, nazwało poszczególne żywioły i wymieniło wszystkie związane z nim elementy.
"Pieśń o Ziemi" - drodzy Rodzice, przeczytajcie proszę dziecku wiersz (załącznik 3), po przeczytaniu wiersza narysujcie na kartce koło i zapytajcie dziecko co najbardziej podoba mu się na Ziemi, a każdą odpowiedź narysujcie w kole. Przeczytajcie wiersz jeszcze raz, a następnie zaproponujcie zabawę w kalambury - rysujcie wybrane elementy z wiersza, a dziecko odgaduje ich nazwy np. orzeł, struś, foka, panda, las, zboże itp. Za każdym razem, kiedy dziecko poda poprawną odpowiedź, odczytujemy fragment wiersza dotyczący rysunku. Inną wersją tej zabawy może być pokazywanie przez dziecko wybranych elementów wiersza i odgadywanie przez rodzica.
"Co wiesz o Ziemi?" - dziecko odpowiada na tak postawione pytanie. Odnosi się do wszystkich poznanych żywiołów, zdobytych wiadomości i własnych doświadczeń (rodzic może nakierować dziecko podpowiedziami). Zwracamy szczególną uwagę na poprawne formułowanie wypowiedzi i właściwą artykulację. Po wyczerpaniu odpowiedzi poprośmy dziecko aby pokolorowało model Ziemi w "Kartach pracy" - zwracamy uwagę na prawidłowy dobór kolorów. "Karty pracy. Powietrze" s.23
Pozdrawiam Was serdecznie
i życzę fantastycznej zabawy
JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13