TEMAT DNIA : ,, LICZYMY PATYCZKI'' ( WTOREK 16.06.2020)
ĆWICZENIA PORANNE.
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Samochody''.
Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał – uderzenie w bębenek – zatrzymuje się i trąbi : pi, pi, pi. Dwa uderzenia są sygnałem do ponownego poruszania się.
* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych - ,,Trawa i chmury''.
Na hasło: ,,Trawa'', dziecko przykuca; na hasło : ,, Chmury'', staje na palcach, wyciąga ręce w górę i porusza nimi w prawo i w lewo - naśladuje chmury płynące po niebie.
* Ćwiczenie tułowia – skręty- ,,Śledzimy lot samolotu''.
Dziecko siedzi skrzyżnie. Jedną rękę ma na kolanach, a z drugiej tworzy daszek nad oczami. Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę – obserwuje lot samolotu.
* Ćwiczenia równowagi - ,,Rysujemy koła''.
Dziecko, w staniu na jednej nodze, rysuje stopą w powietrzu małe koła i duże koła.
Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą.
* Zabawa uspokajająca - ,,Na prawo, na lewo''.
Dziecko maszeruje po pokoju przy akompaniamencie bębenka.
1.Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.
( patyczki w różnych kolorach, znaki, liczby)
- Dziecko bierze po tyle patyczków, ile ma palców u rąk.
* Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych.
- Dziecko układa z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określa, ile patyczków
potrzebowało do ułożenia kształtu każdej figury.
* Układanie patyczków według kolorów.
- Dziecko liczy patyczki w każdym kolorze. Podaje całkowitą liczbę patyczków,
mówiąc np., 3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki
żółte to razem 10 patyczków.
* Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np.
3+4+3=10
* Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.
- Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc:
10 odjąć 3 to siedem.
- Układa działanie:
10-3=7
* Odkładanie patyczków , np. czerwonych.
- Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc:
7 odjąć 3 to cztery
- Układa działanie:
7-3=4
* Dalsze ćwiczenia przeprowadzamy analogicznie.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( zielone szarfy, woreczek, tamburyn)
* Zabawa orientacyjno – porządkowa - ,,Spacer do lasu''.
- Rodzic dzieli dzieci na: drzewo i dziecko.
Drzewo dostaje zieloną szarfę i staje na środku pokoju. Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach. Na zawołanie: Stój!- zatrzymuje się i chowa się za drzewem.
Zabawę powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie ról.
* Ćwiczenia z elementem równowagi.
- Dziecko spaceruje swobodnie, z woreczkiem na głowie, następnie dziecko kładzie woreczek przed sobą i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stop.
* Ćwiczenie mięśni brzucha - ,,Do góry i w dół''.
- Dziecko leży tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi go stopami do góry i przekłada za głowę, a potem powraca do pozycji wyjściowej.
* Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Na plaży''.
- Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła woreczka, naśladuje szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazło.
* Ćwiczenie tułowia - ,,Samoloty''.
- Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Woreczek kładzie na głowie. Jedną ręką tworzy daszek nad oczami, drugą trzyma na kolanach. Wykonuje skręt tułowia i głowy w lewą stronę, a następnie w prawą stronę.
* Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - ,,Sprytne stopy''.
- Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.
* Zabawa ruchowa ożywiająca - ,,Chronimy się przed słońcem''.
- Dziecko biega po sali, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie w tamburyn zatrzymuje się, rozciąga woreczek nad głową – chroni się przed słońcem.
* Zabawa uspokajająca – Marsz z woreczkiem.
- Dziecko maszeruje po pokoju, machając woreczkiem przed sobą.
* Utrwalanie nazw miesięcy na podstawie fragmentu wiersza Krystyny Datkun – Czerniak ,,Rok''.
- Podczas recytacji wiersza, rodzic nazywa miesiące, wypowiadając nazwy bezgłośnie, poruszając samymi ustami. Dziecko podaje głośno nazwy miesięcy w odpowiedniej formie. Podczas ponownego słuchania wiersza klaszcze, kiedy usłyszy nazwę miesiąca.
W styczniu Nowy Rok przychodzi,
często mrozem grozi.
W lutym czyni tak samo.
W marcu bywa jak w garncu (…)
Kwiecień z majem
w zieleni skąpane
radości wiele, bo
- moi przyjaciele-
lipiec i sierpień to wakacji czas ( …)
Wrzesień i październik
zmieniają kolory ziemi (…)
W listopadzie
smutek na drzewach się kładzie.
A w grudniu zmęczony pracą Stary Rok
żegna się i ...zaprasza Nowy Rok. (...)
ZADANIA NA DZIŚ.
Karta pracy, cz.4, s. 73, 74
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13