WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

2020.06.16 Wtorek

2020.06.16 Wtorek

Ptaki i samoloty

Kochane Pszczółki, dzisiaj zastanowimy się nad tym, w czym podobne są do siebie ptaki i samoloty, a także dlaczego przedmioty unoszą się w powietrzu. Serdecznie zapraszam Was i waszych Rodziców na dzisiejsze zajęcia :)

"Podniebne akrobacje" - Rodzice, podajcie dzieciom do ułożenia puzzle ptaka i samolotu, które najpierw sami potniecie na kawałki (załącznik). Poproście dziecko, aby je ułożyło i nakleiło na kartkę, a następnie wskazało cechy wspólne dla ptaka i samolotu. Wytłumaczmy dziecku, że konstruktorzy maszyny wzorowali sie na sylwetce ptaka w locie, że na skrzydło ptaka (podobnie jak samolotu) działa powietrze. Ptaki poruszają skrzydłami i sterują piórami, a samoloty maja nieruchome skrzydła, ale za to poruszają klapkami na skrzydłach. Ptaki i samoloty mają opływowe, podłużne kształty, które ułatwiają im latanie.

Teraz przeprowadzimy doświadczenia (potrzebne będą: kartka, sznurek, słomka, taśma klejąca, balon, papierowy samolot):

  • samoloty (aby udowodnić, że kształt ułatwia latanie) - najpierw podrzucamy zwykłą kartkę, obserwujemy i opisujemy sposób jej opadania, następnie wykonujemy samolot z papieru, puszczamy go i obserwujemy jego lot, prosimy o opisanie lotu samolotu. Powtarzamy doświadczenie i zadajemy pytanie:
    Dlaczego ta sama kartka opada inaczej po złożeniu?
    Po wysłuchaniu pomysłów dziecka, wyjaśniamy, że samolot ze względu na swoją budowę posługuje sie lotem ślizgowym, a jego kształt i ostro zakończony dziób przecina powietrze;
  • balonowe odrzutowce - na początku wyjaśnijmy dziecku, że samoloty posiadają silniki odrzutowe, dzięki którym mogą latać szybciej; wykonujemy następne doświadczenie - przycinamy słomkę do napojów, tak aby pozbyć sie kolanka, przeciągamy przez nią nitkę, którą przywiązujemy w dwóch przeciwległych miejscach w pokoju/pomieszczenia (musi być mocno naprężona, na podobnej wysokości). rodzic wdmuchuje do balonu powietrze i trzyma go tak, aby powietrze nie uciekło. Dziecko taśmą klejącą przykleja balon do słomki, a na dole balonu dokleja samolot z papieru. Rodzic puszcza balon, a dziecko obserwuje, jak szybko balon z samolotem przemieszcza się po nitce, a następnie próbuje powiedzieć dlaczego. Rodzic wyjaśnia, że powietrze, które wydostało się z balonu przez mały otwór z dużą siłą i szybkością popychało balonik. Podobnie jest w samolotach: gorące powietrze, które wydostaje sie z tyłu samolotów odrzutowych popycha je naprzód.

    "Baloniki" - zabawa utrwalająca kolory, potrzebne będą kawałeczki wstążeczek lub paseczki krepy w kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim i zielonym. Układamy wstążeczki przed dzieckiem i prosimy dziecko, aby wskazało i pomachało do nas wstążeczką w odpowiednim kolorze:



  • Balonik żółty jak słońce.
  • Balonik czerwony jak maczek.
  • Balonik niebieski jak letnie niebo.
  • Balonik jak wiosenka zielony.

Zabawę możemy powtórzyć zamieniając się miejscami z dzieckiem, teraz to dziecko mówi jaki kolor wstążeczki mamy podnieść i pomachać.

http://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

http://www.youtube.com/watch?v=dOIhRqkPk-A

 

" Jeden, dwa, trzy, to co ja  - rób i ty!" - zestaw zabaw ruchowych

                                                                                                                             Pozdrawiam i życzę
                                                                                                                                super zabawy
                                                                                                                             podczas doświadczeń
                                                                                                                               JGP

Data dodania: 2020-06-16 06:49:08
Data edycji: 2020-06-16 07:31:47
Ilość wyświetleń: 737
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej