DRODZY RODZICE! KOCHANE DZIECI!
SERDECZNIE POZDRAWIAM.
TEMAT KOMPLEKSOWY: ,,POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS'' ( 15-19.06.2020)
TEMAT DNIA : ,, POCIESZAJKI DLA MALUSZKÓW'' ( PONIEDZIAŁEK 15.06.2020).
ĆWICZENIA PORANNE.
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Samochody''.
Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał – uderzenie w bębenek – zatrzymuje się i trąbi : pi, pi, pi. Dwa uderzenia są sygnałem do ponownego poruszania się.
* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych - ,,Trawa i chmury''.
Na hasło: ,,Trawa'', dziecko przykuca; na hasło : ,, Chmury'', staje na palcach, wyciąga ręce w górę i porusza nimi w prawo i w lewo - naśladuje chmury płynące po niebie.
* Ćwiczenie tułowia – skręty- ,,Śledzimy lot samolotu''.
Dziecko siedzi skrzyżnie. Jedną rękę ma na kolanach, a z drugiej tworzy daszek nad oczami. Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę – obserwuje lot samolotu.
* Ćwiczenia równowagi - ,,Rysujemy koła''.
Dziecko, w staniu na jednej nodze, rysuje stopą w powietrzu małe koła i duże koła.
Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą.
* Zabawa uspokajająca - ,,Na prawo, na lewo''.
Dziecko maszeruje po pokoju przy akompaniamencie bębenka.
1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Pocieszajki dla maluchow''.
( Książka s. 86- 89)
Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.
Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.
Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafi robić samodzielnie : nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów : ,, proszę, dziękuję, przepraszam''. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.
Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:
- O! Popatrz, misiu,
tu jest łazienka,
wodą się zmywa
farbę na rekach,
a ty masz łapki
całe w powidłach,
więc musisz użyć wody i mydła!
Piotr, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę :
Kum, kum, kum!
Rech, rech, rech!
Było przedszkolaków trzech.
Hopsa, w lewo!
Hopsa, w prawo!
Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo!
Ucz się, misiu, z nimi ćwicz,
skacz i do dziesięciu licz!
Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej…
Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku : słońce, bałwanek, kasztany i skowronek.
Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę.
Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały :
- Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,
a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole!
Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.
- Trochę mi smutno – powiedziała dziewczynka.- Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię : K A S I A-
przeliterowała.
- A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody - dodała Ada.
- Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.
- Mnie też!
- I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa….kwa….- zająknęła się Kasia.
- Kwadraty – dokończyła Ada.
- Tak! Kwadraty!
- I co jeszcze?
- Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.
- I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z duma Ada.
- A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.
- Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.
- I piekliśmy ciastko na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!
- Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.
- Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.
Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem ,,złotą rączką '', który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.
Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.
- Co tam zostawiłaś?- zdziwiła się mama.
- Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.
- A co to są pocieszajki?
- To są kolorowanki ze zwierzętami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.
Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.
- To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.
- Pa, pa! Przedszkole! - powiedziała Ada.- Kiedyś cię odwiedzę.
* Rozmowa na temat opowiadania.
- Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?
- Co przygotowali młodsi koledzy?
- Co robiły Ada i Kasia?
- Kogo pożegnała Ada?
- Co to były pocieszajki Ady?
- Gdzie je zostawiła?
* Ćwiczenia w książce s. 86-89
- czytanie tekstu znajdującego się pod ilustracjami
* Nauka wierszyka z opowiadania fragmentami, metodą ze słuchu.
Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,
a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole!
* Wspominanie przez dziecko tego, co zapamiętało z pobytu w przedszkolu.
2. ,,Obrazek o lecie''- wykonanie prezentu dla kolegi na pożegnanie przedszkola.
* Oglądanie reprodukcji malarskich.
( wyprawka, reprodukcje malarskie: Claude a Moneta ,, Stogi siana w Giverny; Olega Sumarokova ,,Kobieta pod parasolem odpoczywająca na plaży'').
- dziecko ogląda reprodukcję, określa, z jaką porą roku się kojarzy i dlaczego.
* Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
( Kartka A5,kredki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą, pastele, kartka z kolorowego bloku technicznego, klej, bibuła, kolorowy papier.)
- Wykonanie na kartkach formatu A5 obrazka o lecie ( wybraną techniką)
- Ozdabianie powstałych ramek kulkami z kolorowej bibuły lub kawałkami kolorowego papieru.
- Podpisanie się, samodzielnie lub z pomocą rodzica z tyłu obrazka.
- Wykonanie pracy przez dziecko.
- Porządkowanie miejsca pracy.
- Wręczenie wykonanej pracy koledze.
ZADANIA NA DZIŚ
Karty pracy, cz. 4, s. 72.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13