DRODZY RODZICE! KOCHANE DZIECI!
SERDECZNIE POZDRAWIAM.
TEMAT KOMPLEKSOWY: PROJEKT ,,SPORT''( 08-12.06.2020)
CELE OGÓLNE PROJEKTU:
- Budowanie wiedzy na temat sportu i różnych dyscyplin sportowych.
- Rozwijanie zainteresowania sportem.
- Uświadomienie korzyści zdrowotnych płynących z aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Nabywanie umiejętności samodzielnego i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego
w domu.
- Zachęcanie do aktywności ruchowej i uprawiania sportu.
- Poznawanie sylwetek znanych Polaków.
TEMAT DNIA : ,,SPORT TO ZDROWIE'' ( PONIEDZIAŁEK 08.06.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Letni spacer''.
- Dzieci spokojnie biegają w różnych kierunkach pokoju.
Na hasło: ,, Spacer'', dobierają się parami i maszerują z partnerem.
* Zabawa ruchowa z elementem skoku - ,,Przeskakujemy morskie fale''.
- Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.
*Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,, Szukamy muszelek''.
- Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas
wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.
* Ćwiczenia tułowia - ,,Puszczamy kaczki''.
- Dzieci wykonują przysiad, naśladują podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie;
rzuty wykonują raz jedną raz drugą ręką.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi - ,,Sprawdzamy temperaturę wody''.
- Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Uderzają palcami stopy przed sobą i szybko kładą stopy,
aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonują raz jedną , raz druga nogą. Na sygnał- uderzenie
w tamburyn – dzieci wykonują skok do wody z przysiadem.
* Zabawa uspokajająca – marsz po kole.
- Dzieci maszerują po kole; rytmizują tekst: Wakacje, wakacje to radości czas, i klaszczą; niechaj
wita je z uśmiechem zawsze każdy z was – wykonują ukłon.
1.Budowanie siatki pytań. Określanie, co interesuje dziecko i czego chciałoby się dowiedzieć
o sporcie, wzbogacenie wiadomości na temat wybranych dyscyplin sportowych.
* Tworzenie siatki pytań.
( aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z funkcją nagrywania, arkusz formatu A1,
czerwony flamaster )
* Rodzic mówi dziecku zagadkę o sporcie.
Ci go uprawiają,
co o zdrowie dbają.
Mówią, że każdy ruch
to zdrowy w ciele duch.( sport)
* Na dużym arkuszu papieru rodzic zapisuje wyraz SPORT.
- Następnie pyta dziecka, co chciałoby się dowiedzieć o sporcie.
- Wypowiadane pytania zapisuje dookoła wyrazu SPORT, tworząc z dzieckiem
siatkę pytań ( słowa, zdania + symbole)
* Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej ,,Gimnastyka''.
Rano wstaję, wkładam dres.
Otwieram okno, miło jest.
Skaczę w górę, skaczę w bok,
i do tyłu robię skok.
Ręce w przód, ręce w tył.
Ćwiczę, abym zdrowy był.
* Rozmowa na temat wiersza.
- O czym była mowa w wierszu?
- Dlaczego należy wykonywać różne ćwiczenia ruchowe?
- Ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć?
- Czy gimnastyka to także uprawianie sportu?
- Dlaczego?
* Rodzic powtarza wiersz.
- Dziecko wykonuje opisane w nim czynności.
* Nauka wiersza na pamięć.
* Zapoznanie z jedną z olimpijskich dyscyplin sportowych – gimnastyką artystyczną.
( obrazki lub rekwizyty związane z gimnastyką artystyczną np. kolorowe szarfy, kolorowe obręcze)
* Rodzic wyjaśnia, co to jest olimpiada sportowa?
* Przekazuje dziecku, że jedną spośród wielu olimpijskich dyscyplin sportowych jest gimnastyka
artystyczna.
- Opowiada dziecku ciekawostki na ten temat.
- Pokazuje obrazki oraz rekwizyty, które są najczęściej wykorzystywane podczas ćwiczeń.
* Odnajdywanie rymów do nazw dyscyplin sportowych. Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
( obrazki przedstawiające różne dyscypliny sportowe)
- Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający wybraną dyscyplinę sportową.
- Dziecko podaje jej nazwę.
- Następnie wypowiada słowa, które rymują się z nazwą wybranej dyscypliny sportowej.
* Układanie pytań do obrazka.
( obrazki przedstawiające ludzi uprawiających dowolną dyscyplinę sportową)
- Rodzic umieszcza na tablicy obrazki przedstawiające ludzi uprawiających dowolną dyscyplinę
sportową.
- Dziecko układa pytania do obrazka.
- Następnie rodzic lub rodzeństwo odpowiada na pytania.
2. Piłki w grze – zabawy badawcze.
* Rodzic układa na dywanie różnego rodzaju piłki.
- Pyta, jakie znasz dyscypliny sportowe z wykorzystaniem piłek?
- Czym różnią się piłki między sobą?
- Rodzic zachęca do bliższego poznania wyglądu i budowy piłek.
* Samodzielne doświadczenia z piłkami.
( piłki różnego rodzaju i różnej wielkości, np. do piłki ręcznej, do piłki nożnej, do siatkówki,
do kosza, do ping- ponga, do rugby, gumowa, z materiału, z gąbki)
- Dziecko grupuje piłki według wielkości. Wskazuje wśród piłek najmniejszą piłkę i największą
piłkę.
- Grupuje piłki według kształtu. Wskazuje piłkę, która ma inny kształt ( piłka do rugby).
Zastanawiają się, dlaczego piłka jest okrągła.
- Porównuje kolory piłek i wzory na piłkach. Wskazuje te, które są do siebie najbardziej podobne.
Grupuje je według własnych pomysłów.
- Układa piłki przy obrazkach przedstawiających poszczególne dyscypliny sportowe, np. piłkę ręczną, piłkę nożną, piłkę siatkową, koszykówkę , rugby.
- Zastanawia się, dlaczego piłki wykorzystywane w poszczególnych dyscyplinach sportowych
różnią się od siebie. Uzasadnia swoje zdanie.
- Porównuje fakturę i twardość piłek. Określa, jakie są one w dotyku, jaką mają powierzchnię
( np. szorstkie, miłe, miękkie, twarde).
- Sprawdza, czy wszystkie piłki odbijają się tak samo od podłogi.
Wykonuje doświadczenia. Wyciąga i formułuje wnioski.
- Sprawdza, którą piłką można najdalej rzucić.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13