TEMAT DNIA : ,,JUŻ NIEDŁUGO LATO'' ( CZWARTEK 04.06.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Letni spacer''.
- Dzieci spokojnie biegają w różnych kierunkach pokoju.
Na hasło: ,, Spacer'', dobierają się parami i maszerują z partnerem.
* Zabawa ruchowa z elementem skoku - ,,Przeskakujemy morskie fale''.
- Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.
*Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,, Szukamy muszelek''.
- Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas
wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.
* Ćwiczenia tułowia - ,,Puszczamy kaczki''.
- Dzieci wykonują przysiad, naśladują podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie;
rzuty wykonują raz jedną raz drugą ręką.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi - ,,Sprawdzamy temperaturę wody''.
- Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Uderzają palcami stopy przed sobą i szybko kładą stopy,
aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonują raz jedną , raz druga nogą. Na sygnał- uderzenie
w tamburyn – dzieci wykonują skok do wody z przysiadem.
* Zabawa uspokajająca – marsz po kole.
- Dzieci maszerują po kole; rytmizują tekst: Wakacje, wakacje to radości czas, i klaszczą; niechaj
wita je z uśmiechem zawsze każdy z was – wykonują ukłon.
1. ,,Już niedługo lato''- rozmowa na temat zbliżającej się nowej pory roku.
* Zabawa ,,Burza na morzu''.
( 3 krzesełka)
- Dziecko jest marynarzem.
- Rodzic wypowiada komendy , na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem.
Spokój na morzu – dziecko delikatnie się kołysze ( na boki) siedząc na środkowym krzesełku,
mówi cicho szszyyy...
- Na lewą burtę – przesiada się o jedno krzesełko w lewą stronę .
- Na prawą burtę – przesiada się o jedno krzesełko w prawą stronę.
- Burza na morzu – zamienia się miejscami ( zachęcam do zabawy rodzeństwo)
* Rebus fonetyczny.
( obrazki, kartoniki z liczbami)
- Rodzic umieszcza na tablicy obrazki, a pod nimi liczby. Dziecko dzieli nazwy obrazków na
głoski i wyodrębnia głoski wskazane liczbami.
Obrazki:
lalka ( l) róża (a) łopata ( t) wagon ( o)
3 4 5 4
* Karty pracy, cz. 4, s. 64- 65
- Odczytywanie zdania: Jest lato ( wyjaśnienie dziecku, że lato dopiero się zbliża)
Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, odczytywanego przez rodzica.
Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej.
Kolorowanie rysunków.
* Układanie zdań na temat zbliżającego się lata ( z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy).
np. Latem na polu dojrzewa zboże.
Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki.
Latem w lesie rosną jagody..
* Dziecko układa zdania, rodzic je zapisuje. Potem przypomina je dziecku, a ono liczy w nich
wyrazy.
* Śpiewanie na wymyślone melodie tekstu: Wiele dni czekałem na to, żeby przyszło lato.
* Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki o wakacjach.
- Dziecko maszeruje po pokoju, mówi rymowankę za rodzicem i rytmicznie klaszcze.
Wakacje wakacje
to wspaniały czas,
czekają na nas morze,
góry, rzeka, las.
2. Zabawa dydaktyczna ,,Czym pojedziemy na wakacje?
* Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
( obrazki, zdjęcia różnych środków lokomocji – rozwiązań zagadek)
- Dziecko rozwiązuje zagadki i wskazuje obrazki, zdjęcia przedstawiające ich rozwiązania.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. ) pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. ( samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry- nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. ( samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. ( helikopter)
* Rebus fonetyczny - ,,Co to za pojazdy''.
( obrazki : rak, oko, walizka. Ekran, ręka, rower, sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka,
orzech, torba, miś, okulary, tort, obraz, rower, spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka,
kot)
- Dziecko różnicuje pierwsze głoski w nazwach obrazków. Dokonuje ich syntezy po
wymienieniu ich przez rodzica i odgaduje nazwy różnych pojazdów, np. rak, oko, walizka
ekran, ręka- rower; sukienka, arbuz, motyl, okno, lalka, orzech, torba – samolot;
miś, okulary, tort, obraz, rower – motor; spodnie, teczka, ananas, telewizor, ekierka, kot –
statek.
* Ćwiczenia słuchowe.
( obrazki pojazdów)
- Rozpoznawanie pojazdów na obrazkach; podawanie ich nazw z podziałem na sylaby.
- Naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów.
* Ćwiczenia klasyfikacyjne - ,,Po lądzie, w wodzie czy w powietrzu?''
( obrazki pojazdów: z wcześniejszych okresów niż obecny i obecnych, obrazki : chmury, fal, ciemnej linii)
- Dziecko segreguje obrazki pojazdów zgodnie z miejscem ich poruszania się.
Układa je pod obrazkami symbolizującymi te miejsca, np.. powietrze – chmurki; woda – fale;
ląd – ciemna linia.
- Oglądanie obrazków pojazdów z wcześniejszych okresów niż obecny; zwrócenie uwagi na zmiany
w ich wyglądzie. Ukazanie rozwoju motoryzacji, wzbogacanie słownictwa dziecka.
* Zabawa ruchowa ,,Lecimy samolotem''.
- Dziecko rozpoczyna lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok;
powoli podnosi się i porusza szybko, małymi krokami, po wyznaczonym miejscu pokoju.
Potem samolot ląduje – dziecko porusza się coraz wolniej, powoli przechodzi do przysiadu.
* Zabawa ruchowa ,,Rysowanie''.
- Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym na tamburynie.
Na przerwę w grze, zatrzymuje się.
- Rodzic mówi, jaką część ciała i co będzie rysowało, np. Głowa rysuje chmurkę;
łokieć rysuje drzewo; kolano rysuje ślimaka…
* Zabawa ,,Na leśnej polanie''- wyrabianie umiejętności reagowania na ustalony sygnał.
- Dziecko jest sarną. Przenosi ręce do tyłu, napręża ciało i , unosząc wysoko kolana, maszeruje
w rytmie wygrywanym na tamburynie, w określonym kierunku. Na przerwę w grze zatrzymuje
się. Rodzic kilka razy uderza w instrument.
- Dziecko przelicza dźwięki i naśladuje sarnę skubiącą trawę. Staje w lekkim rozkroku, ręce
przenosi do tyłu i wykonuje skłony. Po każdym skłonie prostuje się, spogląda raz w lewą, raz
w prawą stronę, macha ogonkiem.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s. 64, 65, 66, 67
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 78 ( 5 latki)
Litery i liczby, cz. 2, s. 77
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13