TEMAT DNIA : ,,LATO NA WAKACJACH'' ( 03.06.2020).
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Letni spacer''.
- Dzieci spokojnie biegają w różnych kierunkach pokoju.
Na hasło: ,, Spacer'', dobierają się parami i maszerują z partnerem.
* Zabawa ruchowa z elementem skoku - ,,Przeskakujemy morskie fale''.
- Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.
*Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,, Szukamy muszelek''.
- Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas
wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.
* Ćwiczenia tułowia - ,,Puszczamy kaczki''.
- Dzieci wykonują przysiad, naśladują podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie;
rzuty wykonują raz jedną raz drugą ręką.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi - ,,Sprawdzamy temperaturę wody''.
- Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Uderzają palcami stopy przed sobą i szybko kładą stopy,
aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonują raz jedną , raz druga nogą. Na sygnał- uderzenie
w tamburyn – dzieci wykonują skok do wody z przysiadem.
* Zabawa uspokajająca – marsz po kole.
- Dzieci maszerują po kole; rytmizują tekst: Wakacje, wakacje to radości czas, i klaszczą; niechaj
wita je z uśmiechem zawsze każdy z was – wykonują ukłon.
1. Zabawy przy piosence ,,Lato na wakacjach''( może być inna piosenka o tej tematyce).
* Słuchanie piosenki.
* Omówienie treści piosenki.
* Nauka pierwszej zwrotki piosenki i refrenu.
* Wyklaskiwanie rytmu piosenki.
* Śpiew indywidualny.
* Ćwiczenia ruchowe rozwijające aparat ruchu.
( dowolny instrument)
- Rodzic wykonuje akompaniament na dowolnie wybranym instrumencie. Dziecko maszeruje
po pokoju, wykonuje przeskoki z nogi na nogę, biega drobnymi krokami.
Na przerwę w grze zamienia się w łabędzia. Napręża i wyciąga szyję, spogląda w różne
strony. Kiedy usłyszy mocny dźwięk instrumentu, wykonuje drobnymi krokami obrót wokół siebie
* Zabawa z zastosowaniem piosenki wysnuta z jej treści.
2. ,,Wakacyjny pociąg''- wykonanie pracy.
* Zabawa ,,Z jakim miejscem się kojarzą?
( obrazki kojarzące się z lasem, morzem, górami, łąką, wsią)
- Dziecko losuje obrazki, mówi, co on przedstawia, z jakim miejscem się kojarzy,
np. szyszka, szpilki, sowa, jagody ,poziomki – las; muszla, piasek, parasol plażowy,
latarnia morska – morze ; plecak, kolejka linowa, szarotka, trapery – góry; kwiaty, pszczoła, żaba,
motyl – łąka; traktor, kosa, gęsi, krowa – wieś.
* Zabawa ,,Gdzie chciałbym pojechać na wakacje?
( obrazki przedstawiające krajobrazy : morski, leśny, górski, wiejski , tamburyn.)
- Rodzic umieszcza w różnych częściach pokoju obrazki przedstawiające krajobrazy:
morski, leśny, górski, wiejski. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym
na tamburynie. Na przerwę w grze siada pod obrazkiem miejsca, do którego chciałby pojechać
na wakacje; uzasadnia swój wybór.
* Zabawa pantomimiczna ,,Odgadnij, co będę robił podczas wakacji''.
- Dziecko wykonuje czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku.
Rodzeństwo odgaduje, o jaką czynność chodzi.
* Wskazywanie morza, gór na mapie Polski.
- Rodzic pokazuje na mapie morze Bałtycki, góry Tatry, jeziora..
* Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy ,,Wakacyjny pociąg''.
( napis ,,Wakacyjny pociąg'', kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej
prostokątem ( większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego
regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą).
- Wycinanie kół i prostokąta.
- Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.
- Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał
wagonik ( można zrobić więcej wagoników)
- Wykonanie pracy przez dziecko.
- Porządkowanie miejsca pracy.
- Łączenie wszystkich wagonów na tablicy.
- Rodzic przygotował lokomotywę, do której są przyłączone wagony.
Rodzic umieszcza nad pociągiem napis ,,Wakacyjny pociąg''.
* Doświadczenie i obserwacja - ,,Czy powietrze jest czyste''.
- Ćwiczenia oddechowe.
( kawałki bibułki)
- Dziecko dmucha na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno.
- Wyjaśnienie przez rodzica, ze ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem,
a narządem służącym do oddychania są płuca.
* Zabawy powietrzem.
( waga szalkowa, balony – nadmuchany i zwykły, świeca, słoik)
- Wypuszczanie powietrza z nadmuchanego balonu.
- Ważenie na wadze szalkowej balonów – z powietrzem i pustego.
- Obserwowanie palącej się świecy, potem zasłonięcie jej odwróconym słoikiem.
- Próby wyciągnięcia wniosków.
Powietrze jest bezbarwne, nie ma zapachu, waży niewiele i bez niego nic nie może się palić.
* Sprawdzanie czystości powietrza na podwórku i przy ruchliwej ulicy ( podczas zabaw na
świeżym powietrzu).
( waciki kosmetyczne)
- Dziecko bierze waciki, wyciera nimi listki nisko rosnących drzew i krzewów na podwórku
i przy ruchliwej ulicy. Porównuje stopień zabrudzenia wacików.
Powietrze jest zanieczyszczone, zanieczyszczają je między innymi spaliny pojazdów.
ZADANIA NA DZIŚ
- Karta pracy, cz. 4, s. 62,63
- Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 77 ( 5 latki)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13