TEMAT DNIA : ,,GÓRALSKIE LICZENIE'' ( WTOREK 02.06.2020).
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Letni spacer''.
- Dzieci spokojnie biegają w różnych kierunkach pokoju.
Na hasło: ,, Spacer'', dobierają się parami i maszerują z partnerem.
* Zabawa ruchowa z elementem skoku - ,,Przeskakujemy morskie fale''.
- Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.
*Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,, Szukamy muszelek''.
- Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas
wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.
* Ćwiczenia tułowia - ,,Puszczamy kaczki''.
- Dzieci wykonują przysiad, naśladują podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie;
rzuty wykonują raz jedną raz drugą ręką.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi - ,,Sprawdzamy temperaturę wody''.
- Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Uderzają palcami stopy przed sobą i szybko kładą stopy,
aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonują raz jedną , raz druga nogą. Na sygnał- uderzenie
w tamburyn – dzieci wykonują skok do wody z przysiadem.
* Zabawa uspokajająca – marsz po kole.
- Dzieci maszerują po kole; rytmizują tekst: Wakacje, wakacje to radości czas, i klaszczą; niechaj
wita je z uśmiechem zawsze każdy z was – wykonują ukłon.
1. Zabawa matematyczna - ,,Góralskie liczenie''.
* Zabawa ,,Juhasowe liczenie''.
- Dzieci są ustawione w kole. Jedno dziecko jest juhasem ( wcześniej rodzic wyjaśnił, kim jest juhas
a kim jest baca), pozostałe dzieci to owce.
- Rodzic mówi rymowankę, a dzieci idą wkoło, trzymając się za ręce.
Na hali, na hali
juhas owce pasie.
Jedna mu uciekła
- dogoń ją, juhasie.
* Rodzic wskazuje na jedno dziecko ( owcę), które wychodzi z koła i ucieka przed juhasem.
Jeżeli złapie owcę, to dalej pełni swoja rolę. Jeżeli jej nie złapie, to uciekające dziecko wchodzi
do środka koła – zostaje juhasem i zasłania oczy rękami. Rodzic wybiera jedno dziecko,
które się chowa, i zaczyna kolejną zwrotkę rymowanki.
Na łące, na łące
juhas owce pasie.
Jedna się zgubiła,
szukaj jej, juhasie.
- Dzieci w kole zatrzymują się. Juhas odsłania oczy i szuka owcy poza kołem.
Jeżeli znajdzie, przyprowadza ja do koła. Jeśli nie – owca, która dobrze się schowała,
zostaje pastuszkiem, a juhas wraca do dzieci. Teraz owce spacerują gromadką za juhasem.
Rodzic zatrzymuje przy sobie dwoje dzieci i mówi trzecią zwrotkę rymowanki.
Na hali, na hali
tak się raz zdarzyło,
miał juhas mało owiec,
lecz dwie mu przybyły.
- Po ostatnich słowach dwoje stojących z boku dzieci dochodzi do pozostałych.
Rodzic zmienia pastuszka, zatrzymuje przy sobie czworo dzieci i mówi rymowankę.
Na łące, na łące,
tam gdzie siana kopce,
przyszły do juhasa
cztery obce owce.
Pilnuj swoich owiec,
góralski juhasie,
noc spędza w zagrodzie,
ty czuwaj w szałasie.
* Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.
( liczmany, kartoniki z liczbami i znakami : +, - ,=)
Zadanie 1.
Na hali, na hali
10 owiec juhas pasie.
Dwie w góry mu uciekły.
Ile teraz masz owiec, juhasie?
* Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Udziela odpowiedzi na pytanie:
- Teraz jest 8 owiec.
- Układa działanie : 10 – 2 = 8
* Tak samo postępują przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
Do zagrody 9 owiec
wpędził juhas młody.
Ale 4 starsze owce
uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi -
ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie 3 .
Na hali, na hali
raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec
3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi -
ile wszystkich owiec
w zagrodzie śpi?
Zadanie 4 .
Na łące pod górą
juhas owce pasie;
4 czarne owce
i 5 białych hasa.
Ile wszystkich owiec
jest w stadzie juhasa?
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( szarfy)
* Marsz po obwodzie koła, dłonie oparte na biodrach – kciuk znajduje się z przodu, a pozostałe palce – z tyłu. ( Należy zwrócić uwagę na wyprostowane plecy, wciągnięty brzuch, wysokie podnoszenie kolan).
* Swobodny bieg po pokoju, na hasło: ,,Wichura''- podbieganie przez dzieci do ściany i przyleganie do niej plecami, ramiona ułożone w skrzydełka, brzuch wciągnięty.
* Marsz po pokoju, szarfa leży na głowie, złożona na pół, odliczenie sześciu kroków, wspięcie na palce, uniesienie ramion w górę, wdech nosem, opuszczenie ramion, wydech ustami.
* Leżenie na brzuchu, ramiona wyprostowane ( są przedłużeniem tułowia), na sygnał podniesienie głowy i rąk z szarfą nisko nad podłogą, wytrzymanie około 5 sekund, opuszczenie głowy i rąk.
* Siad prosty, podparty z tylu, rozłożona szarfa leży na podłodze – zwijanie szarfy jedną nogą, zgiętą w kolanie, przesuwając ją palcami stopy. Potem – zmiana nóg. Następnie chwytanie szarfy palcami stóp , raz jednej nogi, później drugiej nogi.
* Pozycja stojąca, trzymanie szarfy za plecami jedną ręką, podniesioną do góry – łapanie szarfy od dołu drugą ręką, opuszczoną , zgiętą w łokciu, przeciąganie szarfy rękami, naśladowanie wycierania się ręcznikiem. Potem – zmiana rąk.
* Ćwiczenia w parach: siad prosty w rozkroku naprzeciw siebie, oparcie stóp o stopy partnera, trzymanie dwóch szarf wyciągniętymi do przodu rękami ( jak do przeciągania liny), naprzemienne pociąganie za szarfy przez ćwiczących, odchylanie się i pochylanie partnera.
* Bieganie przez dzieci po całym pokoju, na którym są porozkładane szarfy ( gniazda).
Na hasło: ,,Ptaszki do gniazd'' – wchodzenie do szarf, układanie rąk w skrzydełka.
* Siad klęczny na obwodzie koła , trzymanie dłońmi szarfy za końce, oparcie dłoni o podłogę blisko kolan, odsunięcie szarfy jak najdalej ( zwrócenie uwagi, aby pośladki pozostawały oparte na piętach ) , głowa pochylona, znajduje się pomiędzy ramionami -,, kwiat się rozwija''. Powolne przesuwanie szarfy do kolan, uniesienie ramion z szarfą do góry, pogłębienie odchylenia - ,, kwiat jest rozwinięty''.
* Marsz po obwodzie koła, ramiona z szarfą uniesione do góry.
* Zabawy ,,Miny i minki''.
- Dziecko stoi przed rodzicem. Mimiką naśladuje polecenie rodzica.
Jestem smutna. Dz. układa usta w podkówkę.
Jestem zdziwiona. marszczy czoło.
Jestem przestraszona. szeroko otwiera oczy, otwiera usta, tak jakby chciało powiedzieć
głoskę 0
Dmucha na płomień świecy. wykonuje głęboki wdech i wydech,
Śpi zamyka oczy.
* Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce .
- Dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku
technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste
u podnóża gór.
* Zabawa ruchowa ,,Hasła'' .
- Na hasło : ,,Wspinaczka'', dziecko stoi i wyciąga ręce w górę, wykonując ruchy
naprzemienne. Na hasło: ,,Spacer''. Dziecko maszeruje po pokoju.
* Ćwiczenia w czytaniu – książka ( s. 92- 93)
- Czytanie indywidualne tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady do kina na film o małpce.
ZADANIA NA DZIŚ
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia , s. 76 ( 5 latki)
Kolorowanie pól według kodu. Określanie, o czym śniła Ada.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13