Dzika Afryka
Pszczółki kochane, dzisiaj przeniesiemy się choć na jeden dzień do Afryki, spróbujemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat zwierząt tam mieszkających, roślin, klimatu i mieszkańców. Wyruszamy w daleką podróż - podróż do Afryki. Drodzy rodzice, jeśli macie w domu farbki do malowania twarzy, namalujcie dzieciom na policzkach "afrykańskie wzory" i zaproście do wysłuchania wiersza:
W Afryce
Siedzę dziś w domu, deszcz ciągle kapie,
pojadę w podróż palcem po mapie.
Chętnie wybiorę się do Afryki,
żeby się przyjrzeć zwierzętom dzikim.
Najpierw odwiedzę jezioro błota,
w którym się chłodzi pan hipopotam.
Wpadnę na krótko do krokodyli,
zjem kiść bananów w stadzie goryli.
Mógłbym ukłonić się antylopie,
ale, niestety, wciąż jest w galopie.
Spotkam się z zebrą, a na sam koniec
zobaczę, czym się wachlują słonie. Ewa Kozyra - Pawlak
Po przeczytaniu wiersza spytajcie dziecko, jakie zwierzęta żyją w Afryce. Jeśli dziecko ma kłopot z odpowiedzią, można jeszcze raz przeczytać wiersz. Teraz możemy opowiedzieć o Afryce:
Afryka to wielki kontynent, pełen wspaniałych roślin i zwierząt. żyją tam małpy, lwy, słonie afrykańskie, pantery, szakale, krokodyle, papugi oraz wiele gatunków owadów. W Afryce mieszka też najszybsze zwierzę lądowe - gepard oraz największy ptak, który nie lata - struś. Część Afryki jest pokryta pustynią, na której nie ma prawie żadnych roślin ani zwierząt. W Afryce żyją różne ludy Afrykanów. Każde plemię ma swojego wodza, własne zwyczaje i stroje. Na uroczystości zakładają kolorowe ozdoby, maski, tańczą w rytm muzyki i opowiadają legendy o swoich przodkach. W Afryce w kopalniach wydobywa się złoto i diamenty. Na plantacjach rośnie herbata, kawa i banany oraz drzewa kakaowe.
"Palcem po mapie" - pokażmy dzieciom wygląd kontynentu afrykańskiego na mapie i na globusie. Pokażmy dziecku mapę i wspólnie odszukajmy Afrykę. Spróbujmy porównać kształt kontynentu do różnych przedmiotów. Poprośmy dziecko, aby na kartce spróbowało narysować kontynent Afryki.
"Biżuteria afrykańska" - dziecko dobiera koraliki i komponuje korale według swoich upodobań. Jeśli nie mamy w domu różnego rodzaju koralików możemy wspólnie przygotować swoje koraliki z masy solnej (zafarbowanej farbkami plakatowymi i tworzenie biżuterii przełożyć na dzień kolejny). Dziecko nawleka koraliki na sznurek i tworzy biżuterię, samo decyduje, czy chce wykonać naszyjnik, czy bransoletkę. Pomagamy dziecku związać końce sznurka i dopasować rozmiar. Chłopcy mogą wykonać biżuterię dla mamy lub siostry.
"Simmama ka" - dla chętnych proponuje zabawę rytmiczno ruchową prosto z Afryki:
http://www.youtube.com/watch?v=C5yY1iWKGGc
część A:
Simmama ka - (dziecko wykonuje 3 kroki do przodu )
Simmama ka - (dziecko wykonuje 3 kroki do tyłu)
ruka, ruka, ruka - (klaszcze 3 razy w dłonie stojąc w miejscu)
Simmama ka - (3 razy skacze obunóż w miejscu)
część B:
Tembeja, kimbija - (podajemy ręce mamie i maszerujemy po okręgu - do zabawy możemy
zaprosić rodzeństwo)
Tembeja, kimbija - (maszerujemy po okręgu)
ruka, ruka, ruka - (3 razy klaszczemy)
Simmama ka - (3 razy skacze obunóż w miejscu).
Życzę Wam
wspaniałych wrażeń
z podróży po Afryce
Pozdrawiam JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13