TEMAT DNIA : ,,DZIEŃ DZIECKA'' ( PIĄTEK 29.05.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
*Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Różne powitania''.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie wystukiwanym na tamburynie.
Podczas przerwy w grze rodzic mówi, jakimi częściami ciała mają się przywitać dz. np.
Witają się wasze kolana ( plecy, łokcie, czoła)
* Ćwiczenia wyczucia ciała i przestrzeni -,,Wiatraczki''.
Dzieci obracają się wokół własnej osi z rozłożonymi w bok rękami, w jedną i w drugą stronę.
* Ćwiczenie rąk i nóg - ,,Spacer raków''.
Dzieci poruszają się tyłem, w siadzie podpartym, w różnych kierunkach.
* Podskoki -,,Skaczące piłeczki''.
Dzieci podskakują nisko – przy szybkich uderzeniach w tamburyn, wysoko – przy wolnych
uderzeniach.
* Ćwiczenia równowagi - ,,Na huśtawce''.
Dzieci dobierają się parami, podają sobie ręce; naprzemiennie wykonują przysiady.
* Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Myjemy się po zabawie''.
Dzieci naśladują mycie poszczególnych części ciała swojego partnera.
* Ćwiczenia uspokajające - ,,Maszerujemy i mówimy rymowankę''.
Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
,,My jesteśmy dzieci, my kochamy słońce, ptaki śpiewające i drzewa szumiące''.
1. Zabawy na podwórku lub w ogrodzie z okazji ,, Dnia Dziecka''.
* Zabawa rozwijająca wyobraźnię, zdolności obrazowania tekstu ruchem, wyrażania
emocji – różne opowiadania.
( nagranie muzyki pasującej do opowiadania, gazety, klocki, aktorzy : mama, dziecko,
pluszowy kot, krzesełko i kocyk – zasłona)
- Rodzic wybiera utwory według własnego uznania do przedstawianych dziecku krótkich
opowiadań. Wybrane fragmenty muzyki muszą mieć odpowiedni charakter, dostosowany
do treści.
* Przebieg zajęć:
- Rodzic włącza nagranie muzyki o tajemniczym nastroju. Dziecko wciela się w postać Tomka,
wykonując płynne ruchy, zgodne z nagraniem muzyki. Następnie rodzic gniecie gazetę lub
w inny sposób naśladuje dziwne szmery. Chłopiec biegnie do mamy, wskazuje kierunek,
z którego dobiegają dźwięki, robi przerażoną minę. Razem z mamą wraca do pokoju. Mama
skrada się w kierunku, z którego słychać dziwne dźwięki. Odsłania zasłonę. Tomek podskakuje wesoło, przestaje się bać. Bierze kota na ręce, pokazuje go mamie. Uśmiecha się i przytula swojego
domowego przyjaciela.
* Tekst Bożeny Formy:
- Tomek bawi się w swoim pokoju. Nagle słyszy dziwne szmery. Jest przerażony. Biegnie do mamy.
Mamusia postanowiła sprawdzić, co to za odgłosy. Trzyma Tomka za rękę i wraca do jego pokoju.
Po cichu skradają się w kierunku firanki, zza której nagle wychodzi kot. Ach, to jego sprawka.
Tomek bierze go na ręce, przytula, głaszcze i żartobliwie mu grozi. Uśmiecha się do mamy.
* Następny tekst.
- Dzisiaj są urodziny Marty. Marta jest bardzo smutna, ponieważ wszystko jest przygotowane,
a goście nie przychodzą. Ciągle pyta rodziców, która godzina. Siada na fotelu i zaczyna płakać.
Nagle słychać dzwonek. Biegnie do drzwi – otwiera je...O!! Ze zdziwienia otwiera buzię.
Ile gości. Cała rodzina i dzieci. Wszyscy mają kolorowe balony i prezenty, uśmiechają się.
Marta jest szczęśliwa. Radośnie bije jej małe serduszko. Zaprasza gości do środka.
* Następny tekst.
- Tymon bawi się z Arturem klockami. Jest bardzo zadowolony i szczęśliwy. Nagle podbiega
do nich Tomek. Nie zwraca uwagi na Tymona. Szepce coś Arturowi do ucha i po chwili chłopcy
odchodzą. Tymon jest bardzo smutny. Zaczyna płakać. Po chwili staje się bardo zły. Niszczy
piękną budowlę z klocków. Kładzie się na dywanie i płacze, uderzając rękami o dywan.
Nagle podchodzą do niego Ada i Rafał. Pocieszają go i zapraszają do wspólnej zabawy.
Tymon znów się uśmiecha. Jest zadowolony i miły.
* Zabawy na podwórku lub w ogrodzie.
* Zabawy i konkursy zręcznościowe.
* Zabawa ,,Zły wąż''.
( długi sznurek)
- Rodzic trzyma w dłoniach długi sznurek, który wprawia w ruch, czyli złego węża. Dziecko
nad nim przeskakuje, nie dotykając go.
* Zabawa ,,Balonowe brzuchy''.
( nadmuchany balon)
- Rodzic z dzieckiem ustala na placu miejsce startu i metę.
- Uczestnicy zabawy dobierają się w pary ( zachęcam do zabawy rodzeństwo) i ustawiają
na miejscu startu. Para otrzymuje nadmuchany balon, który trzeba wspólnie przytrzymać
brzuchami. Na sygnał ruszają w drogę, aby dotrzeć do linii mety, nie gubiąc balonu.
Nie można go przytrzymywać rękami, nie może być również tak bardzo ściskany, by pękł.
* Zabawa ,, Przeprawa przez strumień''.
( piasek, kamienie)
- Na trawie rodzic wysypuje piaskiem pas o szerokości dwóch metrów – będzie to rwący
strumień. Można się przez niego przeprawić, przeskakując z kamienia na kamień. Płaskie
kamienie – takiej wielkości, by zmieściła się na nich stopa – układamy przed rozpoczęciem
zabawy w strumieniu.
Dziecko przeprawia się przez niebezpieczny strumień tak, aby noga nie wpadła do wody.
* Zabawa ,, Rzucamy do celu''.
( pogniecione gazety)
- Dziecko rzuca do kosza kulkami z gazet.
* Nauka wiersza Krystyny Datkun – Czerniak ,,Wszystkie dzieci''.
W sercach dzieci
radość gości
- gdy bezpieczne są.
Mają prawo do miłości
- przecież po to są!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13