TEMAT DNIA: ,, MOJE UCZUCIA'' ( CZWARTEK 28.05.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
*Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Różne powitania''.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie wystukiwanym na tamburynie.
Podczas przerwy w grze rodzic mówi, jakimi częściami ciała mają się przywitać dz. np.
Witają się wasze kolana ( plecy, łokcie, czoła)
* Ćwiczenia wyczucia ciała i przestrzeni -,,Wiatraczki''.
Dzieci obracają się wokół własnej osi z rozłożonymi w bok rękami, w jedną i w drugą stronę.
* Ćwiczenie rąk i nóg - ,,Spacer raków''.
Dzieci poruszają się tyłem, w siadzie podpartym, w różnych kierunkach.
* Podskoki -,,Skaczące piłeczki''.
Dzieci podskakują nisko – przy szybkich uderzeniach w tamburyn, wysoko – przy wolnych
uderzeniach.
* Ćwiczenia równowagi - ,,Na huśtawce''.
Dzieci dobierają się parami, podają sobie ręce; naprzemiennie wykonują przysiady.
* Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Myjemy się po zabawie''.
Dzieci naśladują mycie poszczególnych części ciała swojego partnera.
* Ćwiczenia uspokajające - ,,Maszerujemy i mówimy rymowankę''.
Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
,,My jesteśmy dzieci, my kochamy słońce, ptaki śpiewające i drzewa szumiące''.
1.Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk ,,Moje uczucia''.
* Zabawa z wykorzystaniem kostki mimicznej
( kostka mimiczna)
- Dziecko ogląda kostkę mimiczną, nazywa emocje przedstawione na obrazkach buzi.
- Kiedy się złościmy?( kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego,
czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę)
- Kiedy się smucimy? ( Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym,
że niektórych rzeczy nie będziemy mieć)
- Kiedy się boimy? ( gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć,
uciekać, chować się lub walczyć)
- Kiedy się cieszymy? ( Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia)
- Kiedy się wstydzimy? ( Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć;
gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym)
- Kiedy zazdrościmy? ( Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość
lub smutek, możemy czuć jedno i drugie)
* Dziecko siedzi przed rodzicem i rzuca kostką mimiczną. Nie pokazuje, co wskazała
kostka, tylko miną przedstawia odpowiednią emocję. Rodzeństwo naśladuje minę, jaką
przedstawiło dziecko, i nazywa związaną z nią emocję.
* Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk ,,Moje uczucia''.
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.
Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.
Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
* Rozmowa na temat tekstu.
- Co mieszka w sercu?
- Czy zawsze jest nam wesoło?
- Czy zdarza się, że coś was smuci?
- Czy zdarza się, że coś was złości?
* Rodzic przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom- dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych znowu szczęśliwe są dzieci.
* Rysowanie na kartkach tego, co cieszy, i tego, co je smuci.
- Kartka podzielona na pół - w lewym górnym rogu rysunek chmurki, a w prawym górnym
rogu – słoneczka,
- Po lewej stronie kartki ( chmurka) rysuje dziecko to, co smuci, a po prawej stronie ( słonko)
co je cieszy.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( nagranie muzyki marszowej, odtwarzacz CD, paski kolorowej bibuły)
* Zgodnie z muzyką – dz. maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest
głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic rozdaje dz.
złożone paski bibuły.
* ,,Tańczące bibułki'' – przy nagraniu dowolnej muzyki dz. swobodnie tańczą i poruszają
paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce.
Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
* ,,Po kole'' – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną
i w drugą stronę.
* ,,Powitania bibułką''- dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
* ,,Jak najwyżej''- wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad
podłogą.
* ,,Sprytne palce''- chwytają palcami stopy bibułkę leżąca na podłodze i podają ją sobie do rąk.
* ,,Pszczółki i niedźwiedzie – rodzic dzieli dz. na dwie grupy ( zachęcam do zabawy rodzeństwo i
rodziców)- pszczółki i niedźwiedzie. Pszczółki znajdują się po jednej stronie pokoju i pilnują
w ulu miodu. Niedźwiedzie, znajdujące się po drugiej stronie pokoju, skradają się na czworakach
żeby zabrać miód. Na mocne uderzenie w bębenek, pszczoły ruszają do ataku na niedźwiedzie-
biegną w ich kierunku, wymachując bibułkami, a niedźwiedzie uciekają na swoją część sali.
- Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do powrotu pszczół do ula. Przy powtórzeniu zabawy
dz. zamieniają się rolami.
* ,,Rysujemy ósemkę'' – dz. przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy
rozstawionymi nogami.
* ,,Lustro''- jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
* ,,Wiatr i wiaterek''- dz. dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
* ,,Latające owady''- zgniatają bibułkę a kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem.
Na koniec, wrzucają kulkę do obręczy, którą przygotował rodzic.
* Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii.
Podczas przerwy w grze , przykucają i wyskakują w górę.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s. 59
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13