TEMAT DNIA: ,, CO JEST CIĘŻSZE, A CO LŻEJSZE'' ( WTOREK 26.05.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
*Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Różne powitania''.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie wystukiwanym na tamburynie.
Podczas przerwy w grze rodzic mówi, jakimi częściami ciała mają się przywitać dz. np.
Witają się wasze kolana ( plecy, łokcie, czoła)
* Ćwiczenia wyczucia ciała i przestrzeni -,,Wiatraczki''.
Dzieci obracają się wokół własnej osi z rozłożonymi w bok rękami, w jedną i w drugą stronę.
* Ćwiczenie rąk i nóg - ,,Spacer raków''.
Dzieci poruszają się tyłem, w siadzie podpartym, w różnych kierunkach.
* Podskoki -,,Skaczące piłeczki''.
Dzieci podskakują nisko – przy szybkich uderzeniach w tamburyn, wysoko – przy wolnych
uderzeniach.
* Ćwiczenia równowagi - ,,Na huśtawce''.
Dzieci dobierają się parami, podają sobie ręce; naprzemiennie wykonują przysiady.
* Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Myjemy się po zabawie''.
Dzieci naśladują mycie poszczególnych części ciała swojego partnera.
* Ćwiczenia uspokajające - ,,Maszerujemy i mówimy rymowankę''.
Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
,,My jesteśmy dzieci, my kochamy słońce, ptaki śpiewające i drzewa szumiące''.
1. ,,Co jest cięższe, a co lżejsze'' – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej.
( zapoznanie z waga szalkową)
- Dziecko ogląda wagę szalkową, nazywa jej części.
* Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.
( klocki drewniane, sześcienne, miś)
* Rodzic przygotował klocki: drewniane, sześcienne, i misia.
- Rodzic mówi, że dziecko będzie porównywać wagę ( masę) misia i klocków.
* Pierwsza sytuacja.
- Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
- Co jest cięższe? Po czym to poznałeś?
- Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś?
* Druga sytuacja.
- Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
- Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
- Po czym poznałeś, że cztery klocki ważą tyle co miś?
( ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia)
* Trzecia sytuacja.
- Rodzic kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
- Co jest cięższe? Po czym to poznałeś?
- Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś?
* Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
( różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, waga szalkowa)
- Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( nagranie muzyki marszowej, odtwarzacz CD, paski kolorowej bibuły)
* Zgodnie z muzyką – dz. maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest
głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic rozdaje dz.
złożone paski bibuły.
* ,,Tańczące bibułki'' – przy nagraniu dowolnej muzyki dz. swobodnie tańczą i poruszają
paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce.
Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
* ,,Po kole'' – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną
i w drugą stronę.
* ,,Powitania bibułką''- dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
* ,,Jak najwyżej''- wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad
podłogą.
* ,,Sprytne palce''- chwytają palcami stopy bibułkę leżąca na podłodze i podają ją sobie do rąk.
* ,,Pszczółki i niedźwiedzie – rodzic dzieli dz. na dwie grupy ( zachęcam do zabawy rodzeństwo i
rodziców)- pszczółki i niedźwiedzie. Pszczółki znajdują się po jednej stronie pokoju i pilnują
w ulu miodu. Niedźwiedzie, znajdujące się po drugiej stronie pokoju, skradają się na czworakach
żeby zabrać miód. Na mocne uderzenie w bębenek, pszczoły ruszają do ataku na niedźwiedzie-
biegną w ich kierunku, wymachując bibułkami, a niedźwiedzie uciekają na swoją część sali.
- Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do powrotu pszczół do ula. Przy powtórzeniu zabawy
dz. zamieniają się rolami.
* ,,Rysujemy ósemkę'' – dz. przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy
rozstawionymi nogami.
* ,,Lustro''- jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
* ,,Wiatr i wiaterek''- dz. dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
* ,,Latające owady''- zgniatają bibułkę a kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem.
Na koniec, wrzucają kulkę do obręczy, którą przygotował rodzic.
* Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii.
Podczas przerwy w grze , przykucają i wyskakują w górę.
* Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek ,,Nazwy miesięcy''- utrwalanie nazw miesięcy.
W miejscach oznaczonych * dziecko powtarza za rodzicem – na jednym wydechu- nazwy
miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy
miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
- styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień*.
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie: - styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
- styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s. 55
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13