TEMAT DNIA : ,,PIERWSZA KARTKA ZIELNIKA''( PIĄTEK 15.05.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Owady na łące''.
Dz .poruszają się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na dźwięk tamburynu przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa dźwięki tamburynu ponownie poruszają się po pokoju.
* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Bukiety kwiatów''.
Dz. spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Bocian chodzi po wysokiej trawie''.
Dz. chodzą po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa : Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
* Zabawa ruchowa z elementem skoków ,,Ostrożnie żabki''.
Dz.- żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło ,,Nie ma bociana'' jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.
* Zabawa bieżna ,,Próbujemy złapać motyla''.
Dz. biegają w różnych kierunkach. Na hasło ,,Hop''! Wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.
* Maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
* Kończenie rymowanek o łące.
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno….( łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to ...( maki)
Ma żółty środek, białe płatki,
łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to...( stokrotka)
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka...( biedronka)
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to...( motyle)
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna...( osa)
Lata, lata obok czoła. To miodna ...( pszczoła)
* Ćwiczenia w czytaniu- uzupełnianie literami luk w wyrazach.
( wyrazy z brakującymi literami oraz litery)
- Rodzic przygotowuje wyrazy z brakującymi literami oraz litery.
- Dziecko uzupełnia luki literami i odczytuje wyrazy; np.
biedro….ka ( n), jas...ier (k), t...awa ( r),….aba(ż), kr...t ( e)
1. Założenie pierwszej karty zielnika.
* Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw.
( obrazki roślin łąkowych, produkty, w których zastosowano rośliny zielne)
- Rodzic opowiada o zastosowaniu roślin zielonych, pokazuje syropy, kremy, suszone zioła
na herbatę ( np. rumianek), szampon pokrzywowy, tabletki rapacholin, krem rumiankowy...
* Ćwiczenia oddechowe ,,Dmuchamy na dmuchawiec'' ( mniszek pospolity).
- Dziecko naśladuje dmuchanie na trzymaną na ręce roślinę. Dmucha mocno, aż do braku
powietrza.
* Oglądanie przyklejonych na kartkach ( i podpisanych) roślin przyniesionych z wycieczki na
łąkę.
- Dziecko ogląda rośliny, nazywa wskazywane części (łodyga, korzeń, liść, kwiat).
- Rodzic wyjaśnia, że dopnie te kartki do zielnika, który już założył i który będzie uzupełniał.
( kartki z przyklejonymi roślinami przyniesionymi z wycieczki na łąkę)
* Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej ,,Zielnik''.
( kartki z z przyklejonymi do nich roślin ( wymienionymi w wierszu) , obrazki lub zdjęcia
Biały rumianek.
Na drugiej -
mały bukiet sasanek.
Na trzeciej -
liście dębu i babki.
Na czwartej -
fiołki, konwalie, bratki.
* Rodzic recytując, pokazuje kartki z wymienionymi roślinami, które są do nich przyklejone
( z wyjątkiem sasanek, bo są pod ochroną – na tej kartce zamiast przyklejonej rośliny jest
tylko jej obrazek, wykonany przez rodzica)
* Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?
- Dlaczego był tam rysunek sasanek?
- Dlaczego zakładamy zielnik?
* Wykonanie przez dziecko pierwszej strony własnego zielnika.
( rośliny: ( np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw ..), kawałki taśmy klejącej, kartki z
bloku technicznego ( kolorowe)
- Dziecko otrzymuje roślinę ( np. koniczynę, mniszek , szczaw), kawałki taśmy klejącej,
kartkę z bloku technicznego ( kolorową).
* Dziecko wykonuje następujące czynności:
- Układa roślinę na kartce.
- Przykleja ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.
( rodzic zachęca dziecko, aby wykonało dalsze strony zielnika)
* Wspólne wypicie herbatki ziołowej np. rumiankowej.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( nagranie muzyki marszowej, odtwarzacz CD, paski kolorowej bibuły)
* Zgodnie z muzyką – dz. maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest
głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic rozdaje dz.
złożone paski bibuły.
* ,,Tańczące bibułki'' – przy nagraniu dowolnej muzyki dz. swobodnie tańczą i poruszają
paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce.
Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
* ,,Po kole'' – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną
i w drugą stronę.
* ,,Powitania bibułką''- dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
* ,,Jak najwyżej''- wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad
podłogą.
* ,,Sprytne palce''- chwytają palcami stopy bibułkę leżąca na podłodze i podają ją sobie do rąk.
* ,,Pszczółki i niedźwiedzie – rodzic dzieli dz. na dwie grupy ( zachęcam do zabawy rodzeństwo i
rodziców)- pszczółki i niedźwiedzie. Pszczółki znajdują się po jednej stronie pokoju i pilnują
w ulu miodu. Niedźwiedzie, znajdujące się po drugiej stronie pokoju, skradają się na czworakach
żeby zabrać miód. Na mocne uderzenie w bębenek, pszczoły ruszają do ataku na niedźwiedzie-
biegną w ich kierunku, wymachując bibułkami, a niedźwiedzie uciekają na swoją część sali.
- Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do powrotu pszczół do ula. Przy powtórzeniu zabawy
dz. zamieniają się rolami.
* ,,Rysujemy ósemkę'' – dz. przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy
rozstawionymi nogami.
* ,,Lustro''- jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
* ,,Wiatr i wiaterek''- dz. dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
* ,,Latające owady''- zgniatają bibułkę a kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem.
Na koniec, wrzucają kulkę do obręczy, którą przygotował rodzic.
* Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii.
Podczas przerwy w grze , przykucają i wyskakują w górę.
* Zabawa relaksacyjna ,,Złota żaba''.
- Rodzic mówi: chciałabym zaprosić Was do zabawy, w czasie której musimy siedzieć bardzo
cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później.
Usiądźcie na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeżeli macie
na to ochotę. Utrzymujecie plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuśćcie barki.
Zamknijcie oczy.
- Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii
wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała?
Dzisiaj będziemy takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na listku lilii wodnej pośrodku
stawu...Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko
powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację -
siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią
muchę. Czy potraficie tak szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać
bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk ( demonstruje ten dźwięk)
możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziecie mogli szepnąć mi do ucha,
ile much złapaliście.
ZADANIA NA DZIŚ
Litery i liczby, cz.2, s. 76.
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 73.
LITERY I LICZBY
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=49
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13