TEMAT DNIA : ,,WIOSENNA ŁĄKA'' ( CZWARTEK 14.05.2020).
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Owady na łące''.
Dz .poruszają się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na dźwięk tamburynu przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa dźwięki tamburynu ponownie poruszają się po pokoju.
* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Bukiety kwiatów''.
Dz. spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Bocian chodzi po wysokiej trawie''.
Dz. chodzą po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa : Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
* Zabawa ruchowa z elementem skoków ,,Ostrożnie żabki''.
Dz.- żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło ,,Nie ma bociana'' jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.
* Zabawa bieżna ,,Próbujemy złapać motyla''.
Dz. biegają w różnych kierunkach. Na hasło ,,Hop''! Wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.
* Maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
1.Wycieczka na łąkę.
* Rozmowa przed wycieczką.
- Co nas czeka na łące?
Zwrócenie uwagi, co można zobaczyć na łące?
* Rodzic pyta:
- W jaki sposób można spędzić czas na łące?
Zachęcanie do wnikliwej obserwacji napotkanych podczas wycieczki roślin i zwierząt.
Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas wycieczki i pobytu na łące.
* Wyjazd na łąkę.
( lupy, kartonowe ramki)
- Poszukiwanie roślin i zwierząt, o których była mowa w domu.
- Opisywanie ich rzeczywistego wyglądu.
- Obserwowanie zachowania owadów, słuchanie wydawanych przez nie odgłosów.
- Obserwowanie roślin poruszanych wiatrem, rozpoznawanie ich i nazywanie.
- Oglądanie wybranych roślin lub zwierząt przez lupę.
- Zbieranie znanych roślin w celu wykonania zielnika.
- Robienie bukietów z kwiatów.
- Tworzenie obrazów – nakładanie zabranych z domu kartonowych ramek na wybrany
fragment łąki; wypowiedzi dziecka na temat tego, co znalazło się w ramce, dlaczego wybrało
właśnie to miejsce, co mu się w nim spodobało – dzielenie się spostrzeżeniami i wrażeniami
- Zabawy dowolne na świeżym powietrzu ( skakanki, piłka).
- Powrót do domu.
* Swobodne wypowiedzi dziecka na temat wrażeń z wycieczki.
- Co się dziecku najbardziej podobało? Co je zainteresowało, zdziwiło?
- Co najbardziej chciałoby zapamiętać?
- Jakiego koloru było na łące najwięcej?
* Oglądanie i nazywanie przywiezionych z łąki roślin, zapamiętywanie ich nazw.
* Przygotowanie roślin do zasuszenia: układanie ich na osobnych kartkach, nakrywanie drugą
kartką i wkładanie między strony grubej książki; po włożeniu wszystkich roślin obciążenie
książki i pozostawienie do wyschnięcia na około dwa tygodnie.
- Po zakończeniu suszenia przyklejenie – z pomocą rodzica – roślin kawałkami taśmy
przeźroczystej na kartonowe kartki, naklejenie podpisów.
* Wyrażanie swoich wrażeń i przeżyć za pomocą ekspresji plastycznej- rysowanie łąki
pastelami olejnymi.
* Instrumentacja wiersza Bożeny Formy ,,Wiosna''.
Powiał wiatr majowy,
łąka zapachniała.
Świeżą koniczyną
pokryła się cała. ( dziecko gra na tamburynie)
Brzęczą głośno pszczoły, ( naśladuje głos pszczół: bzz…)
pracują wytrwale. ( miarowo uderza w bębenek)
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słonce mocno grzeje, ( miarowo klaszcze)
świat do życia budzi.
Dobry czas nastaje
dla zwierząt i ludzi.
* Zabawy na łące – rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej.
( piłka dla dziecka, tamburyn , nagrania muzyki o różnym charakterze, odtwarzacz CD).
- Maszerowanie w rytmie tamburyna za rodzicem w ustalonym metrum 4/4.
Na pierwszą miarę taktu dziecko wyciąga z kosza piłkę.
- W rytmie muzyki bieg na palcach w dowolnym kierunku.
- Rodzic unosząc rękę, potrząsa tamburynem- przeniesienie piłki nad głowę, ręce wyprostowane.
- Rodzic w dalszym ciągu potrząsa tamburynem, opuszczając rękę -wykonanie powolnego skłonu,
powolne dotknięcie piłką podłogi.
- Siad skrzyżny. Turlanie piłki wokół siebie. Podkład stanowi cicho grająca muzyka.
Podczas przerwy w muzyce przesuwanie piłki z poleceniem: przed, za, obok, nad -
uniesienie jej w górę.
- Leżenie przodem. Ręce wyciągnięte przed siebie, piłka w rękach.
Na dźwięk tamburynu, uniesienie piłki nad podłogę, bez oderwania nóg od podłogi.
- Przejście do stania. Podrzucanie i chwytanie piłki w rytmie nadanym przez rodzica.
- Marsz w rytmie tamburyna po pokoju. Odłożenie piłki do kosza.
ZADANIA NA DZIŚ.
Karta pracy, cz. 4, s. 43
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13