TEMAT DNIA : ,,WIOSNA NA ŁĄCE'' ( ŚRODA 13.05.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Owady na łące''.
Dz .poruszają się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na dźwięk tamburynu przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa dźwięki tamburynu ponownie poruszają się po pokoju.
* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Bukiety kwiatów''.
Dz. spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Bocian chodzi po wysokiej trawie''.
Dz. chodzą po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa : Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
* Zabawa ruchowa z elementem skoków ,,Ostrożnie żabki''.
Dz.- żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło ,,Nie ma bociana'' jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.
* Zabawa bieżna ,,Próbujemy złapać motyla''.
Dz. biegają w różnych kierunkach. Na hasło ,,Hop''! Wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.
* Maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
1.Zabawy przy piosence ,,Wiosna na łące''( może być inna piosenka o tej tematyce).
* Zabawa ,,Na wiosennej łące''.
- Dz. wspólnie z rodzicem próbują naśladować ruchy zwierząt i roślin żyjących na wiosennej
łące ( np. stokrotki – stanie ze złączonymi nogami, prosto, z głową wyciągniętą do góry,
z rozłożonymi rękami…). Potem wszyscy razem przedstawiają wiosenną łąkę, wcielając się
w wybrane zwierzęta i rośliny.
* Układanie dialogów w parach między biedronką i ślimakiem, stokrotką i motylem.
( obrazki, zdjęcia zwierząt, uczestników dialogów).
- Dz. dobierają się w pary, układają dialogi i przedstawiają je pozostałym dz ( rodzeństwu,
rodzicom).
* Ćwiczenia rozwijające aparat ruchu w rytmie akompaniamentu na dowolnym
instrumencie.
- Dz. maszerują po okręgu koła, biegają na palcach, przeskakują z nogi na nogę,
wykonują skoki obunóż; podczas przerwy w muzyce: robią skok w przód, dwa kroki w tył;
skok w przód, skok w tył, obrót wokół siebie.
* Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa ,,Wiosenna pogoda''.
- Dz. spacerują po pokoju. Na hasło ,,Burza'' zatrzymują się, klaszczą nad głową i równocześnie
mówiąc : bum, bum, bum . Ponownie spacerują, na hasło ,,Lekki wiatr'' – dz. podskakują
z nogi na nogę. Ponowny marsz, na hasło ,,Słońce''- unoszą ręce w górę, poruszają nimi
w nadgarstkach.
*Zabawa ,,Różne ptaki''- wyrabiająca reakcję na ustalony sygnał.
( dla każdego dz.: szablony ptaka do przypięcia, obręcze w liczbie par, w każdej obręczy
szablon odpowiadający szablonom, które ma przyczepione para dz., tamburyn)
- Każde dziecko otrzymuje do przypięcia szablon ptaka ( dla każdej pary inny gatunek).
Gatunki znane dz.: dzięcioł, wróbel, sroka, sowa. Obręcze umieszczone w dowolnych miejscach
pokoju.
- W rytmie tamburynu dz. przemieszczają się w dowolnych kierunkach między obręczami.
- Głośny dźwięk tamburynu to znak, że ptaki szukają swoich gniazd. Pary zajmują miejsca
w odpowiednich obręczach.
- Pod koniec zabawy zabieramy dwie obręcze. Ptaki, które nie zdążą zająć miejsc w gniazdach
skupiają się wokół rodzica i głośno wydają charakterystyczny głos ptaka umieszczonego
na swoim szablonie.
* Zabawa ruchowa ,,Motyle i kwiaty''.
( kartonowe kwiaty w czterech kolorach: żółtym, niebieskim, czerwonym, białym, opaski
w takich samych kolorach, tamburyn)
- Rodzic rozkłada na dywanie kartonowe kwiaty w czterech kolorach: żółtym, niebieskim,
czerwonym, białym.
- Dzieci dzieli na cztery grupy motyli, rozdając im opaski w takich samych kolorach.
Motyle w rytmie tamburyna fruwają po łące, omijając kwiaty. Rodzic sukcesywnie
zmniejsza liczbę kwiatów. Te motyle, które nie odnajdują kwiatka w swoim kolorze,
odchodzą na bok.
2. Wykonanie biedronek.
- Rozmowa na temat budowy biedronki.
( duże zdjęcie, obrazek biedronki)
- Rodzic na zdjęciu pokazuje części ciała biedronki, nazywa je ( pancerz, pod nim skrzydła,
głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki).
- Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia
( jak np. motyl).W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki
i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek.
Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
* Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
( dla każdego dz.: patyki, nici( grube), narysowane wzory biedronek na czarnym
i czerwonym kartonie, nożyczki, klej)
- Przymocowanie półmetrowej nitki do każdego patyka.
- Wycinanie wzorów.
Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie
wzdłuż linii zgięcia.
- Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.
- Dorysowywanie flamastrami ( gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.
- Przymocowanie nitki do biedronki.
* Zabawy z biedronką.
( biedronki wykonane przez dzieci)
- Uczestnicy zabawy układają biedronki na podłodze w jednym szeregu.
- Każdy trzyma w ręce patyczek z naprężoną nitką.
- Między każdym dzieckiem a biedronką powinny być jednakowe odstępy.
- Na hasło ,,Start'' każde dz. zaczyna nawijać nitkę na patyk.
- Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza doprowadzi swoją biedronkę do patyka.
* Ćwiczenia logorytmiczne ,,Rób to , o czym mówi wiersz.
- Dz. poruszają się razem z rodzicem zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego
wierszyka.
- Następnie poruszają się same podczas recytacji przez rodzica.
Zrób do przodu cztery kroki,
i rozejrzyj się na boki.
Tupaj nogą raz i dwa,
ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
przysiad, i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
by koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
na klaśnięcie też masz chęć!
Wokół obróć się, raz dwa,
piłka skacze hop – sa – sa.
Ręce w górę i na boki,
zrób zajęcze cztery skoki.
Gdy się zmęczysz, poleż sobie,
i wyciągnij w górę nogę.
* Aktywne słuchanie muzyki Antonia Vivaldiego ,,Cztery pory roku. Wiosna''.
( duży zielony kawałek materiału, nagranie utworu Antonia Vivaldiego ,,Cztery poru roku. Wiosna''.
- Dzieci wycinają różne kwiaty z kolorowego papieru i układają je na dużym zielonym kawałku
materiału. Podczas zabawy wchodzą w role wiosennego wiatru, który pojawił się nad
majową łąką. Każde dziecko chwyta kawałek materiału i unosi go w górę. Ilustrują muzykę
następującym ruchem:
- fragment wykonywany głośno: dz. poruszają materiałem w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały
wysoko,
- fragment wykonany cicho : dz. delikatnie poruszają materiałem, w taki sposób, aby kwiatki
podskakiwały niezbyt wysoko,
- powtórzenie czynności z punktu 1: dz. wolno poruszają się w prawą stronę,
- powtórzenie czynności z punktu 2: dz. poruszają się w lewą stronę, kładą materiał na podłodze.
Improwizują ruchy wiatru, biegając po pokoju zgodnie z charakterem muzyki; kładą się na
podłodze, jeszcze nieznacznie poruszając rękami i nogami, ale coraz wolniej, aż na koniec zabawy
wiatr cichnie i dzieci zastygają bez ruchu.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s. 42
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13