TEMAT DNIA : ,,MOTYLE I KWIATY'' ( WTOREK 12.05.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
* Zabawa orientacyjno – porządkowa ,,Owady na łące''.
Dz .poruszają się w różnych kierunkach pokoju na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na dźwięk tamburynu przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa dźwięki tamburynu ponownie poruszają się po pokoju.
* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Bukiety kwiatów''.
Dz. spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
* Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Bocian chodzi po wysokiej trawie''.
Dz. chodzą po pokoju, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa : Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
* Zabawa ruchowa z elementem skoków ,,Ostrożnie żabki''.
Dz.- żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło ,,Nie ma bociana'' jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.
* Zabawa bieżna ,,Próbujemy złapać motyla''.
Dz. biegają w różnych kierunkach. Na hasło ,,Hop''! Wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.
* Maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
1.Zabawy z sześcianem.
* Przypomnienie cech kwadratu.
- Nakreślcie w powietrzu kształt kwadratu.
- Jakie są boki kwadratu?
* Zapoznanie z sześcianem.
( kilka sześcianów różniących się wielkością).
- Rodzic prezentuje dz. kilka sześcianów różniących się wielkością.
Nazywa figury. Dz. je oglądają. Liczą ściany. Określają ich kształt – kwadrat. Układają figury
według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.
Karta pracy, cz.4, s. 40.
* Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi.
* Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów.
Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.
* Zabawy z sześcianem – kostką.
( duża kostka z krążkami lub liczbami)
- Rodzic pokazuje dużą kostkę z krążkami ( lub liczbami). Dz. rzucają kostką i wykonują tyle
czynności podanych przez rodzica, ile oczek( lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce.
Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki …
- Dz. rzucają kostką i podają liczbę większą ( lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby
oczek wyrzuconych na kostce.
Na zakończenie dz. przypominają, kształt jakiej bryły ma kostka.
* Zabawa ruchowa ,,Motyle i kwiaty''.
( szarfy w czterech kolorach, tamburyn)
- Dz.- motyle otrzymują szarfy w czterech kolorach. Z szarf w takich samych barwach rodzic
układa kwiaty na podłodze. Dz. poruszają się pomiędzy kwiatami w rytm tamburynu.
Podczas przerwy w grze przykucają na kwiatku w takim samym kolorze, w jakim jest szarfa,
którą mają na sobie.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( nagranie muzyki marszowej, odtwarzacz CD, paski kolorowej bibuły)
* Zgodnie z muzyką – dz. maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest
głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic rozdaje dz.
złożone paski bibuły.
* ,,Tańczące bibułki'' – przy nagraniu dowolnej muzyki dz. swobodnie tańczą i poruszają
paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce.
Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
* ,,Po kole'' – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną
i w drugą stronę.
* ,,Powitania bibułką''- dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
* ,,Jak najwyżej''- wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad
podłogą.
* ,,Sprytne palce''- chwytają palcami stopy bibułkę leżąca na podłodze i podają ją sobie do rąk.
* ,,Pszczółki i niedźwiedzie – rodzic dzieli dz. na dwie grupy ( zachęcam do zabawy rodzeństwo i
rodziców)- pszczółki i niedźwiedzie. Pszczółki znajdują się po jednej stronie pokoju i pilnują
w ulu miodu. Niedźwiedzie, znajdujące się po drugiej stronie pokoju, skradają się na czworakach
żeby zabrać miód. Na mocne uderzenie w bębenek, pszczoły ruszają do ataku na niedźwiedzie-
biegną w ich kierunku, wymachując bibułkami, a niedźwiedzie uciekają na swoją część sali.
- Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do powrotu pszczół do ula. Przy powtórzeniu zabawy
dz. zamieniają się rolami.
* ,,Rysujemy ósemkę'' – dz. przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy
rozstawionymi nogami.
* ,,Lustro''- jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
* ,,Wiatr i wiaterek''- dz. dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
* ,,Latające owady''- zgniatają bibułkę a kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem.
Na koniec, wrzucają kulkę do obręczy, którą przygotował rodzic.
* Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii.
Podczas przerwy w grze , przykucają i wyskakują w górę.
* Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.
( dla dziecka szyfonowa chustka)
- Dz. dostają szyfonowe chustki. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dz. uznają, że zdanie jest
prawdziwe, poruszają chustkami nad głowami. Jeżeli sądzą , że nie jest prawdziwe – siedzą
bez ruchu.
* Czy to prawda, czy to fałsz?
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
- Konik polny w wodzie gra.
- Żaba dwie głowy ma.
- Biedroneczki są w kropeczki.
- Motyle mają ciepłe czapeczki.
- Stokrotka jest czerwona.
- Ważka jest większa niż wrona...
* Zabawa z elementem dramy. Jestem..
( obrazki przedstawiające mieszkańców łąki : motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego)
- dz. losuje obrazek przedstawiający mieszkańca łąki ( motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika
polnego)
- Za pomocą ruchów i głosu przedstawia go, nie pokazując obrazka.
- Rodzeństwo lub rodzice odgadują, jakie zwierzę przedstawia obrazek.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s. 39, 40, 41.
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.74 ( 5 latki)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13