TEMAT DNIA: ,, MIESZKAMY W EUROPIE''( CZWARTEK 07.05.2020)
Ćwiczenia poranne .
1.Zabawa orientacyjno- porządkowa ,,Hop- bęc''.
- dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Hop, wyskakują w górę, a na
hasło: Bęc- przykucają. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzą do marszu.
2.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych ,,Sięgnij jak najwyżej''.
Dzieci wspinają się na palce, wyciągają ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak
najwyżej; następnie wykonują siad klęczny, przyciskają głowę do kolan- starają się zwinąć w jak
najmniejszą kulkę.
3.Ćwiczenia nóg ,,Jak sprężynka''.
Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia a tempie uderzeń rodzica w bębenek.
4.Ćwiczenia równowagi ,,Kto potrafi''?
Dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymują chwilę w tej
pozycji.
5.Podskoki ,,Haczyki''.
Dzieci spacerują w różnych kierunkach. Na hasło: Haczyki, dobierają się parami, podają
sobie prawe ręce zgięte w łokciach i podskakują- najpierw w prawą stronę a potem,
po zmianie rąk, w lewą stronę.
6.Ćwiczenie uspakajające ,,Dwa koła''.
Dzieci tworzą dwa koła współśrodkowe; jedno porusza się w prawą stronę, a drugie- w lewą stronę. Dzieci idą jedno za drugim, powtarzając rymowankę: Jesteśmy Polakami
i w Polsce mieszkamy ( po słowach Polakami, mieszkamy- zatrzymują się).
1. Rozmowa o mapie Europy oraz krajach należących do UE.
* Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt.
* Samodzielne lub z pomocą rodzica odczytywanie nazw państw europejskich.
* Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich.
Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja;
Krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia;
zegar Big Ben, królowa Elżbieta- Anglia; torreador, corrida – Hiszpania.
* Układanie z rozsypanki nazw państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa
( Kartoniki z literami oraz z nazwami państw UE)
- Wyjaśnienie skrótu UE; zapoznanie z nazwami państw należących do Unii Europejskiej.
- Omówienie flag UE ( symbol wszystkich państw należących do UE, ma 12 gwiazdek, bo na
początku należało do niej 12 państw).
* Zabawa ruchowa ,,Podróżujemy po Europie''
( Tamburyn, grzechotka, kołatka)
- Rodzic dzieli dz. na trzy grupy( zachęcam do zabawy rodzeństwo, rodziców), każda z nich będzie
zwiedzać Europę innym środkiem lokomocji. Dźwięki tamburyna są sygnałem dla samochodów.
Osoby z tej grupy biegają po pokoju, naśladując rękami kręcenie kierownicą i wydając odgłosy
samochodów v( bum, bum, bum).
- Dźwięki grzechotki to sygnał do poruszania się pociągu. Dz. z tej grupy ustawiają się w pociąg za
wyznaczonym dzieckiem i przemieszczają się po pokoju, naśladując odgłosy poruszającego się
pociągu ( puf, puf, puf).
- Dźwięk kołatki jest sygnałem dla samolotów. Osoby z trzeciej grupy z rozłożonymi w bok
ramionami naśladują lot samolotem , wydając odpowiednie odgłosy ( wrrr, wrrr, wrrr).
Przy powtórzeniu zabawy poruszają się, naśladując inny przydzielony ich grupie środek
lokomocji.
2. Wykonanie pizzy.
* Zabawa ,,Powitanie po włosku''.
- Rodzic wita dz. w języku włoskim, mówiąc : Buongiorno ( czyt. bondżorno) – dzień dobry.
- Wyjaśnia, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie.
Następnie dz. witają swoich sąsiadów, podając im prawa dłoń i mówiąc : Buongiorno.
* Rozmowa na temat Włoch.
- Rodzic pokazuje Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie.
Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina
buta. Stolicą Włoch jest Rzym, na terenie którego, znajduje się państwo kościelne – Watykan,
w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza.
Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na leżącej do Włoch wyspie Sycylii
znajduje się wulkan Etna.
* Oglądanie folderów, ulotek, katalogów, albumów o Włoszech.
* Utrwalenie wyglądu flagi Włoch, umieszczenie jej w wazonie obok flag Polski i UE.
( flaga Włoch)
* Uczenie się wybranych słów ( zwrotów) z języka włoskiego.
- buongiorno ( czyt. bondżorno) – dzień dobry
- arrivederci ( czyt. airwederczi) – do widzenia
- mi chiamo ( czyt. mi kjamo ) - nazywam się
- si ( czyt. sij) – tak
- grazie ( czyt. gracje) – dziękuję
* Opowieść ruchowa ,,Podróżujemy po Włoszech''.
( Nagranie muzyki relaksacyjnej, odtwarzacz CD).
- Dz. naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania.
- Podróż rozpoczynamy samochodem. ( Dz. poruszają się po pokoju, naśladując odgłos auta:
brum, brum, brr, brr).
- A teraz czas na odpoczynek.
- Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawie, słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu.
( Dzieci słuchają nagrania relaksacyjnej muzyki).
- W dalszą podróż wyruszamy rowerem. ( Dz. leżą na plecach, naśladują jazdę na rowerze).
- A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. ( Dz. naśladują wsysanie makaronu
( ćwiczenie mięśni warg), gryzienie ( ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznym
posiłku ( ćwiczenia języka).
- Pod koniec naszej podróży odpoczywamy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym.
( Leżą na plecach, naśladując opalanie się, pływanie ) .
* Oglądanie przygotowanych produktów.
( Ser żółty starty na wiórki, szynka, sos pomidorowy, upieczone prze rodzica spód do pizzy
cukinia, zielona pietruszka, pokrojone pomidory).
- Dz. oglądają przygotowane produkty. Nazywają je. Dzielą nazwy na sylaby, jeżeli potrafią,
dzielą nazwy wybranych produktów na głoski.
* Wykonanie pizzy.
- Dz. otrzymuje na talerzu upieczony spód do pizzy.
- Smaruje go przygotowanym sosem pomidorowym, kładzie wybrane przez siebie dodatki.
- Pieczenie.
- Degustacja pizzy.
- Porządkowanie miejsc pracy.
ZADANIA NA DZIŚ.
Karta pracy, cz. 4, s. 34, 35
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13