TEMAT DNIA: STOLICA, WISŁA, SYRENKA ( WTOREK 05.05.2020)
Ćwiczenia poranne .
1.Zabawa orientacyjno- porządkowa ,,Hop- bęc''.
- dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Hop, wyskakują w górę, a na
hasło: Bęc- przykucają. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzą do marszu.
2.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych ,,Sięgnij jak najwyżej''.
Dzieci wspinają się na palce, wyciągają ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak
najwyżej; następnie wykonują siad klęczny, przyciskają głowę do kolan- starają się zwinąć w jak
najmniejszą kulkę.
3.Ćwiczenia nóg ,,Jak sprężynka''.
Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia a tempie uderzeń rodzica w bębenek.
4.Ćwiczenia równowagi ,,Kto potrafi''?
Dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymują chwilę w tej
pozycji.
5.Podskoki ,,Haczyki''.
Dzieci spacerują w różnych kierunkach. Na hasło: Haczyki, dobierają się parami, podają
sobie prawe ręce zgięte w łokciach i podskakują- najpierw w prawą stronę a potem,
po zmianie rąk, w lewą stronę.
6.Ćwiczenie uspakajające ,,Dwa koła''.
Dzieci tworzą dwa koła współśrodkowe; jedno porusza się w prawą stronę, a drugie- w lewą stronę. Dzieci idą jedno za drugim, powtarzając rymowankę: Jesteśmy Polakami
i w Polsce mieszkamy ( po słowach Polakami, mieszkamy- zatrzymują się).
1.Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów- porównywanie ilości
płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary.
( Przygotowanie kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1 l z różną zawartością wody
zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone).
* Określanie, ile wody jest w butelce.
- Rodzic stawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą.
- Pyta: Ile jest wody w butelce- dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle
samo wody.
* Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
( butelki z różną ilością barwionej wody)
* Rodzic stawia butelki na stoliku przed dzieckiem.
- Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
- Ustawia butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością,
do tej z największą.
- Dmucha w kolejne odkręcone butelki. Porównuje dźwięki wydawane przez nie.
* Zapoznanie z miarą płynów.
- Rodzic pokazuje butelki- 0,5 l, 1 l, 1,5 l. Mówi dz., ze miarą pojemności płynów jest 1 l – 0,5l
to jest połowa 1l, a 1,5 l – to litr i jeszcze połowa litra.
-
* Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach ( jedna niska i szeroka, a druga-
wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.
( butelki z wodą, kubek)
- Dz. przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczy, ile kubków wody
było w jednej, a ile w drugiej butelce. Określa, gdzie wody było więcej ( było tyle samo).
* Karta pracy, cz.4, s.32-33.
- Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.
( sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy).
* Rodzic wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką
jest plastikowy kubek.
- Dziecko ogląda szklanki i dochodzi do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom
w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano.
- Dz. wypija sok ze szklanki.
- Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.
- Czytanie z rodzicem lub samodzielnie pojemności butelek.
* Dziecko rysuje szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie.
- Następnie rysuje butelki, rysuje je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
* Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.
( Dla dziecka butelka plastikowa).
- Dziecko otrzymuje butelkę, ustawia ją względem siebie według poleceń rodzica:
- połóż butelkę przed sobą, za sobą,
- połóż ją po waszej prawej stronie, po waszej lewej stronie,
- turlaj butelkę po podłodze.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( Bębenek, tamburyn, plastikowy kręgiel).
* Zabawa orientacyjno- porządkowa ,,Posłuszne kręgle''.
- Dzieci poruszają się swobodnie po sali, trzymając kręgle w ręce. Na mocne uderzenie
w bębenek zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej,
z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają i łapią.
* Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jak najdalej w przód''.
- Dzieci w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rekach. Wykonują skłon tułowia w przód,
sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp ( kolana proste).
* Skręty ,,Na prawo, na lewo''.
- Dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, podtrzymując je rękami,
łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują
kilka rzutów i chwytów kręglami.
* Skrętoskłony ,,Witamy stopy''.
- Dzieci w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do
lewej stopy – przywitanie jej ( podczas ćwiczenia dz. starają się nie zginać kolan, kręgle
trzymają obiema rekami).
* Ćwiczenie mięśni grzbietu ,, Oglądamy kręgle''.
- Dzieci leżą na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszą głowę, prostują ręce
oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżnia – odpoczynek.
* Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Spotkanie''.
- Dzieci leżą na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie
wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powracają do pozycji
wyjściowej.
* Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha ,,Z nóg do rąk''.
- Dzieci leżą na plecach, kręgle trzymają pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk za głową
i powracają do siadu. Ponownie wkładają kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonują ćwiczenie.
* Bieg ,,Postaw kręgle''.
- Dzieci biegają z kręglami w różnych kierunkach przy akompaniamencie tamburyna. Podczas
przerwy w grze stawiają kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił.
* Ćwiczenia przeciw płaskostopiu ,,Sprytne stopy''.
- Dzieci w siadzie prostym podpartym, kręgiel mają pomiędzy stopami ( pionowo).
Krążą obunóż w prawo i w lewo.
- Wałkują kręgle raz jedną , raz drugą stopą.
- W siadzie podpartym- chwytają stopami kręgle i podnoszą je do góry.
* Zabawa rytmiczna ,,Zgodnie z rytmem''.
- Dzieci, w rytmie bębenka, spacerują po sali w różnych kierunkach. Podczas przerwy w grze
zatrzymują się, słuchają rytmu wystukanego przez rodzica na bębenku, starając się go zapamiętać
a następnie wystukują ten rytm, uderzając kręglami o podłogę.
* Zabawa uspokajająca ,,Marsz parami''.
- Dzieci maszerują parami po obwodzie koła; odkładają kręgle na wyznaczone miejsce.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz.4, s.30.31,32,33
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.75 ( 5- latki)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13