"Z jaką siłą wieje wiatr"
"Wiatr" - dzisiaj zaczniemy od zabawy badawczej, zobaczymy czy siła wiatru może podnosić różne przedmioty. W celu przeprowadzenia doświadczenia musimy zebrać kilka przedmiotów: piórko, liść, pasek bibuły, drewniany klocek, nadmuchany balon, papier, chustka. Zadaniem dziecka jest wprawienie tych przedmiotów w ruch za pomocą dmuchania, zanim jednak przejdziemy do działa spróbujcie określić, które z tych przedmiotów uniosą się, a z którymi nie będzie to możliwe. Teraz możemy przeprowadzić doświadczenie, sprawdźcie, czy słusznie myśleliście - które przedmioty się uniosły, a które nie. To samo doświadczenie przeprowadza rodzic - wprawia w ruch te
same przedmioty, jednak tym razem przy użyciu wentylatora z regulacją prędkości obrotów - rodzice, poproście dzieci, aby bardzo dokładnie obserwowały każdą czynność. Używając różnej siły nadmuchu powietrza poruszajcie przedmiotami i zadajcie dziecku pytania:
Podsumowanie doświadczenia:
Im silniejszy podmuch wiatru, tym łatwiej przedmioty przemieszczają się lub unoszą.
Wiatraczek" - wykonanie wiatraczka do obserwacji siły wiatru i zabaw na wietrze.
http://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o
http://www.youtube.com/watch?v=ffQMl4s0O9w
"Co może porwać wiatr?" - wspólnie wymyślamy określenia dla poszczególnych rodzajów wiatru, np.: silny, łagodny, gwałtowny, potężny, przyjemny, ciepły, groźny, lekki, łaskoczący, niebezpieczny, itp. Zastanówmy się wspólnie jakie przedmioty mógłby unieść wietrzyk, wiatr, wichura, trąba powietrzna - "Karta pracy. Powietrze s. 8"
Pozdrawiam i życzę
wspaniałych zabaw konstrukcyjnych
JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13