DRODZY RODZICE! KOCHANE DZIECI!
TEMAT KOMPLEKSOWY NA TYDZIEŃ: ,,MOJA OJCZYZNA''( 04-08.05.2020)
TEMAT DNIA: ,,ZAKOCHANY W SYRENIE''( PONIEDZIAŁEK 04.05.2020)
Ćwiczenia poranne na tydzień.
1.Zabawa orientacyjno- porządkowa ,,Hop- bęc''.
- dzieci maszerują w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Hop, wyskakują w górę, a na
hasło: Bęc- przykucają. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzą do marszu.
2.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych ,,Sięgnij jak najwyżej''.
Dzieci wspinają się na palce, wyciągają ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak
najwyżej; następnie wykonują siad klęczny, przyciskają głowę do kolan- starają się zwinąć w jak
najmniejszą kulkę.
3.Ćwiczenia nóg ,,Jak sprężynka''.
Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia a tempie uderzeń rodzica w bębenek.
4.Ćwiczenia równowagi ,,Kto potrafi''?
Dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymują chwilę w tej
pozycji.
5.Podskoki ,,Haczyki''.
Dzieci spacerują w różnych kierunkach. Na hasło: Haczyki, dobierają się parami, podają
sobie prawe ręce zgięte w łokciach i podskakują- najpierw w prawą stronę a potem,
po zmianie rąk, w lewą stronę.
6.Ćwiczenie uspakajające ,,Dwa koła''.
Dzieci tworzą dwa koła współśrodkowe; jedno porusza się w prawą stronę, a drugie- w lewą stronę. Dzieci idą jedno za drugim, powtarzając rymowankę: Jesteśmy Polakami
i w Polsce mieszkamy ( po słowach Polakami, mieszkamy- zatrzymują się).
1.Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Zakochany w syrenie''.
* Oglądanie widokówek, książek , albumów o Warszawie.
- Dz. oglądają przygotowany przez rodzica materiał, dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Swobodnie opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.
* Ozdabianie napisu Polska.
- Napis Polska, szablon literowy, kontur mapy Polski, kredki.
- Dzieci podają nazwę kraju, w którym mieszkają, kończą zdanie Polska to …
rodzic zapisuje propozycje dzieci na konturze mapy Polski.
- Dzieci dostają napis Polska ( obrysowany przez rodzica lub dzieci od szablonu literowego)
i ozdabiają go według własnego pomysłu.
* Dzieci oglądają mapę Polski. Rodzic wyjaśnia, co oznaczają poszczególne kolory.
Odszukują Wisłę, Bałtyk i Warszawę ( rodzic pomaga w razie problemów).
- Rodzic wskazuje miejscowość zamieszkania dzieci.
* Słuchanie opowiadania.
Ada wróciła a tata z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.
- Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała.
- Taki stary samochód? - zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.
- Syrenkę?- zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki.
- Ojejku, nikt mnie nie rozumie- westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.
- Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą – zawołał Olek.- Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą.
- Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy- zaproponowała Ada.
- Chcę.
Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:
- W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrenka, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg, miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy…- Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę.- Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.
Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:
- To będzie rybak. Ma na imię Wars.
- Ja mam go udawać?
- Tak.
- I co mam robić?- zapytał Olek.
- Masz być zakochany- wyjaśniła Ada.
- Ja?
- Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.
- A co by się stało, gdyby usłyszeli?
- Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą.
- Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też.
- Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.
- Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci pieśń najpiękniejszą na świecie!- powiedziała.
- Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy- powiedział Olek.
- Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda , a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!
- Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.
- Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! - pisnęła Ada.
Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:
- Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.
- Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?
- Olek.
- Przecież się bawimy!- przypomniała Ada.
- No dobrze...mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?
- Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.
- Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.
- Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!
- Żegnaj!- powiedział Olek.
- Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz- przypomniała Ada.
- Idę z tobą, Sawo! - zawołał Olek.
Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.
Ada opowiadała dalej:
- Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkali- zakończyła.
- Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą?
Sprawdzimy, czy ma skrzela.
- Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.
- Ale chcę iść jeszcze raz.
- Hm...ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie - zachichotała Ada.
* Rozmowa na temat opowiadania.
- O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
- Kto pomógł jej przedstawić legendę?
* Wspólne opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.
2.Piękny jest nasz kraj- twórcza zabawa plastyczna.
* Wykonanie pracy plastycznej ( zdjęcia lub obrazki wycięte z czasopism, przedstawiające różne miejsca Polski, pastele olejowe, kartki, klej)
* Zaproponowanie wykonania obrazka przedstawiającego miejsca, które dzieciom się podobają,
z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.
* Pokaz i omówienie sposobu wykonania pracy .
- Samodzielne działania dzieci; naklejanie pośrodku kartki zdjęcia lub obrazka ( wyciętych z kolorowych czasopism) wybranego przez dzieci; dorysowywanie- według pomysłów dzieci- z każdej strony pastelami olejnymi brakujących elementów w taki sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
-
* Oglądanie powstałych prac.
* Rozmowa na temat pracy.
ZADANIA NA DZIŚ.
Karta pracy, cz. 4, s. 29
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13