TEMAT DNIA : ,, KIM JESTEŚ''( CZWARTEK 30.04.2020).
ĆWICZENIA PORANNE
(TAMBURYN, BĘBENEK, KRĄŻEK, KLOCEK)
1. Zabawa orientacyjo – porządkowa ,,Tworzymy koło''.
- Dziecko porusza się w rytm tamburyna. Podczas przerwy w grze jak najszybciej
podaje ręce rodzicom lub rodzeństwu i tworzy koło.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Pobudka''.
- Dziecko leży na dywanie- śpi. Na uderzenie w bębenek powoli wstaje, prostuje się
przeciąga, przeciera oczy, maszeruje po sali, aby rozprostować mięśnie: ale chce jemu się
jeszcze spać i na sygnał – dwa uderzenia w bębenek – ponownie zasypia.
3. Ćwiczenia z elementem czworakowania ,,Rozrzucone klocki''.
- Dziecko chodzi na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami.
Co pewien czas prostuje się i rozciąga, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.
4.Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi ,,Zbieramy klocki''.
- Dziecko spaceruje po sali, trzymając krążek na wyciągniętej dłoni w taki sposób, aby mu nie
spadł. Na uderzenie w bębenek wykonuje skłon w przód ( nogi proste w kolanach), podnosi
klocek i kładzie go na krążku. Na zakończenie zabawy wrzuca klocki do wyznaczonego
pojemnika.
5.Zabawa bieżna ,,Wracamy do domu''.
- Krążki- domy rozłożone są na podłodze. Dziecko biega w rytm bębenka pomiędzy nimi,
w różnych kierunkach, starając się zapamiętać, gdzie znajduje się jego dom.
Podczas przerwy w grze, wraca do domu i siada na krążku.
6.Zabawa uspokajająca ,,Marsz z krążkiem''.
- Dziecko maszeruje po dywanie w rytm bębenka, trzymając krążek na dłoni w taki sposób,
żeby nie spadł. Potem odkłada go na wyznaczone miejsce.
1.Nauka wiersza Ewy Stadtmuller ,,Kim jesteś?
* Zabawa ,,Dokończ zdania''.
- Rodzic mówi początek zdania, a dziecko je kończy.
- Miejscowość, w której mieszkam, to….
- Mieszkam...przy ulicy…
- Lubię swoją miejscowość, bo…
- Moje przedszkole znajduje się w … przy ulicy...
* Słuchanie wiersza.
Czy wiesz, kim jesteś? - To oczywiste!
Co ci jest bliskie?- Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy- biało- czerwone.
Ojczyste godło- orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie – mazurka dźwięki,
No i stolica- miasto syrenki.
I jeszcze Wisła co sobie płynie:
Raz na wyżynie, raz na równinie.
I mija miasta prześliczne takie…
- Już wiesz, kim jesteś?
- Jestem Polakiem.
* Rozmowa na temat wiersza.
- Co jest bliskie osobie z wiersza?
- Jakie znaki ojczyste?
- Co jest jeszcze bliskie?
- Kim jest osoba z wiersza?
- A wy, kim jesteście?
* Wskazywanie wśród obrazków flag – flagi Polski.
( Obrazki flag różnych państw).
- Rodzic umieszcza na tablicy obrazki flag różnych państw, w tym flagę Polski.
- Dz. wskazuje ją, omawia jej wygląd.
* Powtórna recytacja wiersza.
Karta pracy, cz.4, s.28
* Rodzic pyta:
- Co to jest Bałtyk?
- Gdzie się znajduje?
- Jak nazywa się stolica Polski?
- Oglądanie godła.
- Kolorowanie rysunku godła według wzoru.
- Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.
* Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Polska.
- Dz. maszerują w różnych kierunkach pokoju podczas wypowiadania przez rodzica
dowolnych słów. Kiedy usłyszą słowo Polska, muszą jak najszybciej usiąść.
* Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu.
- Rodzic mówi fragmenty wiersza, dziecko za nim powtarza. Potem dziecko próbuje recytować
wiersz wspólnie z rodzicem.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( Bębenek, tamburyn, plastikowy kręgiel).
* Zabawa orientacyjno- porządkowa ,,Posłuszne kręgle''.
- Dzieci poruszają się swobodnie po sali, trzymając kręgle w ręce. Na mocne uderzenie
w bębenek zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej,
z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają i łapią.
* Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jak najdalej w przód''.
- Dzieci w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rekach. Wykonują skłon tułowia w przód,
sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp ( kolana proste).
* Skręty ,,Na prawo, na lewo''.
- Dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, podtrzymując je rękami,
łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują
kilka rzutów i chwytów kręglami.
* Skrętoskłony ,,Witamy stopy''.
- Dzieci w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do
lewej stopy – przywitanie jej ( podczas ćwiczenia dz. starają się nie zginać kolan, kręgle
trzymają obiema rekami).
* Ćwiczenie mięśni grzbietu ,, Oglądamy kręgle''.
- Dzieci leżą na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszą głowę, prostują ręce
oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżnia – odpoczynek.
* Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Spotkanie''.
- Dzieci leżą na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie
wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powracają do pozycji
wyjściowej.
* Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha ,,Z nóg do rąk''.
- Dzieci leżą na plecach, kręgle trzymają pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk za głową
i powracają do siadu. Ponownie wkładają kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonują ćwiczenie.
* Bieg ,,Postaw kręgle''.
- Dzieci biegają z kręglami w różnych kierunkach przy akompaniamencie tamburyna. Podczas
przerwy w grze stawiają kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił.
* Ćwiczenia przeciw płaskostopiu ,,Sprytne stopy''.
- Dzieci w siadzie prostym podpartym, kręgiel mają pomiędzy stopami ( pionowo).
Krążą obunóż w prawo i w lewo.
- Wałkują kręgle raz jedną , raz drugą stopą.
- W siadzie podpartym- chwytają stopami kręgle i podnoszą je do góry.
* Zabawa rytmiczna ,,Zgodnie z rytmem''.
- Dzieci, w rytmie bębenka, spacerują po sali w różnych kierunkach. Podczas przerwy w grze
zatrzymują się, słuchają rytmu wystukanego przez rodzica na bębenku, starając się go zapamiętać
a następnie wystukują ten rytm, uderzając kręglami o podłogę.
* Zabawa uspokajająca ,,Marsz parami''.
- Dzieci maszerują parami po obwodzie koła; odkładają kręgle na wyznaczone miejsce.
* Słuchanie legendy charakterystycznej dla danej miejscowości.
- Rozmowa z dzieckiem na temat treści utworu.
- Samodzielne opowiadanie legendy przez dziecko.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s.26, 27,28
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13