DRODZY RODZICE ! KOCHANE DZIECI!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o naszej miejscowości; poznamy herb swojej miejscowości i najważniejsze instytucje i punkty usługowe.
TEMAT TYGODNIA : ,,MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION''( 27-30.04.2020)
TEMAT DNIA : ,,MAŁE MIASTECZKO'' ( PONIEDZIAŁEK 27.04.2020)
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE NA TYDZIEŃ:
1. Poznanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem.
2. Poznawanie zapisu nazwy swojej miejscowości.
3. Poznawanie herbu swojej miejscowości ( lub projektu herbu).
4. Organizowanie kącika regionalnego; sukcesywne wzbogacanie go w eksponaty.
5. Poznawanie instytucji i ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji.
6. Poznawanie zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji.
7. Poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służba zdrowia.
8. Stosowanie zwrotów : jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku.
9. Słuchanie wierszy, opowiadań, legend dotyczących Polski, np. Jej pochodzenia.
10.Nazywanie ważniejszych miast Polski, rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr.
11.Wspólne układanie gier, wykonywanie prac plastycznych i technicznych.
12.Wyodrębnianie ze słów głosek; rozpoznawanie i nazywanie małych i wielkich liter; czytanie sylab, wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
13.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
14.Wykonywanie prac plastycznych; śpiewanie piosenek; rozwijanie sprawności fizycznej.
ĆWICZENIA PORANNE ( NA CAŁY TYDZIEŃ)
(TAMBURYN, BĘBENEK, KRĄŻEK, KLOCEK)
1. Zabawa orientacyjo – porządkowa ,,Tworzymy koło''.
- Dziecko porusza się w rytm tamburyna. Podczas przerwy w grze jak najszybciej
podaje ręce rodzicom lub rodzeństwu i tworzy koło.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Pobudka''.
- Dziecko leży na dywanie- śpi. Na uderzenie w bębenek powoli wstaje, prostuje się
przeciąga, przeciera oczy, maszeruje po sali, aby rozprostować mięśnie: ale chce jemu się
jeszcze spać i na sygnał – dwa uderzenia w bębenek – ponownie zasypia.
3. Ćwiczenia z elementem czworakowania ,,Rozrzucone klocki''.
- Dziecko chodzi na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami.
Co pewien czas prostuje się i rozciąga, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.
4.Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi ,,Zbieramy klocki''.
- Dziecko spaceruje po sali, trzymając krążek na wyciągniętej dłoni w taki sposób, aby mu nie
spadł. Na uderzenie w bębenek wykonuje skłon w przód ( nogi proste w kolanach), podnosi
klocek i kładzie go na krążku. Na zakończenie zabawy wrzuca klocki do wyznaczonego
pojemnika.
5.Zabawa bieżna ,,Wracamy do domu''.
- Krążki- domy rozłożone są na podłodze. Dziecko biega w rytm bębenka pomiędzy nimi,
w różnych kierunkach, starając się zapamiętać, gdzie znajduje się jego dom.
Podczas przerwy w grze, wraca do domu i siada na krążku.
6.Zabawa uspokajająca ,,Marsz z krążkiem''.
- Dziecko maszeruje po dywanie w rytm bębenka, trzymając krążek na dłoni w taki sposób,
żeby nie spadł. Potem odkłada go na wyznaczone miejsce.
1. Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby ,,Małe miasteczko''.
* Zabawa z rymowanką – Miejscowość swoją znamy, miejscowość swoją kochamy.
- Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizując ją prostym, wymyślonym
przez nie ruchem ( np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię.
* Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby ,,Małe miasteczko''.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
Lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
* Rozmowa na temat wiersza.
- Jak wygląda małe miasteczko?
- Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
* Wskazywanie różnic między miasteczkiem ( wsią), a dużym miastem.
( napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
- Rodzic umieszcza na tablicy napisy.
- dziecko podaje określenia, samodzielnie lub z pomocą rodzica i układa je, jeśli potrafi. Np:
spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu...( małe miasto/ wioska); dużo hałasu, smog,
pojazdy, dużo osób…. ( duże miasto).
* Zabawa ruchowa ,, Spacer krętą uliczką''
( apaszka do zawiązania oczu)
- Dziecko ma zawiązane oczy, a rodzeństwo lub rodzic jest przewodnikiem, który prowadzi dziecko
po uliczce.
- Rodzic podaje określenie kierunku, np.: prosto, w prawo, w lewo, a zadaniem przewodnika jest
przeprowadzenie kolegi do końca uliczki.
2. Spacer ( wirtualny) po swojej miejscowości.
- Oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych.
- Zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne.
- Zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy.
- Poznawanie nazw mijanych ulic.
* Zabawy konstrukcyjne – budowanie z klocków.
- Dziecko buduje różne domy z klocków.
- Następnie porównuje powstałe budowle, wykorzystując następujące pojęcia:
wysoki, wyższy, niższy.
- Dziecko zachęca do kupna powstałego domu poprzez reklamę.
- Poszukuje jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów
do zainteresowania się danym budynkiem.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz.4, s. 20
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13