WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

2020.04.24 - ZAJĘCIA DLA DZIECI

TEMAT DNIA : ,,LIS I LORNETKA''( PIĄTEK 24.04.2020)

 

 

Ćwiczenia poranne

 

1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał - ,,Dzieci w lesie''.

Dziecko biega po pokoju w rytm bębenka. Na mocne uderzenie w bębenek, dziecko przykuca

( na niby za drzewem) 3x.

2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Rzucamy szyszkami''

Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym

zamachem jak najdalej.

3. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Przedzieramy się przez leśne zarośla''.

Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas

prostuje się i maszeruje do przodu.

4. Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni - ,,Toczymy zwalony pień''.

Dziecko dobiera się parami ( z rodzeństwem, rodzicami). Pierwsze dziecko jest przewróconym

przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach,

z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili zmiana ról.

5. Ćwiczenia ramion i tułowia - ,,Piłujemy drzewo''.

Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają

je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują

piłowanie drzewa.

6. Ćwiczenie uspokajające - ,,Wracamy z lasu''.

Dzieci maszerują parami po obwodzie koła .

 

1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Lis i lornetka''.

 

* Przypomnienie dziecku jak należy zachować się w lesie.

* Rodzic pyta:

-Dlaczego należy tak się zachowywać?

* Ćwiczenia oddechowe - ,,Las pachnie żywicą,,

- Dziecko stoi naprzeciw otwartego okna.

- Wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami.

 

* Słuchanie opowiadania

 

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza, niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.

- Schowajcie się!- krzyknął płochliwy zając. - Idą tu małe człowieki!

- Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych.

- Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! - pisnęły przerażone mrówki.

- Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!

- Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą

kitką.

- Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.

- Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! - krzyknął oburzony borsuk.

- Chyba nie wiedzą , że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu!

- To straszne! - oburzyła się wiewiórka.- Zaraz przygotuję pociski z orzechami i będę nimi

rzucać. Pac, pac!

W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.

- Witam państwa- przywitał się. -Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się

należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one maja dobre serca.

- Tiuu, tiuu My znamy te maluchy! - odezwały się ptaki.- Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.

Nadbiegł zziajany lis i , łapiąc oddech, wysapał:

- Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.

- Nie mówi się człowieki, tylko ludzie -po raz drugi odezwała się łania.

- No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich ,, moje kochane przedszkolaki;

czy jakoś tak...Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci.

Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciasteczkach i cukierkach. Wszystkie butelki

po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci.

- A nie krzyczały? - szepnęły wciąż wystraszone zajączki.

- Ależ skąd! One dobrze wiedziały, ze w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.

- O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani zającowa.

- Szanować las najwyższy czas! - odpowiedziały chórem zwierzęta.

Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie dzieci za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy : nie hałasujemy, nie niszczymy mrowisk i norek, nie zrywamy żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.

- A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie.

- Tak! Chcemy!

- Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia.

- I ptaszki.

- A ja narysuję mech – postanowił Jacek.

Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałązkach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim ,że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot.

- Co to jest? - zapytała Kasia.

- To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, ze bardziej przypomina psa niż lisa.

- A co on trzyma?

- Lornetkę – odpowiedziała Ada.

- Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek- stwierdzi Piotrek. - Nie widziałam tam żadnego lisa.

- Naprawdę?

- Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.

- To dlaczego nam nie powiedziałaś?

- Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.

- Pewnie, że umiemy! - stwierdził Piotrek.

Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy.

- Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? - zapytała dzieci.

Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: ,,Czas szanować las''. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.

- Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? - zdziwiły się dzieci.

- Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani.

- Przecież pani nic nie narysowała…

- Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę.

Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!

 

* Rozmowa na temat opowiadania.

Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?

- Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?

- Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?

- Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?

- Kogo narysowała Ada? Dlaczego?

- Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?

 

* Zabawa w ,, Echo leśne ,,

* Rodzic wyklaskuje lub wydeptuje dowolne rytmy, a dziecko powtarza je jak echo.

 

* Rozmowa na temat zależności występujących w świecie przyrody.

- Kto jest ważniejszy w przyrodzie: rośliny czy zwierzęta?

- Czy zwierzęta mogłyby żyć, gdyby nie było roślin?

 

* Nauka krótkiej rymowanki.

( bębenek)

- Po nauczeniu się rymowanki dziecko wypowiada ją rytmicznie w rytmie wystukanym przez

rodzica na bębenku.

 

Lasy to płuca ziemi i o nie dbamy.

Nie niszczymy ich, nie śmiecimy w nich.

Tylko w ciszy patrzymy i głęboko ...oddychamy.

 

* Zrobienie wystawy związanej z lasem.

- Rysowanie przez dziecko tego, co kojarzy się z lasem.

- Po wykonaniu pracy i omówieniu , rodzic umieszcza pracę w odpowiednim miejscu.

 

 

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 

 

( gazety, tamburyn, gwizdek)

I. Część wstępna.

* Czynności organizacyjno – porządkowe.

- Dziecko porusza się w dowolny sposób, ostrożnie , między rozłożonymi gazetami.

Na polecenia rodzica, zatrzymuje się i dziecko podnosi gazetę.

* Zabawa ożywiająca.

- Dziecko biega z potrząsaniem gazetą, trzymając oburącz w górze.

Na mocne uderzenie w tamburyn i zapowiedź: Burza , zatrzymuje się i – przyjmuje dowolną

pozycję- chroni się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.

II. Część główna.

* Dziecko stoi w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę- w siadzie w przód wymachując

gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostuje się i potrząsa gazetą w górze.

* Wykonuje klęk podparty, dłonie ma na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz- przy zgiętych w łokciach rękach opada tułowiem w przód, dotyka gazety brodą i powraca do pozycji wyjściowej.

* W leżeniu przodem – unosi gazetę trzymaną za końce oburącz ( ręce zgięte w łokciach,

skierowane w bok), dmucha na gazetę i wprowadza ją w ruch.

* Kładzie gazetę na podłodze, zwija ją po przekątnej w rulonik i przeskakuje przez nie bokiem z

jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego.

* W staniu, ruloniki trzyma za końce, z przodu – przekłada nogę przez rulonik, wytrzymuje w

staniu jednonóż, wykonuje dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do

pozycji wyjściowej( ćwiczenie należy wykonać prawą i lewą nogą, na zmianę).

* Ugniata gazetę tak, aby powstały kulki( piłki)- rzuca kulkami i chwyta je w miejscu, w chodzie,

w biegu: rzuca i chwyta, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonuje

klaśnięcie, dotyka ręką podłogi, robi rękami młynek, wykonuje obrót itp.

* W leżeniu przodem -przetacza kulki z ręki do reki, podrzuca kulki oburącz, jednorącz.

* Maszeruje z kulką na głowie.

III. Część końcowa.

* Ćwiczenie korekcyjne i uspokajające.

- Dziecko maszeruje we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzi do siadu skrzyżnego.

* W siadzie skrzyżnym – wykonuje skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.

*W siadzie podpartym, kolana ma rozchylone, kulki położone między stopami – podrzuca kulki

stopami, chwytając rękami.

* W marszu, kulki trzyma w dłoni ( prawej, lewej)- ćwiczenie oddechowe- wykonuje wdech

nosem i próbuje zdmuchiwać kulki z dłoni.

* Czynności porządkowe : odkłada kulki na wyznaczone miejsce.

 

 

 

Data dodania: 2020-04-24 08:05:18
Data edycji: 2020-04-24 08:05:29
Ilość wyświetleń: 824
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej