TEMAT DNIA : ,,HODOWLA HIACYNTÓW'' ( CZWARTEK 23.04.2020)
Ćwiczenia poranne
1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał - ,,Dzieci w lesie''.
Dziecko biega po pokoju w rytm bębenka. Na mocne uderzenie w bębenek, dziecko przykuca
( na niby za drzewem) 3x.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Rzucamy szyszkami''
Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym
zamachem jak najdalej.
3. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Przedzieramy się przez leśne zarośla''.
Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas
prostuje się i maszeruje do przodu.
4. Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni - ,,Toczymy zwalony pień''.
Dziecko dobiera się parami ( z rodzeństwem, rodzicami). Pierwsze dziecko jest przewróconym
przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach,
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili zmiana ról.
5. Ćwiczenia ramion i tułowia - ,,Piłujemy drzewo''.
Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają
je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują
piłowanie drzewa.
6. Ćwiczenie uspokajające - ,,Wracamy z lasu''.
Dzieci maszerują parami po obwodzie koła .
1. Założenie hodowli hiacyntów.
( Karta pracy, cz.4, s. 19)
* Olek i Ada zakłada hodowlę hiacyntów .
* Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie.
* Dziecko podaje, jakie czynności należy wykonać:
- przygotować doniczkę z ziemią,
- włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,
- podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
- podlewać hiacynta co kilka dni.
* Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.
* Założenie hodowli przez dziecko.
( cebulki hiacyntów, ziemia ogrodnicza, konewka z wodą, łopatka, doniczka).
* Dziecko otrzymuje doniczkę, ziemię, cebulki hiacyntów.
* Nabiera ziemię łopatką do doniczki, wsadza cebulkę.
* Częściowo je przykrywa, podlewa wodą z konewki i umieszcza na parapecie okna.
* Przez następne dni, obserwuje rozwijające się hiacynty.
2. Sprzątanie ogrodu przy domu lub na działce i sadzenie młodego dębu.
( łopatka, taczka, miotła, grabie, rękawiczki ochronne, worki z napisem – papier)
* Rozmowa na temat czystości ogrodu lub działki.
- Czy nasz ogród jest czysty?
- Czy wymaga posprzątania?
* Rodzic proponuje posprzątanie ogrodu.
- Pokaz narzędzi przygotowanych do pracy; zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa.
* Przydzielenie zadań ( zachęcam do robienia porządków rodzeństwo, rodziców)
- Zbieranie papierów i opakowań papierowych do worków z napisem papier ( wspólne odczytanie).
- Zbieranie na taczkę opakowań szklanych ( z zachowaniem ostrożności). I opakowań plastikowych, umieszczanie ich w odpowiednich pojemnikach.
- Grabienie drobnych odpadów – patyków, liści, małych kamieni; wrzucanie łopatkami do kosza.
- Zamiatanie ścieżek, chodników.
* Wypowiedzi dzieci na temat wykonanej pracy, jej użyteczności.
* Oczyszczenie narzędzi pracy; dokładne umycie rąk.
* Sadzenie w ogrodzie dębu.
- Rodzic wykopuje dołek w wybranym miejscu, wkłada tam drzewko z ziemią z doniczki,
w której rosło; podlewa wodą, posypuje ziemią i uklepuje ją wokół drzewa.
- Zrobienie przez rodzica wokół dębu płotka z patyków.
* Obserwowanie drzewka przez następne dni, tygodnie, miesiące; czasami podlewanie.
Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.
( słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek)
* Dziecko brudzi wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie.
* Rodzic pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę.
* Wyjaśnia dz., że aby woda mogła być użyta przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia.
*Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalistów, co pociąga
za sobą duże nakłady finansowe.
* Podkreśla konieczność oszczędzania wody.
* Rodzic przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna.
* Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę.
* Drugą część butelki rodzic odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową,
gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem.
* Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą rodzic nakłada na część
butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody.
* Do tak przygotowanego filtru dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie.
* Patrzy jak wygląda oczyszczona woda.( W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną
z rzeki, ze stawu lub kałuży).
Burza mózgów - ,,W jaki sposób można oszczędzać wodę?
* Rysowanie na temat ,,Jaki piękny jest świat''.
- Dziecko przedstawia na rysunku piękno przyrody- roślin i zwierząt.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz. 4, s. 18
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13