TEMAT DNIA : ,,OCHROŃ PRZYRODĘ''( ŚRODA 22.04.2020)
Ćwiczenia poranne
1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał - ,,Dzieci w lesie''.
Dziecko biega po pokoju w rytm bębenka. Na mocne uderzenie w bębenek, dziecko przykuca
( na niby za drzewem) 3x.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Rzucamy szyszkami''
Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym
zamachem jak najdalej.
3. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Przedzieramy się przez leśne zarośla''.
Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas
prostuje się i maszeruje do przodu.
4. Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni - ,,Toczymy zwalony pień''.
Dziecko dobiera się parami ( z rodzeństwem, rodzicami). Pierwsze dziecko jest przewróconym
przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach,
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili zmiana ról.
5. Ćwiczenia ramion i tułowia - ,,Piłujemy drzewo''.
Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają
je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują
piłowanie drzewa.
6. Ćwiczenie uspokajające - ,,Wracamy z lasu''.
Dzieci maszerują parami po obwodzie koła .
1. Zabawa przy piosence ,,Ochroń Ziemię'' ( może być inna piosenka o ochronie przyrody)
* Wyjaśnienie słów- lasy to płuca Ziemi.
- Rodzic wyjaśnia, ze lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy,
zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
* Zabawa graficzna ,,Drzewo''
- Dziecko otrzymuje od rodzica kartkę z narysowanym konturem drzewa.
- W zależności od kształtu drzewa, wypełnia rysunek trójkątami ( drzewa iglaste), małymi
kołami ( rozłożyste drzewa , np. dąb)
* Zabawa dydaktyczna ,,Co zanieczyszcza powietrze''
( obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, napisy: tak, nie)
- Rodzic rozkłada w różnych miejscach pokoju obrazki przedstawiające: różne środki lokomocji
zakłady z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze, oraz przedmioty służące dziecku
do zabawy.
- Dziecko ogląda odszukane obrazki i umieszcza je na stoliku.
- Pod napisem – tak kładą te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza ( np. rower,
deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka), a pod napisem nie – pozostałe ( fabryka z
dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa).
- Rodzic uświadamia dziecku, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez
stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.
* Ćwiczenia prawidłowej wymowy.
- Rodzic podaje przykłady krótkich wypowiedzi w nadanym przez siebie rytmie,
a dzieci starają się je powtórzyć na zasadzie echa muzycznego, w różnym tempie oraz z różnym
natężeniem dźwięku.
- Zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie : raz głośno,
raz cicho.
- Recytuje coraz głośniej, następnie – coraz ciszej.
Ziemia ziemia to nasza planeta.
Dbamy o czyste powietrze.
Nie chcemy śmieci na leśnej łące.
Precz z dymem, który zasłania słońce.
- Dziecko powtarza zaprezentowany tekst.
* Zabawa muzyczno – ruchowa ,,Segregujemy śmieci''
( skrzynki w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim, opaski w kolorach skrzynek, bębenek)
- W trzech miejscach są ustawione kartonowe skrzynki w trzech kolorach: zielonym,
niebieskim, żółtym.
- Dzieci są podzielone na trzy grupy ( zachęcam do zabawy rodziców, rodzeństwo)
- Każda grupa jest oznaczona opaskami w kolorze odpowiednim do koloru skrzynki.
- W rytmie bębenka dz. wykonują swobodny bieg między skrzynkami.
- Na hasło: Segregacja, dz. podbiegają do wybranych skrzynek, zgodnie z kolorami opasek.
- Na mocne uderzenie w bębenek recytują tekst Bożeny Formy:
Kolory kontynentów wszyscy dobrze znamy,
segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy;
do żółtego butelki, szkło do zielonego,
gazety i kartony zawsze do niebieskiego.
2. ,,Segregujemy śmieci – ćwiczenia plastyczne.
*Segregowanie opakowań ( opakowania po różnych materiałach, pudełko)
- Rodzic przynosi do pokoju pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi,
szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi.
- Dz. zastanawia się, po czym są poszczególne opakowania, segreguje je według materiału,
z jakiego zostały wykonane.
* Zabawa ,,Do jakiego pojemnika''?
( obrazki pojemników do segregowania odpadów).
- Rodzic pokazuje dz. obrazki specjalnych pojemników, których używa się do segregowania
odpadów, i wyjaśnia, jakie odpady można do nich wkładać.
- Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania
materiału, który może zostać ponownie wykorzystany.
- Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte.
- Wyjaśnia pojęcie recyklingu.
Pojemnik ( lub worek) niebieski – papier,
pojemnik ( lub worek) zielony – szkło,
pojemnik ( lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.
* Praca plastyczna - ,,Segregujemy śmieci''.
- Rysowanie pojemników na śmieci
- Kolorowanie ich na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci ( żółty, zielony,
niebieski).
- Rysowanie odpadów pod odpowiednim pojemnikiem.
- Porządkowanie miejsca pracy.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz.4, s.16,17
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13