TEMAT DNIA : ,,JAK DBAĆ O PRZYRODĘ'' ( WTOREK 21.04.2020)
ĆWICZENIA PORANNE
1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał - ,,Dzieci w lesie''.
Dziecko biega po pokoju w rytm bębenka. Na mocne uderzenie w bębenek, dziecko przykuca
( na niby za drzewem) 3x.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Rzucamy szyszkami''
Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym
zamachem jak najdalej.
3. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Przedzieramy się przez leśne zarośla''.
Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas
prostuje się i maszeruje do przodu.
4. Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni - ,,Toczymy zwalony pień''.
Dziecko dobiera się parami ( z rodzeństwem, rodzicami). Pierwsze dziecko jest przewróconym
przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach,
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili zmiana ról.
5. Ćwiczenia ramion i tułowia - ,,Piłujemy drzewo''.
Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają
je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują
piłowanie drzewa.
6. Ćwiczenie uspokajające - ,,Wracamy z lasu''.
Dzieci maszerują parami po obwodzie koła .
1. Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych.
* Dostrzeganie cech wspólnych danych i cech je różniących. Segregowanie obrazków
ze względu na jedną cechę ( np. dziecko dostaje karty, na których rodzic narysował kwiaty,
duże i małe)
* dz. wycina kwiaty
* rodzic ma przygotowane kartoniki, na których będzie kodował wraz z dzieckiem
cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:
- wielkość, np. sylwetki człowieka
- kolor, np. plamy: żółta, czerwona,
- kształt- obrazek róży, pierwiosnka, tulipana
* Rodzic mówi i pyta:
- Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione?
- Jak można je rozdzielić?
( dziecko podaje różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie
według kształtów kwiatów).
* Rozłóż karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów,
a w drugiej- małych kwiatów.
- Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? ( np. małą sylwetą człowieka).
- Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? ( np. większą sylwetą
człowieka). Dziecko zsuwa karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą ( małe lub ,
duże), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną
cechę.
* Rozłóż karty według kolorów.
- Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (np. plamami
w danym kolorze).
- Dziecko zsuwa karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą ( żółte, różowe lub
czerwone plamy), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki
mają wskazaną cechę.
* Rozłóż karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.
- Jak zaznaczyłaś na kartoniku, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie?( rysunkiem tulipana
róży, pierwiosnka).
- Dziecko zsuwa karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą( rysunek kwiatu tulipana,
róży, pierwiosnka), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki
mają wskazaną cechę. Teraz rodzic sprawdza, czy dziecko wybiera odpowiednie karty.
- Rodzic wybiera karty, a dziecko ma wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać.
- Dopiero kiedy rodzic upewni się, że dziecko potrafi wyróżnić i nazwać cechy obrazków,
może przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.
SEGREGOWANIE KART ZE WZGLĘDU NA DWIE CECHY RÓWNOCZEŚNIE.
( Kartoniki z kwiatami – małe i duże żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana; małe i duże
czerwone kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana)
* Rodzic pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte.
* Dz. musi wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana.
- Rodzic wybiera karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę.
- Zadaniem dz. jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie ( czerwone kwiaty róży).
* Jeżeli dz. nie będzie miało kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować
karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
( gazety, tamburyn, gwizdek)
I. Część wstępna.
* Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Dziecko porusza się w dowolny sposób, ostrożnie , między rozłożonymi gazetami.
Na polecenia rodzica, zatrzymuje się i dziecko podnosi gazetę.
* Zabawa ożywiająca.
- Dziecko biega z potrząsaniem gazetą, trzymając oburącz w górze.
Na mocne uderzenie w tamburyn i zapowiedź: Burza , zatrzymuje się i – przyjmuje dowolną
pozycję- chroni się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.
II. Część główna.
* Dziecko stoi w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę- w siadzie w przód wymachując
gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostuje się i potrząsa gazetą w górze.
* Wykonuje klęk podparty, dłonie ma na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz- przy zgiętych w łokciach rękach opada tułowiem w przód, dotyka gazety brodą i powraca do pozycji wyjściowej.
* W leżeniu przodem – unosi gazetę trzymaną za końce oburącz ( ręce zgięte w łokciach,
skierowane w bok), dmucha na gazetę i wprowadza ją w ruch.
* Kładzie gazetę na podłodze, zwija ją po przekątnej w rulonik i przeskakuje przez nie bokiem z
jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego.
* W staniu, ruloniki trzyma za końce, z przodu – przekłada nogę przez rulonik, wytrzymuje w
staniu jednonóż, wykonuje dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do
pozycji wyjściowej( ćwiczenie należy wykonać prawą i lewą nogą, na zmianę).
* Ugniata gazetę tak, aby powstały kulki( piłki)- rzuca kulkami i chwyta je w miejscu, w chodzie,
w biegu: rzuca i chwyta, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonuje
klaśnięcie, dotyka ręką podłogi, robi rękami młynek, wykonuje obrót itp.
* W leżeniu przodem -przetacza kulki z ręki do reki, podrzuca kulki oburącz, jednorącz.
* Maszeruje z kulką na głowie.
III. Część końcowa.
* Ćwiczenie korekcyjne i uspokajające.
- Dziecko maszeruje we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzi do siadu skrzyżnego.
* W siadzie skrzyżnym – wykonuje skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.
*W siadzie podpartym, kolana ma rozchylone, kulki położone między stopami – podrzuca kulki
stopami, chwytając rękami.
* W marszu, kulki trzyma w dłoni ( prawej, lewej)- ćwiczenie oddechowe- wykonuje wdech
nosem i próbuje zdmuchiwać kulki z dłoni.
* Czynności porządkowe : odkłada kulki na wyznaczone miejsce.
ZADANIA NA DZIŚ
Karty pracy, cz.4, s. 14,15
Litery i liczby, cz.2, s.74
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s.72
LITERY I LICZBY
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=49
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13