DRODZY RODZICE ! KOCHANE DZIECI!
Serdecznie Wszystkich pozdrawiam i dziękuję bardzo za zrozumienie i współpracę.
Gorąca prośba, aby zaproponowane zadania w formie zabawy, nadal realizować z dziećmi w domu.
Życzę dzieciom miłej zabawy - bardzo się za Wami stęskniłam, a rodzicom życzę wytrwałości.
TEMAT KOMPLEKSOWY NA TYDZIEŃ: ,,DBAMY O PRZYRODĘ''( 20-24.04.2020)
TEMAT DNIA : ,,STRAŻNICY PRZYRODY'' (PONIEDZIAŁEK)
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNE NA TYDZIEŃ:
1.Oglądanie filmów przyrodniczych, książek, albumów, tablic, korzystanie z internetu ( poznawanie
przyrody w sposób pośredni).
2.Poznawanie przejawów działalności ekologicznej:
- segregacja śmieci ,
- oczyszczanie ścieków ,
- zakładanie filtrów na kominy ,
- ochrona roślin i zwierząt ,
- oszczędne korzystanie z surowców i materiałów ( oszczędzanie wody i energii),
- tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody,
- sadzenie drzew i krzewów,
3.Poznawanie norm ekologicznych – nakazu:
- segregowanie odpadów,
- oszczędnego gospodarowania materiałami,
- oszczędnego korzystania a wody.
4.Zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w domu – dbanie o nie.
5.Rozwijanie poznawczego obszaru dziecka:
- słuch fonetyczny,
- próby czytania,
- przygotowanie do pisania,
- elementy matematyki,
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków,
- działalność plastyczna,
- muzyka i śpiew,
- aktywność ruchowa
ĆWICZENIA PORANNE ( NA CAŁY TYDZIEŃ)
1. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał - ,,Dzieci w lesie''.
Dziecko biega po pokoju w rytm bębenka. Na mocne uderzenie w bębenek, dziecko przykuca
( na niby za drzewem) 3x.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych - ,,Rzucamy szyszkami''
Dziecko na niby spaceruje po lesie, co pewien czas podnosi szyszkę i rzuca nią z dużym
zamachem jak najdalej.
3. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Przedzieramy się przez leśne zarośla''.
Dziecko porusza się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas
prostuje się i maszeruje do przodu.
4. Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni - ,,Toczymy zwalony pień''.
Dziecko dobiera się parami ( z rodzeństwem, rodzicami). Pierwsze dziecko jest przewróconym
przez burzę pniem drzewa- leży na podłodze, drugie delikatnie turla pień w różnych kierunkach,
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili zmiana ról.
5. Ćwiczenia ramion i tułowia - ,,Piłujemy drzewo''.
Dzieci stoją w parach, twarzami do siebie. Podają sobie ręce i naprzemiennie przeciągają
je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladują
piłowanie drzewa.
6. Ćwiczenie uspokajające - ,,Wracamy z lasu''.
Dzieci maszerują parami po obwodzie koła .
TEMAT ZAJĘCIA – 1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej ,, Strażnicy przyrody''.
( Karty pracy, cz.4 s. 12- 13)
* Oglądanie zdjęć wybranych drzew- liściastych i iglastych.
* Dziecko ogląda zdjęcia drzew, nazywa je, porównuje wygląd.
* Wypowiedzi dziecka na temat: ,,Co to jest las?''
( Karton w kształcie drzewa, mazak)
* Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem ,,las''
- Rodzic zapisuje je na kartonie w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to… ułożonego
z liter i odczytanego przez dziecko.
* Poznawanie ogólnej budowy drzewa.
- Rodzic układa przed dzieckiem poszczególne kartonowe elementy drzewa:
korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi. Dziecko nazywa części drzewa.
Układa je we właściwej kolejności.
- Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
* Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej ,,Strażnicy przyrody'' ( Karty pracy, cz.4, s. 12-13)
- Kolorowanie rysunków zwierząt.
* Co robiły dzieci w lesie?
* Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
* Jak Ty się zachowujesz w lesie?
Opowieść ruchowa ,,W lesie''
- Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic.
* Wyruszamy na wycieczkę do lasu ( dz. maszeruje po pokoju).
* Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Idziemy gęsiego, jeden za drugim
( zachęcam do zabawy rodziców, rodzeństwo)
* Las staje się gęsty- trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla.
* Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu:
- śpiewu ptaków ( wykonują skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukanie dzięcioła
( w przysiadzie, uderzają palcami o ziemię)
* Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie ( czworakują w różnych kierunkach).
* Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy.
* Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
2. ,,Olek leży na hamaku''- zapoznanie z literą H h. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego
- hamak.
Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?- Rozmowa z dzieckiem.
( Zielony karton, mazak)
* Dziecko podaje propozycje, a Rodzic zapisuje je na zielonym kartonie.
* Na koniec dziecko – na znak, ze zgadza się z tym, co jest napisane- odbija na kartonie swoje dłonie maczane w farbie.
* Przykładowe propozycje dziecka:
- Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów, nie łamie gałęzi, nie śmieci, dokarmia ptaki ( zwierzęta)
oszczędza wodę, elektryczność, segreguje śmieci, lubi zwierzęta.
Zabawa ruchowa rozwijająca reakcję na ustalone sygnały- ,,Porządki.''
( małe obręcze lub skakanki, pojedyncze strony gazet, bębenek)
* W sali są rozłożone małe obręcze.
* W każdej obręczy znajdują się pojedyncze strony gazet.
* W rytmie bębenka dzieci swobodnie maszerują między obręczami.
* Podczas przerwy w muzyce, dziecko podchodzi do najbliżej leżącej obręczy i zgniata
gazetę, formując z niej kulę. Następnie manipuluje nią zgodnie z poleceniami:
- tocz kulę wokół siebie, podrzucaj kulę, przekładaj kulę z lewej ręki do prawej.
* Po zakończeniu zadań dźwięk bębenka zaprasza do ponownego marszu.
ZADANIA NA DZIŚ
Karty pracy, cz.4. s.12,13
Litery i liczby, cz.2, s.70-73
LITERY I LICZBY
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=49
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13