ZAJĘCIA DLA DZIECI : ,, MAKIETA WIEJSKIEGO PODWÓRKA''( PIĄTEK 17.04.2020)
Ćwiczenia poranne
- ( sznurek, bębenek)
* Zabawa orientacyjno- porządkowa- Przestraszone kurczątka''
- Dzieci są kurczątkami. Swobodnie poruszają się w różnych kierunkach pokoju.
Na hasło: Uwaga, kot! Uciekają do kurnika ( wyznaczonego miejsca w pokoju), wydając odgłosy:
pi, pi, pi. Hasło: Nie ma kota, jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów.
* Ćwiczenia dużych grup mięśniowych- ,,Kaczuszki szukają ziarenek''.
- Dzieci są kaczuszkami. Chodzą po pokoju małymi krokami, kołysząc się na boki; co pewien czas
wykonują przysiady tułowia w przód- zbierają ziarenka- i prostują się.
* Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - ,,Pieski gonią gęsi''
- Rodzic dzieli dzieci na dwie grupy ( zachęcam do zabawy całą rodzinkę); pieski, które na
początku zabawy zajmują miejsce z boku, i gąski, które spacerują po dywanie.
Na mocne uderzenie w bębenek pieski na czworakach przeganiają gąski pod ściany.
Potem zmiana ról.
* Ćwiczenie tułowia- skłony- ,,Kogut zasypia''
- Dzieci w siadzie klęcznym, wykonują skłon tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan
- kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli prostują się i ustawiają głowy prosto.
* Ćwiczenie równowagi - ,,Na grzędzie.
- Dzieci są kurczakami. Przechodzą, stawiają nogę za noga, po sznurku, tak aby z niego
nie spaść.
* Zabawa uspokajająca- ,,Na podwórku''.
- Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki;
Na podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko, i kwa, kwa, kwa,
niech zabawa dalej trwa.
1. ,,Wiejskie podwórko''- wspólne wykonanie makiety wiejskiego podwórka.
* Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
- Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
- Jakie zwierzęta tam spotkamy?
* Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
( kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/ obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka,
tekturki,klej, plastelina, zielone farby, pędzelki,prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy,
bibuła, wykałaczki)
* Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/ zdjęcia zwierząt, które można spotkać na
wiejskim podwórku (lub je rysują).
* Dzieci przyklejają obrazki/ zdjęcia na tekturach i umocowują je plasteliną do tekturowych
podstawek.
* Rodzic przygotowuje prostokątny kawałek styropianu ( 0,5 m x 1 m), maluje go zieloną farbą
z dodatkiem maki ziemniaczanej.
* Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem - otrzymują zabudowania gospodarcze, dom
gospodarza.
* Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi
z bibuły ( np. rośliny, staw) lub z wykałaczek ( płot).
* Wykonanie pracy.
* Oglądanie makiety , nazywanie zabudowań, zwierząt.
* Umieszczenie makiety w wyznaczonym miejscu ( w kąciku przyrody).
* Porządkowanie miejsca pracy.
Zabawa ,, Co nam dają zwierzęta?
( pięć obręczy lub skakanek lub sznurków), obrazki: kury, owcy,krowy, pszczół , gęsi, jajek, miodu, jogurtu, sera, wełny, pióra, poduszki .
* Rodzic układa na dywanie pięć obręczy, w każdej z nich umieszcza zasłonięty obrazek zwierzęcia
z wiejskiego podwórka (kury, owcy, krowy, gęsi, pszczół).
- Podchodzi z dziećmi do poszczególnych obręczy i odsłania obrazki.
* Dzieci nazywają przedstawione na nich zwierzęta i zastanawiają się, co one dają człowiekowi.
* Rodzic pokazuje drugą grupę obrazków ( jajka, miód, mleko, jogurt, ser, wełna, pióra, poduszki)
- Dzieci nazywają produkty pochodzące od zwierząt i umieszczają obrazki w obręczach, przy
zdjęciach odpowiednich zwierząt.
Zabawa ,,Smakujemy i dotykamy''.
( produkty pochodzące od zwierząt, apaszka)
* Rodzic pokazuje dzieciom produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód,
mleko, wełna, pióra.
* Następnie dziecku zasłania oczy i podaje do spróbowania lub dotknięcia produkt.
- Dziecko podaje nazwę produktów, a po odsłonięciu oczu nazywa zwierzęta, od których te
produkty pochodzą, i wskazuje je na obrazkach( ćwiczenie poprzednie).
Burza mózgów- ,,Co można zrobić z tych produktów''?
* Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi, do zrobienia
czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka...
- mleko- ser, budyń, jogurt…
- pióra – poduszka, pierzyna…
- wełna – szalik, sweter, czapka…
Zabawa ruchowa - ,,Gdzie kto mieszka''
( obrazki domów zwierząt: budy, ula, stajni, obory, obrazki zwierząt; koni, krów, pszczół, psów,
tamburyn)
- Rodzic umieszcza w różnych miejscach pokoju obrazki domów zwierząt.
- Rozdaje dziecku obrazki zwierząt.
- Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach tamburyna, naśladując sposób poruszania się
zwierząt przedstawionych na obrazkach.
* Na przerwę w grze odszukuje dom zwierzęcia i kładzie obrazek przed odpowiednim domem.
Zabawa klasyfikacyjna ,,Co jedzą zwierzęta''?
( obrazki, rysunki przedstawiające pożywienie dla zwierząt z wiejskiego podwórka)
* Dziecko nazywa pokarmy przedstawione na obrazkach ( marchewka, kapusta, mleko, ryby
trawa, kości, mięso, siano, ziarna, orzechy).
* Potem układa przy obrazkach określonych pokarmów sylwety zwierząt, które się nimi żywią.
np. ziarna zbóż- kura, koń, kaczka,gęś
- marchew, kapusta- królik
- mleko, ryby- kot
- trawa, siano- krowa, owca, koza, koń
- kości, mięso- pies
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
( gazety, tamburyn, gwizdek)
I. Część wstępna.
* Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Dziecko porusza się w dowolny sposób, ostrożnie , między rozłożonymi gazetami.
Na polecenia rodzica, zatrzymuje się i dziecko podnosi gazetę.
* Zabawa ożywiająca.
- Dziecko biega z potrząsaniem gazetą, trzymając oburącz w górze.
Na mocne uderzenie w tamburyn i zapowiedź: Burza , zatrzymuje się i – przyjmuje dowolną
pozycję- chroni się przed zmoknięciem, wykorzystując gazetę.
II. Część główna.
* Dziecko stoi w rozkroku, trzymając oburącz złożoną gazetę- w siadzie w przód wymachując
gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach prostuje się i potrząsa gazetą w górze.
* Wykonuje klęk podparty, dłonie ma na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz- przy zgiętych w łokciach rękach opada tułowiem w przód, dotyka gazety brodą i powraca do pozycji wyjściowej.
* W leżeniu przodem – unosi gazetę trzymaną za końce oburącz ( ręce zgięte w łokciach,
skierowane w bok), dmucha na gazetę i wprowadza ją w ruch.
* Kładzie gazetę na podłodze, zwija ją po przekątnej w rulonik i przeskakuje przez nie bokiem z
jednej strony na drugą, od jednego końca do drugiego.
* W staniu, ruloniki trzyma za końce, z przodu – przekłada nogę przez rulonik, wytrzymuje w
staniu jednonóż, wykonuje dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie tą samą drogą przejście do
pozycji wyjściowej( ćwiczenie należy wykonać prawą i lewą nogą, na zmianę).
* Ugniata gazetę tak, aby powstały kulki( piłki)- rzuca kulkami i chwyta je w miejscu, w chodzie,
w biegu: rzuca i chwyta, wykonując dodatkowe zadania, np.: przed chwytem wykonuje
klaśnięcie, dotyka ręką podłogi, robi rękami młynek, wykonuje obrót itp.
* W leżeniu przodem -przetacza kulki z ręki do reki, podrzuca kulki oburącz, jednorącz.
* Maszeruje z kulką na głowie.
III. Część końcowa.
* Ćwiczenie korekcyjne i uspokajające.
- Dziecko maszeruje we wspięciu na palcach, z kulką na głowie, i przechodzi do siadu skrzyżnego.
* W siadzie skrzyżnym – wykonuje skręty głową w prawo, w tył i w lewo, w tył.
*W siadzie podpartym, kolana ma rozchylone, kulki położone między stopami – podrzuca kulki
stopami, chwytając rękami.
* W marszu, kulki trzyma w dłoni ( prawej, lewej)- ćwiczenie oddechowe- wykonuje wdech
nosem i próbuje zdmuchiwać kulki z dłoni.
* Czynności porządkowe : odkłada kulki na wyznaczone miejsce.
ZADANIA NA DZIŚ
Karta pracy, cz.4, s.10,11
Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 70 , 71.
KARTA PRACY
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13