Czym popłyniemy?
Drodzy Rodzice, na początek proponuję pooglądać wspólnie z dzieckiem różnych zdjęć, filmików rysunków przedstawiających środki transportu wodnego oraz ich nazywanie.
"Jak nasza mama obroniła statek przed burzą" - przeczytajcie proszę dzieciom opowiadanie J. Papuzińskiej, następnie zadajcie pytania (można również swoje):
Poprowadźcie dalszą rozmowę z dziećmi na ten temat kierując nią poprzez pytania, które przychodzą Wam do głowy np.:
"Czym popłyniemy?" - wspólnie postarajcie się wymienić nazwy morskich obiektów pływających, krótko scharakteryzujcie jakie jest ich przeznaczenie: okręty wojenne, prom, żaglowiec, statki pasażerskie, tankowce, lodołamacze. Zapytajcie dzieci o inne akweny, po których można się poruszać szlakiem wodnym (rzeki, jeziora). Wspólnie nazwijcie pływające jednostki śródlądowe: statki wycieczkowe, promy, kajaki, łódki, żaglówki - postarajcie się wspólnie określić ich przeznaczenie.
"Kolorowe żaglówki" - zapraszam teraz do zabawy konstrukcyjnej. Potrzebne będą kolorowe, plastikowe nakrętki od butelek,wykałaczki, kolorowe kawałki papieru, plastelina lub masa solna (w takiej samej ilości sól + mąka, do tego kilka kropli oleju i woda w ilości takiej, aby powstało ciasto, jak plastelina).
Wyk.: Dno zakrętki wylepiamy plasteliną lub masą solną i wtykamy wykałaczkę. Z kolorowego papieru wycinamy żagiel i nadziewamy go lub przyklejamy na wykałaczkę. Żaglówka wykonana - można zrobić więcej niż jedną np.: każdy członek rodziny wykonuje swoją.
"Wyścigi żaglówek" - teraz zapraszam do przeprowadzenia doświadczenia. potrzebujemy miski z wodą i naszych żaglówek. Puszczamy swoje łódki, Dmuchając na nie z różnym natężeniem - obserwujemy i wyciągamy wnioski. Od czego zależy prędkość naszych żaglówek? Kolejne doświadczenie - uderzamy w wodę dłonią lub jakimś przedmiotem i obserwujemy - Jak zachowują się łódki, kiedy wywołamy fale.
Udanej zabawy ;)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13