WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

2020.03.27 - PRZYKŁADOWE ZAJĘCIA DLA DZIECI

 

 

ZAJĘCIA DLA DZIECI NA PIĄTEK- 27.03.2020

 

TEMAT DNIA: ,,POSZUKIWANIE OZNAK WIOSNY''

 

1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Ozimina''.

 

Zbliża się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka .Były tam książki o przyrodzie.

- Dziadku, co to jest ozimina?- zapytał Olek.

- To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną.

-A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…

- Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej- roześmiał się dziadek.

-Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach, ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.

- Ja wolę zostać z babcią- powiedziała Ada.- Poczekaj, aż wiosna sama przyjdzie do mnie.- Mam pomysł- stwierdziła babcia.-Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa ,,przylaszczka'' i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.

- Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki- powiedział Olek.- A jakich ptaków nie wymieniłem?

- Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.

- Już mi się przypomniało! To skowronki!- zawołał Olek.

- Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

Szpak się spotkał ze skowronkiem.

- Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele,

Z tobą będzie mi weselej.

- Drogi szpaku- rzekł skowronek-

Gardło całe mam czerwone,

Łykam syrop i pigułki.

Niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku- wiosna śpiewa!

Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

 

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.

- Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

- To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?

- Tak!. I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

-Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

- Mądre te zboża- podsumował Olek.- Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

-Czasami pogoda płata figle i niszczy cała uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.

-Tak jak niedźwiedź- zauważył Olek.- Jeśli obudził się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli śpiew skowronka.

,,To już naprawdę wiosna!''- pomyślał Olek.

W ogródku spotkał Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.

- Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły snieg, zeby wyrosnąć- wyjaśniła bratu.

-A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków- Olek wręczył siostrze bazie.

-Kizie- mizie!- ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

- Chodź, pokażę ci robale…

- Robale? Jakie robale?

-Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto- zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.

-Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

- Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.

A wiesz, co z niej wyrośnie?

- Leszcze, czyli ryby- zażartował Olek.

- Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe- pochwaliła się swoją wiedza Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

- A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno?- zapytała Ada.

- Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

-Jak to?

-Wiosna to wasza babcia!- powiedział dziadek i dał babci całusa.

 

 

* Rozmowa na temat opowiadania.

- Co to jest ozimina?

- Gdzie poszli Olek z dziadkiem?

- Jakie oznaki wiosny widzieli?

- Co to są bazie – kotki?

- Co robiła Ada?

- Co to są robale?

 

 

* Zabawa ruchowa ,,Podglądamy wiosnę''

 

- Dzieci , w leżeniu przodem ( na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetkę,

- Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak, aby nie dotykały podłogi

 

 

2. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH ( woreczki foliowe)

 

 

I. Część wstępna

* Zabawa orientacyjno- porządkowa.

- Dz. poruszają się w rytm tamburynu pomiędzy rozłożonymi woreczkami foliowymi. Podczas przerwy w grze ,zatrzymują się przy najbliższym woreczku, podnoszą go i machają nim nad głową, witając inne dzieci. Pojawienie się gry na tamburynie- dzieci kładą worek foliowy na podłodze i ponownie poruszają się.

* Zabawa ożywiająca -,, Chronimy się przed deszczem''.

- Dzieci biegają po sali, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie w tamburyn, przykucają, rozciągając woreczki nad głową-chronią się przed deszczem.

II. Część główna

* Ćwiczenie tułowia- ,,Suszymy woreczki''.

- Dz. trzymają woreczki w obu rękach. W skłonie w przód wymachują nim w przód i w tył. Po kilku ruchach prostują się, potrząsają woreczkami w górze- strząsają krople wody.

* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych- ,,Powitania''

- Dz. witają woreczkami różne części ciała wymienione przez rodzica np. worek wita wasze kostki…. ramiona… brzuszki

* Ćwiczenia mięśni grzbietu - ,,Na wietrze''.

- Dz. w leżeniu przodem, unoszą woreczki trzymane za końce oburącz ( ręce zgięte w łokciach, skierowane na boki). Dmuchają na woreczki delikatnie- wieje mały wietrzyk, i mocno- wieje duży wiatr. Obserwują ruch woreczków w zależności od siły podmuchu.

* Ćwiczenie mięśni brzucha- ,,W górę i w dół''.

- Dz .w leżeniu tyłem, woreczki mają włożone między stopy. Unoszą je stopami do góry, z przełożeniem za głowę, a potem powracają do pozycji wyjściowej.

* Ćwiczenie równowagi - ,,Przechodzimy przez woreczki'.

- Dz. zwijają woreczki w rulonik. Stojąc, trzymają je przed sobą w obu rękach. Przekładają nogi przez rulonik, wytrzymując w staniu jednonóż. Potem powracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie wykonują na zmianę: prawą nogą i lewą nogą.

* Zabawa bieżna - ,,Na swoje miejsce''.

- Dz. rozkładają woreczki na podłodze; biegają między nimi przy dźwiękach tamburynu. Podczas przerwy w grze, każde musi jak najszybciej usiąść na swoim woreczku.

* Skoki - ,,Skaczemy''

- Dz .przeskakują obunóż przez woreczki rozłożone na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.

* Ćwiczenie zręczności - ,,Zręczne dłonie''.

- Zwijają woreczki jedną, a potem drugą ręką w taki sposób, aby jak najbardziej schowały się w dłoni.

* Rzuty i chwyty- ,,Podrzuć i złap''.

- Dz. robią z woreczków kulki, podrzucają je oburącz, potem jednorącz i łapią.

III. Część końcowa

* Ćwiczenia wyprostne- ,,Z woreczkiem na głowie''

- Dz. maszerują w różnych kierunkach z woreczkiem na głowie, w taki sposób, aby woreczek nie spadł; co pewien czas przykucają i powracają do pozycji stojącej.

* Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - ,,Sprytne stopy''.

- Dz. chwytają palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podają go sobie do rąk.

* Zabawa uspokajająca- ,,Marsz z woreczkiem''

- Dz. maszerują po obwodzie koła, wachlując woreczkami przed sobą;odkładają je na wyznaczone miejsce.

 

ZADANIA NA DZIŚ

 

Karty pracy cz.3, s.60- 61

 

Link poniżej:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Data dodania: 2020-03-27 08:48:49
Data edycji: 2020-03-27 09:19:21
Ilość wyświetleń: 387
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej