"Oczyszczalnia" - drodzy rodzice, dzisiaj przeprowadzimy doświadczenie. Proszę przygotujcie 3 słoiki z wodą:
1 - z wodą zaneczyszczoną naturalnie, przez piasek, kawałki roślin, drewna,
2 - z wodą sztucznie podbarwioną, zanieczyszczoną przez śmieci: plastkowe nieduże elementy, rozmoczone papiery,
3 - z wodą zanieczyszczoną olejem z pływającymi po powierzchni, sztucznie podbarwioną farbą.Przygotujcie również 3 puste słoiki przykryte gazą z gumką recepturką. Zadajcie dzieciom pytania:
Czym zanieczyszczona jest woda w poszczególnych słoikach?
Jaki ma kolor?
Czy jest przejrzysta?
Czy w takiej wodzie mogą żyć rośliny i zwierzęta?Teraz możecie przystąpić do oczyszczania wody, przelewamy kolejne słoiki z wodą zanieczyszczoną do pustych słoików z gazą, obserwujemy zmiany, opisujemy zanieczyszczenia pozostające na gazie. Wodę można przelewać wielokrotnie, aż zauważymy znaczną poprawę. Razem wyprowadzamy wniosek, że wodę można oczyszczać przez filtrowanie. Należy jednak zaznaczyć, że oczyszczenie wody z widocznocznych osadów nie świadczy o jej przydatności do picia.
Uwaga: Na jutro dzieci mogą sobie przygotować (jeśli mają w domu) "dary morza", muszle, burszcztyny sztuczne perły, wydobyte z wody kawałki drewna, kamienie. Według własnego pomysłu ułożyć "Kącik wodnych skarbów".
Zadania:
"Krople deszczu" - na dużym parasolu pokoloruj na niebiesko duże krople, a na małym małe krople. Dodatkowo policz ile jest dużych kropli i pod dużym parasolem narysuj tyle kółek ile jest kropli, a pod małym narysuj tyle kółek ile jest małych kropli. Narysuj uśmiechniętą buźkę przy tym parasolu, który ma więcej pokolorowanych kropli.