Proponowane zadania dla dzieci:
Ćwiczenia poranne.
-,,Koty na parapecie’’ – dzieci chodzą na czworaka (na kolanach i dłoniach) po dywanie, rozglądając się uważnie. Na hasło np. rodzica: ,,Kotki na parapecie’’ zwijają się w kłębek i leżą nieruchomo aż do momentu, gdy np. rodzic powie: ,,Kotki na spacer’’
-,,Tydzień’’ – dzieci stoją na dywanie, ich nogi są złączone. Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie do przodu i do tyłu z jednoczesnym wymawianiem nazw dni tygodnia.
-,,Wahadło’’ – dzieci stoją na dywanie, nogi w lekkim rozkroku, ręce na biodrach. Przenoszą ciężar ciała z jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
-,,Głaz’’ – dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym. Ręce wyprostowane w łokciach trzymają nad głową. Zadaniem dzieci jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężkiego głazu trzymanego w rękach na głowę. Kiedy to nastąpi – w podobny sposób mają unieść wyobrażony głaz aż do wyprostowania łokci.
Czarna jama – słuchanie wiersza.
Drogi rodzicu przeczytaj wierszyk.
Czarna jama
Joanna Papuzińska
Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko,
jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się zatrzaśnie…
Ła!
Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku
w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już.
Jaki tu mięciutki kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma
w domu
żadnych jam!
Rozmowa kierowana na temat wiersza, dzieci postarajcie się odpowiedzieć na pytania:
-Czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka?
-Po czym to poznaliście?
-Czego boi się bohater wiersza?
-Co to jest ,,lęk’’?
-Czy to dobrze, czy źle się bać?
-Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym?
-Czym jest ,,czarna jama’’ z wiersza?
-Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
,,Co widzisz w ciemności?’’ – zabawa z kocem.
Proponowana zabawa polega na tym, aby dzieci schowały głowy pod kocem i przez chwilę doświadczyły ciemności. W zabawie uczestniczą odważne dzieci. Po zakończonej zabawie dzieci dzielą się wrażeniami na temat tego, co widziały w ciemności.
,,Budujemy czarną jamę’’ – przestrzenna praca plastyczna.
Do wykonania tego zadania potrzebne będą wasze ulubione klocki, gazety, taśma klejąca, nożyczki, klej lub inne materiały. Zadaniem dzieci jest, wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem, wykonanie ,,czarnej jamy’’, w której następnie schowają swoje lęki i obawy. Jama może być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę. Może być na tyle duża, abyście mogli się w niej schować, możecie zbudować jamę na jakiejś konstrukcji np. wykorzystać klocki. Po skończonej zabawie dzieci wchodząco ,,czarnej jamy’’ i symbolicznie zostawiają w niej swoje lęki.
Kochane dzieci życzę kreatywnych pomysłów i dobrej zabawy!
Praca z KP4.22a – łączenie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek.(załącznik)
,,Nasze uczucia’’ – samodzielna praca z Księgą Zabaw (str. 72-73) – czytanie prostych wyrazów, oglądanie ilustracji.
Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie wyrazów określających emocje. (załącznik)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13