Temat dnia: „Jakie zwierzÄ™ta można spotkać na polu”
1. Zabawa w zapamiÄ™tywanie szczegóÅ‚ów, które znajdujÄ… siÄ™ na
obrazku – „Jakie zwierzÄ™ta można spotkać na polu”.
Potrzebny bÄ™dzie: obrazek, na którym jest przedstawione pole i mieszkajÄ…ce na
nim zwierzęta: mysz, kret, ślimak, zając, biedronka, bocian.
ZaÅ‚Ä…cznik nr 1 – zwierzÄ™ta mieszkajÄ…ce na polu.
Drogi rodzicu, pokazujemy dziecku obrazek, na którym jest przedstawione pole i
mieszkające na nim zwierzęta. A wy kochane dzieci przyjrzyjcie się mu uważnie, bo
za chwilÄ™ mama lub tata odwróci obrazek, lub zamknie stronÄ™ tak, abyÅ›cie nie
widzieli tego, co się tam znajduje. Waszym zadaniem jest wymienić jak najwięcej
szczegóÅ‚ów, które udaÅ‚o siÄ™ zapamiÄ™tać. ZabawÄ™ można powtórzyć kilka razy, wiÄ™c
się nie martwcie, jeśli za pierwszym razem się nie udało. Następnie pytamy dziecko:
Co to jest pole? – swobodna wypowiedź dziecka. Pomagamy uzupeÅ‚nić wypowiedź
dziecka.
POLE - to obszar ziemi, na którym uprawia siÄ™ różne roÅ›liny, np.: ziemniaki, żyto,
buraki. Pole najczęściej jest odwiedzane przez: myszy, krety, ślimaki, zające,
biedronki, bociany, sarny, dziki, czyli te zwierzÄ™ta, które mogÄ… znaleźć tu coÅ› do
jedzenia.
2. WesoÅ‚e zabawy z myszkami – zajÄ™cia matematyczne.
Do zajęć potrzebna bÄ™dzie mysz – pluszowa lub wÅ‚asnorÄ™cznie wykonana z
papieru - liczę na Państwa i dzieci kreatywność oraz czarna kartka.
Drogie Dzieci usiądźcie wygodnie na dywanie, a Ty drogi rodzicu przywitaj go
słowami:
Dziś zabawy są z myszkami, więc czekają na nas w kątku. Weźmy wszyscy je
do ręki i zacznijmy od początku. Dziecko bierze swoją myszkę, wręczamy mu
czarnÄ… kartkÄ™ papieru i zaczynamy zabawÄ™.
A teraz drogie dzieci poÅ‚óżcie swoje myszki na kartce papieru, które otrzymaliÅ›cie
od mamy, wysłuchajcie opowiadania i poruszajcie myszkami po kartce zgodnie z
jej treścią.
„Pewna myszka zamieszkaÅ‚a w domu ludzi. MiaÅ‚a tam swojÄ… norkÄ™. Niestety, w
domu tym mieszkaÅ‚ również kot. Myszka baÅ‚a siÄ™ kota. Pewnego dnia poczuÅ‚a gÅ‚ód
i postanowiła wybrać się na poszukiwanie jedzenia. Cicho poruszała się do
przodu i czujnie rozglądała się dookoła. W pewnym momencie usłyszała szmer.
Szybko siÄ™ cofnęła. Kiedy znów zrobiÅ‚o siÄ™ cicho, stwierdziÅ‚a, że lepiej nie iść dalej
do przodu. Skręciła w bok. Bezszelestnie posuwała się dalej, aż tu nagle zobaczyła
kota. Z przerażenia podskoczyÅ‚a do góry i zawoÅ‚aÅ‚a: - Pi, pi, pi. Kot z uwagÄ…
przyglÄ…daÅ‚ siÄ™ spadajÄ…cej w dóÅ‚ myszce. Kiedy znalazÅ‚a siÄ™ na podÅ‚odze, delikatnie
dotknął jej swoją łapką, a potem poszedł dalej. Myszka odetchnęła z ulgą.
A teraz pokarzcie myszce swój pokój. JeÅ›li już obejrzaÅ‚a, to teraz ukÅ‚óżcie myszkÄ™
zgodnie z poleceniem, które powie Wam mama: na krzeÅ›le, pod stoÅ‚em/ Å‚awÄ…,
przed szafkÄ…, na póÅ‚ce - za samochodem, obok okna, w szafce itp. nastÄ™pnie
proszę zadać dziecku pytanie: Co podobało się myszce w pokoju najbardziej i
dlaczego. Swobodne wypowiedzi.
3. Zabawa – „Tunel kretów” – rysowanie palcem na piasku/ kaszce.
Potrzebne będą: plastikowa tacka, piasek lub kaszka manna.
ProszÄ™ podać dziecku tackÄ™, w której znajduje siÄ™ piasek /kaszka. Dziecko rysuje
palcem na piasku / kaszce korytarze kretów. NastÄ™pnie usypuje z piasku kopiec.
Możemy w tym czasie, kiedy dziecko się bawi, opowiedzieć ciekawostki o życiu
kreta.
KRET – mieszka pod ziemiÄ…. Bardzo sÅ‚abo widzi, ale za to, ma bardzo dobry wÄ™ch,
rzadko go można spotkać na powierzchni ziemi. Żyje samotnie. Nie zapada w sen
zimowy. Drąży podziemne korytarze. Ma czarne aksamitne futerko długi ryjek i
malutkie oczka.
Obejrzyjcie obrazek kreta i wysłuchajcie o nim wiersz.
Załącznik nr 2 - Obrazki "Kreta"
Wiersz pt.: „Kret” B. Forma
Jestem sobie miły krecik,
chcę by dzieci mnie poznały.
Bardzo miłe mam futerko,
nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciÄ…gle ziemiÄ™ wypychajÄ….
Silne, płaskie jak łopatki,
zawsze w pracy pomagajÄ….
Swoim ryjkiem bardzo lubiÄ™,
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w miÅ‚ej norce wÅ›ród zapasów,
siedzÄ…c marzÄ™ o przetrwaniu,
do wiosennych lepszych czasów.
4. Zabawa ruchowa, „ Spacer kreta”
Potrzebny będzie instrument muzyczny - dowolny.
ProszÄ™ zagrać na instrumencie oraz wypowiadać sÅ‚owa: „ Kret rozpoczyna
wÄ™drówkÄ™”. A wy drogie dzieci zaczynacie maszerować w rytm instrumentu, i
następnie wykonujecie polecenia mamy:
-Kret idzie cztery kroki do przodu,
-Kret idzie trzy kroki do tyłu,
-Kret idzie trzy kroki w bok,
Kret idzie w dóÅ‚, przejÅ›cie do przysiadu,
-Kret idzie w górÄ™, wstajemy.
5. A teraz moje "Jasie i MaÅ‚gosie" w nagrodÄ™, że tak Å‚adnie pracowaÅ‚yÅ›cie zapraszam Was na bajkÄ™ pt. „Krecik ogrodnikiem”
https://www.youtube.com/watch?v=GxPe_XXXTP0
Miłej zabawy !
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13