Temat dnia: „Jakie zwierzęta można spotkać na polu”
1. Zabawa w zapamiętywanie szczegółów, które znajdują się na
obrazku – „Jakie zwierzęta można spotkać na polu”.
Potrzebny będzie: obrazek, na którym jest przedstawione pole i mieszkające na
nim zwierzęta: mysz, kret, ślimak, zając, biedronka, bocian.
Załącznik nr 1 – zwierzęta mieszkające na polu.
Drogi rodzicu, pokazujemy dziecku obrazek, na którym jest przedstawione pole i
mieszkające na nim zwierzęta. A wy kochane dzieci przyjrzyjcie się mu uważnie, bo
za chwilę mama lub tata odwróci obrazek, lub zamknie stronę tak, abyście nie
widzieli tego, co się tam znajduje. Waszym zadaniem jest wymienić jak najwięcej
szczegółów, które udało się zapamiętać. Zabawę można powtórzyć kilka razy, więc
się nie martwcie, jeśli za pierwszym razem się nie udało. Następnie pytamy dziecko:
Co to jest pole? – swobodna wypowiedź dziecka. Pomagamy uzupełnić wypowiedź
dziecka.
POLE - to obszar ziemi, na którym uprawia się różne rośliny, np.: ziemniaki, żyto,
buraki. Pole najczęściej jest odwiedzane przez: myszy, krety, ślimaki, zające,
biedronki, bociany, sarny, dziki, czyli te zwierzęta, które mogą znaleźć tu coś do
jedzenia.
2. Wesołe zabawy z myszkami – zajęcia matematyczne.
Do zajęć potrzebna będzie mysz – pluszowa lub własnoręcznie wykonana z
papieru - liczę na Państwa i dzieci kreatywność oraz czarna kartka.
Drogie Dzieci usiądźcie wygodnie na dywanie, a Ty drogi rodzicu przywitaj go
słowami:
Dziś zabawy są z myszkami, więc czekają na nas w kątku. Weźmy wszyscy je
do ręki i zacznijmy od początku. Dziecko bierze swoją myszkę, wręczamy mu
czarną kartkę papieru i zaczynamy zabawę.
A teraz drogie dzieci połóżcie swoje myszki na kartce papieru, które otrzymaliście
od mamy, wysłuchajcie opowiadania i poruszajcie myszkami po kartce zgodnie z
jej treścią.
„Pewna myszka zamieszkała w domu ludzi. Miała tam swoją norkę. Niestety, w
domu tym mieszkał również kot. Myszka bała się kota. Pewnego dnia poczuła głód
i postanowiła wybrać się na poszukiwanie jedzenia. Cicho poruszała się do
przodu i czujnie rozglądała się dookoła. W pewnym momencie usłyszała szmer.
Szybko się cofnęła. Kiedy znów zrobiło się cicho, stwierdziła, że lepiej nie iść dalej
do przodu. Skręciła w bok. Bezszelestnie posuwała się dalej, aż tu nagle zobaczyła
kota. Z przerażenia podskoczyła do góry i zawołała: - Pi, pi, pi. Kot z uwagą
przyglądał się spadającej w dół myszce. Kiedy znalazła się na podłodze, delikatnie
dotknął jej swoją łapką, a potem poszedł dalej. Myszka odetchnęła z ulgą.
A teraz pokarzcie myszce swój pokój. Jeśli już obejrzała, to teraz ukłóżcie myszkę
zgodnie z poleceniem, które powie Wam mama: na krześle, pod stołem/ ławą,
przed szafką, na półce - za samochodem, obok okna, w szafce itp. następnie
proszę zadać dziecku pytanie: Co podobało się myszce w pokoju najbardziej i
dlaczego. Swobodne wypowiedzi.
3. Zabawa – „Tunel kretów” – rysowanie palcem na piasku/ kaszce.
Potrzebne będą: plastikowa tacka, piasek lub kaszka manna.
Proszę podać dziecku tackę, w której znajduje się piasek /kaszka. Dziecko rysuje
palcem na piasku / kaszce korytarze kretów. Następnie usypuje z piasku kopiec.
Możemy w tym czasie, kiedy dziecko się bawi, opowiedzieć ciekawostki o życiu
kreta.
KRET – mieszka pod ziemią. Bardzo słabo widzi, ale za to, ma bardzo dobry węch,
rzadko go można spotkać na powierzchni ziemi. Żyje samotnie. Nie zapada w sen
zimowy. Drąży podziemne korytarze. Ma czarne aksamitne futerko długi ryjek i
malutkie oczka.
Obejrzyjcie obrazek kreta i wysłuchajcie o nim wiersz.
Załącznik nr 2 - Obrazki "Kreta"
Wiersz pt.: „Kret” B. Forma
Jestem sobie miły krecik,
chcę by dzieci mnie poznały.
Bardzo miłe mam futerko,
nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.
Swoim ryjkiem bardzo lubię,
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w miłej norce wśród zapasów,
siedząc marzę o przetrwaniu,
do wiosennych lepszych czasów.
4. Zabawa ruchowa, „ Spacer kreta”
Potrzebny będzie instrument muzyczny - dowolny.
Proszę zagrać na instrumencie oraz wypowiadać słowa: „ Kret rozpoczyna
wędrówkę”. A wy drogie dzieci zaczynacie maszerować w rytm instrumentu, i
następnie wykonujecie polecenia mamy:
-Kret idzie cztery kroki do przodu,
-Kret idzie trzy kroki do tyłu,
-Kret idzie trzy kroki w bok,
Kret idzie w dół, przejście do przysiadu,
-Kret idzie w górę, wstajemy.
5. A teraz moje "Jasie i Małgosie" w nagrodę, że tak ładnie pracowałyście zapraszam Was na bajkę pt. „Krecik ogrodnikiem”
https://www.youtube.com/watch?v=GxPe_XXXTP0
Miłej zabawy !
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13